Skip to content

ח"כ כבל מקים תנועה לפתרון משבר התעסוקה לבני 45 פלוס

"תעסוקת בני 45-50 פלוס הולכת להיות הבעיה החברתית מספר 1 בחברה הישראלית, ב-20-30 השנים הקרובות", אומר ח"כ איתן כבל. " כנראה ששום בעיה כלכלית-חברתית, אינה מתקרבת בעוצמתה לעניין הזה. מייצרים פה דורות של אנשים עניים שייפלו על קופתה של מדינת ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ח"כ איתן כבל (עבודה) עושה בימים אלה הכנות להקמת תנועה ציבורית גדולה, שתנהל מאבק לפתרון המשבר התעסוקתי של גילאי 45 פלוס. זאת, לאחר שהוצף במאות פניות של גופים ויחידים, שביקשו להירתם ולסייע לו במאבק – לאחר שהודיע על הקמת שדולת חברי כנסת שתיאבק בתופעת פיטורי העובדים המבוגרים.

"הבעיה החברתית מספר 1". איתן כבל (צילום: דן בר דוב)
"הבעיה החברתית מספר 1". איתן כבל (צילום: דן בר דוב)

הכוונה היא להקים את התנועה הציבורית עם שובה של הכנסת מפגרת הפסח הקרובה. בינתיים עסוק ח"כ כבל בפגישות עם ראשי ארגונים וגופים שונים, שהביעו רצון לסייע לו ביוזמתו. הכוונה היא לערוך, במקביל לפעילות הפרלמנטרית, הפגנות ופעולות חוץ פרלמנטריות אחרות בנושא. בין השאר, אחד הרעיונות שהועלו, לצאת להפגנה שבה ישאו גילאי 45 פלוס כרזות של "פג תוקף".

"תעסוקת בני 45-50 פלוס הולכת להיות הבעיה החברתית מספר 1 בחברה הישראלית, ב-20-30 השנים הקרובות", אומר איתן כבל. "כנראה ששום בעיה כלכלית-חברתית אינה מתקרבת בעוצמתה לעניין הזה. מייצרים פה דורות של אנשים עניים שייפלו על קופתה של מדינת ישראל. מי שנזרק מהעבודה בגיל 45-50 ולא מצליח למצוא עבודה עד הפנסיה – גורלו נחרץ, להיות עני. מי שמצליח כבר להגיע לגיל הזקנה – גמור לגמרי מבחינה כלכלית.

"כל זה ייפול על קופתה של מדינת ישראל", אומר איתן כבל. "לכן, זו חובתה של המדינה למנוע את התופעה הזאת ולטפל בתהליך המסוכן הזה מבעוד מועד. המצוקה בתחום זה גדולה במיוחד בענפי התקשורת, התרבות והמוסיקה וההיי-טק – ענפים שבהם אנשים נפלטים החוצה בגילאים צעירים במיוחד. אבל התופעה קיימת בכל המשק ואם היא לא תיבלם ותודבר – זה רק יתרחב יותר ויותר".

ח"כ כבל אומר כי חשוב לא פחות לרתום את האנשים הצעירים למאבק. "כדאי שגם הצעירים יבינו שצעירותם מסתיימת הרבה יותר מהר ממה שהם חושבים. הם יהיו הנפגעים הבאים, אם התופעה הזאת לא תחוסל. המאבק הזה הוא בראש ובראשונה עבור הצעירים, כי הם יהיו הנהנים העיקריים מפירותיו. עבור חלק מהמבוגרים, שכבר נפגעו מהתופעה, פירות המאבק יגיעו אולי מאוחר מדי".

"כדאי שגם הצעירים יבינו שהם יהיו הנפגעים הבאים". איתן כבל (צילום: דן בר דוב)
"כדאי שגם הצעירים יבינו שהם יהיו הנפגעים הבאים". איתן כבל (צילום: דן בר דוב)

"פנו אלי אנשים מכל הארץ", מספר ח"כ כבל. "ידעתי שמדובר בבעיה חברתית קשה אבל הייתי בשוק, כשנוכחתי עד כמה השבר בנושא הזה הוא גדול. אחרי שובה של הכנסת מהפגרה אכנס את כל ההגופים והגורמים שרוצים ליטול חלק במאבק – לסיעור מוחות. לאחר מכן אכנס את השדולה של חברי הכנסת ונקבל החלטה על האופן שבו נקדם את החקיקה בנושא".

ח"כ כבל – שכזכור התמודד על ראשות ההסתדרות מול עופר עיני – מאשים את ההסתדרות וטוען שהיא כמעט ואינה עושה כלום בנושא תעסוקת בני 45 פלוס. "אני חושב שלפחות חלק מהסיבה נובעת מקיבעון מחשבתי", אומר כבל. "הקיבעון המחשבתי בהסתדרות הוא מחלה קשה. ההסתדרות עסוקה בשמירה על הקבוצה של הוועדים החזקים – ושאר קבוצות העובדים הולכות ונחלשות. ההסתדרות  חייבת לצאת מהקיבעון וחייבת לאמץ לעצמה תפיסה חדש לגמרי".

כבל גם אינו מסתיר, כי הוא שוקל ברצינות להתמודד על ראשות העבודה, מול שלי יחימוביץ'. "אין לי ספק שמי שייבחר לתפקיד יו"ר העבודה – תהיה לו השפעה גדולה מאוד גם על זהותו של יו"ר ההסתדרות הבא. אני מתכוון להיות פעיל מאוד בשני המישורים האלה – ובחודש-חודשיים הקרובים, אחרי שאסיים את ההתייעצות עם עצמי ועם חברי – אקבל סופית את ההחלטה, אם להתמודד על ראשות העבודה".

המאבק למען תעסוקת בני 45 פלוס אינו המאבק הציבורי הראשון שאותו יוזם ח"כ כבל. איתן כבל (54) שעדיין משרת במילואים, ניהל מאבק ארוך למען אנשי מילואים ויזם חקיקה נרחבת למען זכויות חיילי המילואים. מאבק מפורסם אחר שניהל ח"כ כבל, הוא למען זכויות בעלי החיים ובין השאר עמד בראש שדולת חברי הכנסת למען בעלי חיים. בין החוקים שיזם בנושא זה: חוק האוסר לייבא לארץ מוצרי קוסמטיקה שנוסו על חיות וחוק האוסר לעקור ציפורני חתולים ולהתעלל בבעלי חיים.

[related-posts]

16 Comments

  1. מ
    25 באוקטובר 2013 @ 11:09

    יש לעלות מיסי חברות/מעסיקים למפלים עובדים בגלל גיל (למעט עבודות פיזיות). יש לחשב לפי גיל ממוצע של עובדים.
    יש להפסיק מייד מדיניות של שירות התעסוקה לשלוח עובדים לעבודות לא מתאימות מבחינה רפואית או חוסר התאמה במאפייני אישיות או חוסר ידע, ולתת על כך סירובים לא מוצדקים. לעיתים גם הועדות הרפואיות קובעות קביעות בניגוד להמלצת רופאים ובדיקות רפואיות.
    הכשרות מקצועיות יש לתת רק למתאימים מבחינת מאפייני אישיות לתחומים הנ"ל. לאנשים שקשה להם להשתלב/לחזור לשוק העבודה, יש לעזור להם למצא את ייעודם, ולעזור להם למצוא עבודות בהתאם, כולל במקומות ציבוריים ואם צריך גם להשתלם.

  2. אברהם ס.
    22 באפריל 2013 @ 10:32

    אני עבדתי שנים בחברת תקשורת גדולה(לא רוצה להגיד את שמה).פעם המנהל היה עובד שהתקדם מתפקיד עובד למנהל.
    הבעיות התחילו כאשר גייסו מנהלים מחוץ למחלקה,שהם צעירים שסיימו את תואר ניהול וכיוון שפוחדים מה"מבוגרים" במחלקה,העדיפו לפתר אותם.לא רק זה אלא שהם כבר באו עם ראש שעובד לא צריך לעבוד שנים רבות באותה מחלקה.
    היום רוב גיוס עובדים הם לעבודות שמראש הן זמניות(מוקדים,חברות סלולריות …).אני לא חושב שחקיקה תעזור אלא לבדוק את ההוראה בבמכללות/ אוניברסיטות ניהול.

  3. גל א
    29 במרץ 2013 @ 15:41

    זה עצוב. הצעירים שמסרבים לשכור בני 45+, מוכנים, למעשה, לשלם יותר מיסים כדי לשלם לאותם אנשים (שהרי "המדינה" לא יכולה לחלק כסף שלא גבתה אותו במיסים על האזרחים מהמגזר היצרני) כדי שישבו בבית ולא יעשו כלום?!

  4. יאיר תיבון
    21 במרץ 2013 @ 19:17

    לאבות גרושים, הנאנקים תחת עול תשלומי מזונות בלתי הגיוניים ובלתי הוגנים, בגיל הזה משבר עבודה מהווה מכת מוות לאור העובדה שביהמ"ש לא מכיר בבעיה ומצביע על "פוטנציאל השתכרות" דמיוני שלא תואם למצבם התעסוקתי בגילם הנוכחי.

    • גל א
      29 במרץ 2013 @ 15:44

      יאיר, מרגע שהתגרשת, אסור לך לאבד את מקום העבודה. לפתע המציאות נעלמת מתחת לאג'נדת זכויות האשה לליטרת הבשר שלה.
      אותו ח"כ ירים את היד להכבדת העול על האבות הגרושים, למרות שיודע את הקשר. העיקר שארגוני הנשים יכולים אחר כך להציג סטטיסטיקה מנופחת על כמות סרבני המזונות.
      והאזרחים ישלמו עוד יותר מיסים כדי להחזיק אותם עכשיו בכלא! אין גבול לעוצמת הטמטום שמפעילים פה מרגע שיש אג'נדת -על מוחצת הגיון . מוכנים למחוק אנשים ולבזבז כסף, העיקר שהיכולת של השלטון להשפיל ולרמוס גברים גרושים תישמר, וכל אבירי זכויות האדם לפתע שותקים כמו דגים מפוחדים.

  5. אבי
    19 במרץ 2013 @ 11:17

    ראשית כל הכבוד לאיתן שמוכן להרים את הכפפה,ולטפל בנושא הכאוב הזה ,אני בן 60 ופוטרתי מעבודתי ,חיפשתי זמן רב עבודה ,ומפאת גילי כמעט ולא היו תגובות לכל קורות החיים ששלחתי ,לאחרונה
    מצאתי עבודה בשכר מינמום (בקושי)ואיני מצליח לעמוד בתשלומים השונים "שרפתי כמעט את כל חסכונותי
    ואיני יודע מה לעשות ,אשמח באם תקום תנועה שתגרום לחקיקה ,שתגרום לכך שאנשים מבוגרים יוכלו להמשיך לעבוד ,ולהשתכר בכבוד ,ושלא יפלו לנטל על המדינה ,אשמח לקבל כל עזרה במציאת עבודה .

  6. אילן
    19 במרץ 2013 @ 7:49

    כבוחר "נצחי" של מפלגת העבודה אני מברך את ח"כ איתן כבל על שהחליט לקדם את הטיפול בבעיית התעסוקה של בני 45-50. לא ברור לי מה הוא יכול ומתכוון לעשות, אך נראה שחקיקת חוקים למניעת אפליה אינה הפתרון. הבעיה מתחילה במסר התת קרקעי שעובר בחברה שלנו, שאומר שהידע המעודכן והרלוונטי שנדרש כיום בכדי להביא תועלת בשוק העבודה נמצא בראשם של צעירים עד גיל 40, ואילו הניסיון שצברו מבוגרים יותר יכול רק להפריע. קצב השינויים המהיר מבחינה טכנולוגית מוביל לתפיסה שרק הדברים המעודכנים ביותר בתחומי התקשורת מביאים תועלת לעסק, ואילו שיקול דעת, יציבות, ראייה רחבה יותר של המציאות, ותכונות נוספות שנרכשות לאורך שנים, הפכו "ללא רצויים" בעולם התחרותי בו אנו פועלים.
    הייתי מציע לח"כ כבל לקדם מערכת של הכשרה מקצועית זולה ומהירה, בשילוב ידיים עם חב' ומעסיקים רבים ככל האפשר, באופן כזה שיעזור למחפש העבודה לרכוש כלים ספציפיים לצורך השתלבות במשרות נדרשות במשק, וכאלה לא חסרות.

  7. אלון
    18 במרץ 2013 @ 19:21

    אני מציע לפתוח בעצומה וכל האנשים שתומכים בטיפול בבעיה יחתמו על העצומה ע"מ לאמוד את כמות האנשים המובטלים מעל גיל 45 , ואז המדינה תדע כמה מובטלים קיימים ומה אחוז שלהם מכלל העובדים , וככה יבינו את גודל הבעיה . זה גם יחזק את ח"כ איתן כבל בטיפול בבעיה , מה שמדווח ע"י הלמ"ס שיש מעל 120,000 מובטלים מעל גיל 50 , אבל הכמות בפועל היא הרבסה יותר , האם מישו מוכן לקחת את היוזמה ויעשה עצומה ?

  8. ניר
    18 במרץ 2013 @ 17:39

    תודה ח"כ כבל,,הנושא הזה הוא בוער,אני כיום בן 50 ,עסקתי שנים בהייטק,לא מוצא עבודה,שרפתי את כל חסכונותיי,וכעת מה? אין לי כסף לאוכל לילדיי ולא לי ..

  9. בנצי
    16 במרץ 2013 @ 18:06

    אפשר להתחיל בדבר פשוט מאד- לתת עבודה ממשלתית. כן כן, כמו בשנות השישים והשבעים. ואם תהיתם לגבי המימון- שהמשכורת להיה שווה לדמי האבטלה ולאבטחת ההכנסה. הממשלה לא תפסיד אגורה והפרט ישמור על כבודו וכמובן על הרצף בקורות החיים.
    לגבי ענפים אפשריים שמבוגר יכול לעשות (בחלק מהם יש צורך בהסבה)- שיפוץ, גינון, אימון וליווי יזמים צעירים, מיקור חוץ, שירות לקוחות, הוראה, עסקים זעירים, ועוד הרבה דברים.

    • עופרה
      17 במרץ 2013 @ 16:15

      אני כמובן מברכת את ח"כ איתן כבל על יוזמתו. אני שנמנת על האוכלוסיה הזו,יש דבר נוסף אשר אינני מבינה אותו כלל.בחודשיים הבאים אני אמורה לצאת לפנסיה אחרי 30 שנות עבודה במוסד ציבורי גדול ומסודר.הפנסיה אמורה להיות סדר גודל של 4000ש"ח.
      במשך כול שנות עבודתי נגבו ממני תשלומים עבור הביטוח הלאומי.איש לא הביא לידיעתי שבזמן פרישתי לגמלאות,הביטוח הלאומי יתנה איתי תנאים.המוסד לביטוח לאומי מתנהג כחברת ביטוח לכול עניין ודבר ולא מתיחס כלל למילה לאומי.לדעתי המוסד לביטוח לאומי לא צריך להתנות איתי תנאים."אם תרויחי כך,תקבלי כך". בזמן צאתץי לפנסיה אני רוצה להיות זכאית לכל התשלומים אשר נגבו ממני וללא תנאים.
      המוסד לביטוח לאומי מחכה שמקבלי הפנסיות יהיו עניים מרודים ואז יזכו אותם בסכומים מזעריים.
      הפנקסנות האומללה הזו חייבת לחלוף מן העולם.אנשים בני גילךי (62) רשאים להינות מן מן הצבירה,להמשיך לעבוד ולהפריש מיסים למדינה.
      מספיק עם ההתחכמויות,זה חרב פיפיות שפוגע בכול הצדדים.

  10. בנצי
    16 במרץ 2013 @ 17:53

    סוף סוף יש פוליטיקאי שמתעורר ורואה את הסיוט של הגיל השני.
    אני מציע לאיתן כבל ליצור קשר עם ארגונים לא פורמליים, ארגונים שצצו מהשטח, מכיוון שהם מיצגים את הציבור טוב בהרבה מכל ארגון אחר שיושבים בו מקבלי משכורות שלא חוו את הבעיה על בשרם.

    אשמח לקשר אותו לאחד כזה שאני חבר בו.

  11. פולה
    16 במרץ 2013 @ 11:20

    אני מברכת את ח"כ כבל.הבעייה אינה חדשה והיא בעייה ארוכת טווח לכל עובד. רבים וטובים מנהלים ועובדים שמוצאים עצמם באמצע החיים מעמד ביניים לא רק במובן הכלכלי אלה במובן המשפחתי שבהם יש ילדים שצריך לכלכל ולגדל ולשמור לבין הורים מתבגרים שצריכים או אוטוטו יצטרכו את תמיכתנו . מצב אבסורד שבשיא כוחותינו, שנות ניסיון , יכולות ללמוד וללמד, לתפקד בבהירות עם כל מה שדרוש לרבים מהתפקידים לא רצויים במקומות עבודה – ויש לשים דגש לא רק על מגזר ההיי טק אלה גם בלואו טק ובתעשייה המסורתית, בשוק החופשי והממשלתי. אני מאחלת לו בהצלחה ומוסיפה את שמי בנוכונותי לסייע לעבוד ולתרום בנושא. האמירה שתמיד יש עבודה זה נכון. רק אחרי שנות ניהול שנות עשייה גם לעבודת מלצרות או לעבודות הבסיסיות אנחנו מיד מקוטלגים במילה הדוחה של "over qualified".

  12. מאיר קליין
    15 במרץ 2013 @ 14:52

    חבל שהחבר כנסת הנכבד לא מצא לנכון לבדוק בין השאר את החקיקה שנעשתה בשלהי הכנסת הקודמת ובה שונה חוק שירות הביטחון וגמלאי צה"ל (שחלקם המשמעותי נמנה על אלה שיש להם בעיית תעסוקה עקב יציאתם לשוק האזרחי בגיל שמעל 45) נפגעו בצורה שערורייתית כאשר בחקיקה דורסנית פגעו בזכות קניינית, כלומר בתנאי גמלתם, ובאופן רטרואקטיבי.
    או שמדובר בהבנה לקוייה ו/או קצרות ראייה של החבר כנסת הנכבד, או שהצביע בעד השינוי בחוק ללא הפעלת מחשבה, או ללא לימוד הנושא לעומקו.
    אני טרחתי ושלחתי לו מסמך ארוך ומפורט בנושא, ללא כל תגובה ממנו. ח"כ כבל, קצין במילואים, נתן ידו ל"בגידה" של המדינה, מערכת הביטחון ורמטכ"לי צה"ל בעשרים השנים האחרונות באלה שהתנדבו לשרת את המדינה ופעלו מתוך אחריות לביטחונה ותוך ציונות לשמה.

    • טדי
      18 במרץ 2013 @ 19:18

      האם בגלל שיש בעית תעסוקה לגילאי 45 פלוס אז צריך לתת תנאי פנסיה מופלגים ליוצאי צבא בגיל 45?
      מה הקשר?
      הרי זה בדיוק מה שאיתן כבל אומר – שאם לא נטפל בבעית התעסוקה של בני 45 פלוס במהירות, אז כל הבעיות הכלכליות שלהם יפלו על כתפי משלם המיסים.
      וזה בדיוק מה שאיתן כבל עשה עם תנאי הפרישה המופלגים של גמלאי צה"ל –
      לא לתת למדינה לממן את הפנסיות הנדיבות של אנשים שעבדו בקושי 20 שנה והפכו פתאום לפנסיונרים.
      ועכשיו איתן כבל ממשיך בדיוק באותו הקו – לדאוג להם לתעסוקה.

      הרי לשבת רגל על רגל בבית על חשבון המדינה זה לא בדיוק משהו שצריך להלחם עליו.. לא ככה?
      ולא חשוב אם אתה עובד מובטל שהפנסיה שלך תגיע אחרי 40 שנות עבודה, או מתוגמלים בוגר יצה"ל שזכה במשך שנים באופן מחריד לתוספות שערויותיות על חשבון המדינה לאחר 20 שנות עבודה בלבד.
      תעסוקה לכולם – ועכשיו

  13. פנינה כץ
    15 במרץ 2013 @ 9:23

    איתן כבל איש חרוץ מאוד. הרעיון מעולה בפרט כשאין מענה מעשי במדינה לצעירים בני 45 ומעלה, אם מותר לי להגדירם כך. בארה"ב החוק לאפליית גיל הוא בעל שיניים ומקומות עבודה במיקרים רבים מעדיפים בעלי ניסיון. יחד עם זאת מול עופר עיני שהוא מסתבר איש עסוק מאוד ואין לו זמן להיטרד בקטנות כנראה שאין ברירה אלא שחברי כנסת חרוצים יזמו פתרונות למובטלים בני 45 ומעלה. זאת בושה וחרפה שאנשים בשיא כושרם נכנסים למעגל אבטלה. הלוואי ויצליח.והוא בהחלט ראוי להחליף את שלי , אולי אז אחזור להצביע בעד מפלגת העבודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן