Skip to content

חיית מחמד – כמה זה באמת עולה לנו?

גידול חיית מחמד במשך מחזור חיים שלם, 17 שנים בממוצע, עולה למשפחה כ-74,150 שקל. הווטרינר ד"ר איתן קריינר עוזר לנו להבין קצת מהן העלויות והאם זו עתידה להיות פריווילגיה לעשירים בלבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישראל יש חיית מחמד אחת בממוצע לכל שלוש משפחות. ישנן אמנם משפחות רבות שכלל אינן מגדלות חיות ואפילו אינן מחבבות בעלי חיים, אבל ישנן משפחות המגדלות כמה חיות מחמד בבית או בחצר. אחת הלקוחות של בית הרופאים הווטרינרי מכבים מגדלת בביתה 14 חתולים וכלב. קפיצה קטנה לשדרות רוטשילד בת"א ביום שישי בצהריים משקפת נאמנה את תמונת המצב לפיה הישראלים אוהבים מחמדים. כל אדם עשירי בערך מטייל לו עם כלב (לאחרים יש בבית חתול, חמוס, דגים וכיוצא באלה). 

שמרטף כלבים (צילמה: שרית פרקול)
מטייל עם חמישה כלבים. שמרטף כלבים, הוצאה נוספת (צילמה: שרית פרקול)

ד"ר איתן קריינר, מנכ"ל בית הרופאים הווטרינרי מכבים והסוכנות הישראלית להטסת חיות מחמד Terminal4Pets, אומר: "מספר האנשים שמגדלים חיות מחמד גדל והולך עם השנים. אם לפני שני עשורים גידול חיית מחמד ובעיקר כלב הייתה נפוצה יותר בקרב משפחות שגרות בבית עם חצר, הרי שהיום היחס בין המשפחות המתגוררות בבית פרטי לבין אלה שמתגוררות בדירה בסביבה אורבנית הוא 50%-50%. אף אחד לא מוותר על חיות. אני רואה זוגות צעירים שחיים בדירות סטודיו במרכז הארץ, אין להם אפילו מרפסת או חדר אורחים, אבל הם מגדלים באהבה כלבים וחתולים". 

לדבריו, יש גם שינוי תפישתי בקרב ציבור מגדלי החיות. חוקי מדינה וחוקי עזר עירוניים לצד מודעות של הציבור לבטיחות ובריאות חיות המחמד שלהם, הובילו לכך שחיות הבית מוחזקות בתנאים טובים יותר מבעבר. 

השנה הראשונה כרוכה בהשקעה ממוצעת של כ-6,300 שקל 

הוצאה ראשונית על אימוץ חיית מחמד היא 800 שקל, וזה כולל חיסונים, החדרת שבב ורישום במאגר של משרד החקלאות, קולר, רצועה, מיטה, מזון, חליפה לחורף, צעצועים, תספורת, תכשירי פרווה וכולי. רכישת חיית המחמד עצמה יכולה להתחיל ב-300 שקל בעמותה למסירת חיות ולהסתכם ב-1,000-2,000 דולר (ואפילו יותר) עבור כלבים וחתולים גזעיים מזן מבוקש. כך שאימוץ חיית המחמד זה עסק של בין 1,100 ל-10,000 שקל (וזאת בהנחה שקונים חיית מחמד בארץ ולא בחו"ל, שכן אז מתווספות הוצאות הטסה וייבוא). בנוסף, בשנתה הראשונה של החיה מומלץ לבצע עיקור או סירוס, שמהווים הוצאה נוספת של כ-500 שקל. לסיכום, השנה הראשונה כרוכה בהשקעה ממוצעת של כ-6,300 שקל.

ביקור אצל וטרינר (צילמה: שרית פרקול)
ביקור אצל וטרינר (צילמה: שרית פרקול)

חיית מחמד ממוצעת, בוגרת ובריאה, בגודל בינוני, עולה למשפחה בממוצע 200 שקל בחודש לפי החלוקה הבאה: הוצאה שוטפת של מזון: 100 שקל בחודש. וטרינריה (חיסונים, תכשירים שונים נגד פרעושים, קרציות, תלוע, ניקוי שיניים וכיו"ב) וכן הוצאה שוטפת על שמרטף, וכו' – 100 שקל בחודש. בסך הכל מדובר בהוצאה של כ-2,400 שקל בשנה. 

גידול חיית מחמד בוגרת, מעל גיל עשר, ו/או חיית מחמד בעלת צרכים מיוחדים (חיה חולת סוכרת, לדוגמה) עולה למשפחה עוד כ-350 שקל בממוצע חודשי, שכן אז החיה כבר צורכת מזון מיוחד (מזון ייעודי לחיות בוגרות), תוספי מזון, תרופות, ובעיקר – ביקורים אצל הווטרינר בתדירות גבוהה יותר. לכן, גידול חיית בית בוגרת כרוך בהוצאה חודשית של כ-550 שקל בממוצע, מה שמסתכם בממוצע של 6,600 שקל בשנה. 

הטסת חיית מחמד לחו"ל כרוכה בהוצאה של 380 דולר 

הוצאות נלוות למשפחות המגדלות חיות מחמד הן פנסיונים והטסת חיות. ישנם בעלי חיות מחמד רבים השולחים אותן לפנסיונים בתקופות החגים או בעת חופשות בחו"ל. עלות השהייה בפנסיון עולה למשפחה כ-40 שקל ליום בממוצע, וחיית מחמד שוהה בממוצע ארבעה ימים בשנה בפנסיון, כך שההוצאה מסתכמת ב-200 שקל בשנה. בשנים האחרונות פנסיונים הופכים פחות רלוונטיים ואת מקומם תופס הטרנד החדש של הטסת חיות מחמד. יותר ויותר משפחות לוקחות את חיות המחמד איתן לטיולים בארץ ובעולם. משפחות שטסות לחו"ל במסגרת רילוקיישן, לימודים, ביקור משפחתי או הגירה לצמיתות, מטיסות את חיות המחמד יחד איתן. הטסת חיית מחמד לחו"ל כרוכה בהוצאה של 380 דולר ויכולה להגיע ל-1,000 דולר לכל כיוון (זה תלוי ביעד הסופי, בסוג החיה, בגודל, במשקל, בגיל, במסלול הטיסה ועוד גורמים משתנים). 

מספר שנים

עלויות

אימוץ חיית מחמד בשנה הראשונה

6,350 שקל

גידול חיית מחמד בממוצע בשנה

(2,400 שקל X 9 שנים)

21,600 שקל

גידול חיית מחמד מבוגרת בממוצע בשנה

(6,600 שקל X 7 שנים)

46,200 שקל

סה"כ

74,150 שקל

יבוא חיית מחמד מחו"ל

5,850 שקל

סה"כ כולל יבוא חיית מחמד

80,000 שקל

 ד"ר קריינר מאמין שהגיל הממוצע של חיות הבית שלנו יגיע ל-30 בעשור הבא, או לכל המאוחר בעשור שאחריו. אך בעודו אופטימי ביחס לסגולותיה של הרפואה הווטרינרית, תעשיית המוצרים והשירותים לחיות והמודעות של בעלי חיות המחמד לצד המוטיבציה שלהם לתת לחיות שלהם את הטוב ביותר – הוא חושש מהעלייה ביוקר המחייה והנטל הקשה שכרוך בגידול חיית מחמד לאורך 17 שנים. 

החלום על הקמת בית חולים וטרינרי ממשלתי מסובסד 

חלומו של כל אוהב חיות ממוצע – החלום על הקמת בית חולים וטרינרי ממשלתי מסובסד – כנראה לא יתגשם, ובוודאי שלא בעשור הקרוב. ישראל, כמו רוב מדינות העולם, איננה לוקחת את הנושא של רפואת חיות כחלק מסדר היום הציבורי, והאחריות הבלעדית על חיית הבית והטיפול בה היא של בעליה.

"הייתי רוצה לראות חברת ביטוח גדולה או גוף יזמי יוצא במיזם חדש לביטוח חיות מחמד והנגשת מידע ושירותים וטרינריים במחירים תחרותיים או אפילו מסובסדים, כדי להבטיח שני דברים: המשך עלייה באימוץ חיות הבית והמשך מגמת העלייה בתוחלת החיים של חיות הבית. צריך להיות פיקוח על מחירי המזון והתרופות של חיות המחמד, כדי שגידול בעלי חיים לא יהפוך חלילה לפריווילגיה של עשירים בלבד", הוא אומר. 

ד"ר קריינר קורא לחברי כנסת אוהבי חיות להרים את הכפפה. "יש לא מעט חברי כנסת שהם אוהבי חיות מחמד ידועים, כמו גלעד ארדן, איתן כבל, מרב מיכאלי, ואפילו השר אביגדור ליברמן, שחיות המחמד שלו מטופלות אצלנו בבית הרופאים הווטרינרי מכבים. אני מבקש מהם להקדיש דיון מיוחד לנושא עתיד חיות המחמד בארץ: מה אפשר ומה צריך להיעשות כדי להקל על בעלי חיות המחמד כדי לתת לחיות לחיות טוב יותר".

[related-posts title="עוד בנושא חיות מחמד"]

1 Comment

  1. איל
    15 במרץ 2013 @ 12:30

    מישהו סופר כמה הילדים שלו עולים לו בשנה?
    כ"כ לא רלוונטי . . .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן