Skip to content

איך תיראה התיירות בים המלח? נשאל את הירדנים

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, ביקר השבוע במלונות הירדניים של ים המלח ובעקבה. זאת לקראת התכנון התיירותי והמלונאי של אזור הביניים בים המלח, לו הוקצבו למעלה מ-800 מיליון שקל. צידו הירדני של ים המלח עבר בשנים האחרונות פיתוח מואץ, וכולל מבחר מלונות של חמישה כוכבים מרשתות בינלאומיות, בניגוד לצד הישראלי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון אינטרקונטיננטל עקבה. בעקבה מול אילת ובצד המזרחי של ים המלח, מול מלונות ים המלח הישראלי, צמחו מלונות מטובי המותגים בעולם
מלון אינטרקונטיננטל עקבה. בעקבה מול אילת ובצד המזרחי של ים המלח, מול מלונות ים המלח הישראלי, צמחו מלונות מטובי המותגים בעולם

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, וסמנכ"ל השקעות ופיתוח במשרד ערן ניצן, סיירו השבוע באזור המלונות לחוף ים המלח בירדן, וכן במלונות עקבה, לקראת ההחלטות שיש לקבל בתכנון אזור הנופש שבין עין בוקק לחמי זוהר לחוף ים המלח.

מטרת הסיור הייתה לבחון את המוצר התיירותי הירדני לקראת התכנון התיירותי והמלונאי של אזור הביניים בים המלח, בהתאם להחלטת הממשלה, שהקציבה לכך למעלה מ-800 מיליון שקל.

הסיור התקיים בליווי נציגי חברת דלויט הבריטית, שנבחרה להכין את הפרוגרמה לפיתוח התיירותי של אזור הביניים וכן בהשתתפות נציג החברה לפיתוח ים המלח (חל"י)

במהלך הביקור דנו אנשי משרד התיירות וחל"י עם אנשי תעשיית התיירות הירדניים בבעיות הנובעות מהצפת החופים וכן בדרכים להתמודדות עם המצב המורכב בו מצוי תחום התיירות באזור כולו.

במסגרת זו התמקדו השיחות בדרכים לפתח את ים המלח, בלקחים ובניסיון שהצטבר בצד הירדני בנושא זה.

מלון קמפינסקי בצדו המזרחי של ים המלח. ללמוד מהירדנים איך לבנות מלונות המאופיינים בבנייה נמוכה ומשתלבת בנוף. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלון קמפינסקי בצדו המזרחי של ים המלח. ללמוד מהירדנים איך לבנות מלונות המאופיינים בבנייה נמוכה ומשתלבת בנוף. (צילום: עירית רוזנבלום)

למשוך רשתות בינלאומיות להקים מלונות בים המלח

בין היתר, עלה בסיור הצורך לפתח מוצרים תיירותיים בתחום הספא. כמו כן דובר בחשיבות הגבוהה של משיכת רשתות בינלאומיות מובילות להקים מלונות המאופיינים בבנייה נמוכה ומשתלבת בנוף. בנוסף לכך, בחנו משרד התיירות והחברה לפיתוח ים המלח את הדרכים בהן הירדנים מאפשרים תנועה רציפה של תיירים בתוך אזור התיירות, במטרה לשנות את המצב הלא רצוי כיום בצד הישראלי, לפיו התיירים לכאורה "לכודים" במבני בתי המלון, כאשר אין כמעט תנועה ביניהם.

בעקבה ובמתחם "טאלא ביי" הסמוך, התרשם הצוות הישראלי מסגנון הבניה באזורים מדבריים של מלונות מרשתות בינלאומיות, וביניהן: אינטרקונטיננטל, קמפינסקי, רדיסון, מובנפיק ודאבלטרי של הילטון. "טאלא ביי" הוא פרויקט ענק בחוף הדרומי, במרחק 18 קילומטר מעקבה לכיוון סעודיה. בשלב הראשון הוקמו מגורי נופש, ובשלב הבא נבנו מלונות ברמת חמישה כוכבים, שבהם כ-1,300 חדרים. ביניהם מלון רדיסון בלו טאלא ביי, שעוצב בסגנון מזרחי. 

פרוגרמת הפיתוח מהווה את הבסיס עליו תיבנה התוכנית לפיתוח ולשיקום אזור הביניים בים המלח, שאושרה בממשלה בחודש פברואר 2012. התכנית תפרט את תמהיל המלונות, האטרקציות התיירותיות והעסקים אשר ייכללו במתחם על פי קהלי יעד.

מלון רדיסון עקבה. יש חשיבות גבוהה למשיכת רשתות בינלאומיות מובילות לאזור. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלון רדיסון בלו טאלא ביי, עקבה. יש חשיבות גבוהה למשיכת רשתות בינלאומיות מובילות לאזור. (צילום: עירית רוזנבלום)

כמו כן בתוכנית יפורט סוג התשתיות הנדרשות. בשלב השני תוגש תכנית אדריכלית, שתבוצע על ידי משרד האדריכלים משה ספדיה. התוכנית האדריכלית תתבסס על הפרוגרמה ותטמיע את המלצות חברת דלויט בתכנון המתחם.

במשרד התיירות צופים כי פיתוח אזור הביניים, ובניית מעטפת אטרקציות ובילוי מחוץ למלונות שייבנו, יביא להגברת התיירות לים המלח.

הצפי הוא שבעשר השנים הקרובות ייבנה באזור ים המלח אחד ממתחמי התיירות המובילים בעולם עם 12-16 מלונות חדשים, אטרקציות תיירותיות, מסעדות ומקומות בילוי. המתחם יכלול תוספת של כ-4,000 חדרי מלון למלאי האכסון המלונאי בים המלח, תוך הרחבתם של המלונות הקיימים, ויביא להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הלינה באזור. במקביל יביא המהלך לתוספת של עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים.

ים המלח בצדו הירדני, עבר בשנים האחרונות תהליך פיתוח מואץ. מובנפיק, קמפינסקי, מריוט וקראון פלזה הם חלק ממותגי המלונאות הנמצאים שם. הפיתוח של הירדנים בצפון מזרח ים המלח, הבטיח שהאיזור לא יעמוד בפני הקשיים שקיימים באיזור בתי המלון בצד הישראלי בדרום ים המלח, עם בעיית עליית מפלס המים בבריכות. כמו כן, הבנייה בצפון ים המלח מקרבת את התיירים לשדה התעופה של עמאן, בניגוד לשדה התעופה בישראל, המרוחק מים המלח שעות של נסיעה.

בימים האחרונים פרסם הג'ורדן טיימס ידיעה לפיה החליטו קבוצות משקיעים מסינגפור לבנות בעמאן מלון חדש בהשקעה של כמיליארד דולר. המלון בן 475 החדרים, ינוהל על ידי רשת הילטון הבינאלומית.

הכלכלה הירדנית, שאינה מפתוחת כזו הישראלית, נשענת יותר על תעשיית התיירות, התורמת לה 7% לתל"ג (בישראל כ-2%).

בשנתיים האחרונות סבלה ירדן מירידה של 7.3% בתיירות בגלל המצב הפוליטי במדינות ערב בכלל ובסוריה בפרט, אך עדיין מספר התיירים שהגיע אליה ב-2012 היה כפול מזה שבישראל – 6.3 מיליון ובישראל כ-3.5 מיליון.

טאלא ביי - פרויקט מגורים ומלנאות בעקבה בסגנון מזרחי. מאז שנת 2005 השקיעו הירדנים בעקבה יותר מ-12 מיליארד דולר. (צילום: עירית רוזנבלום)
טאלא ביי - פרויקט מגורים ומלונאות בעקבה בסגנון מזרחי. מאז שנת 2005 השקיעו הירדנים בעקבה יותר מ-12 מיליארד דולר. (צילום: עירית רוזנבלום)

1 Comment

  1. בועז
    14 במרץ 2013 @ 1:34

    הייתי בטאלא ביי, במלון רדיסון סאס, והיה חוויה. מלון חמישה כוכבים, על כל המשתמע מכך, בחצי מהעלות של מלון באילת. יש לנו הרבה מה ללמוד מהירדנים…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן