Skip to content

הרוג ו-14 נפגעים באורח קשה בחצי-מרתון ת"א

אוהל העזרה הראשונה בנקודת הזינוק הפך לבית חולים שדה שקלט אליו עשרות נפגעים. יותר משלושים נפגעים פונו לבתי החולים תל השומר, וולפסון ואיכילוב. חולדאי: אי אפשר היה לדחות את כול מסלולי המרתון לשבוע הבא, גם בגלל ביקור אובמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מיכאל מיכאלוביץ, בן 29, רס"ר ביחידת עוקץ, נהרג ו-14 נוספים נפגעו קשה הבוקר (שישי) בחצי מרתון בתל אביב שנערך בשרב כבד. ממד"א נמסר כי חלקם עברו פעולות החייאה לאחר שהתעלפו. אוהל העזרה הראשונה בנקודת הזינוק הפך לבית חולים שדה שקלט אליו עשרות נפגעים. אל ה"חדר המיון" הזה, זרמו עוד ועוד רצים על גבי אלונקות בחשד להתייבשות. הרץ שנהרג סיים את הריצה כבר ב-8:30 בבוקר, כאשר הטמפרטורות היו עדיין סבירות.

כוחות מד"א ואנשי המרכז הרפואי איכילוב טיפלו עד כה ביותר משמונים נפגעים, שלושים וארבעה פונו לבתי החולים. הרצים שנפגעו קשה פונו לאוהל בנקודת הזינוק במרתון, שם קיבלו טיפול ראשוני ומשם הופנו לבית חולים. למרות מזג האוויר השרבי הבוקר, עם טמפרטורות של עד 36 מעלות בת"א, הוחלט בעירייה לקיים את המרוץ באופן חלקי. המרתון באורכו המלא נדחה לשבוע הבא.

נקודת הזינוק במרתון (צילום: יחידה אווירית, משטרת ישראל)
נקודת הזינוק במרתון (צילום: יחידה אווירית, משטרת ישראל)

זכי הלר, דובר מד"א, אמר לתקשורת כי לקראת השעה שמונה בבוקר כבר החלו הצוותים לטפל ברצים שהתעלפו וחמישה רצים הוגדרו במצב קשה, אחד מהם אף קשה ביותר. "כולם צעירים, בשנות ה-30, שסובלים ממכות חום", אמר. החמישה נזקקו לפעולות הנשמה ואחד מהם אף לפעולות החייאה. "כל הנפגעים הועברו לבתי החולים תל השומר, וולפסון ואיכילוב". הוא סיפר כי בכל שנה הצוותים ערוכים, אך "השנה המקרים קשים מאוד. משעות הבוקר טיפלנו בשטח המרתון ובמסלולים טיפלנו ביותר מ-50 אנשים, כולם סובלים מהתייבשויות, מכות חום והתעלפויות".

לדבריו, "החל משעות הבוקר המוקדמות מד"א היה פרוס בשטח. הצוותים מוקמו באוהל מרפאה שהוקם בשיתוף בית החולים איכילוב ובשטח היו ניידות טיפול נמרץ, חוליות רגליות, חובשים, פרמדיקים וכדומה".

מיון מרתוני (צילום: דוברות מד"א)
מיון מרתוני (צילום: דוברות מד"א)
המירוץ בטיילת הרברט סמואל (צילום: יחידה אווירית, משטרת ישראל)
למרות השרב. המירוץ בטיילת הרברט סמואל (צילום: יחידה אווירית, משטרת ישראל)

אלי, אחד מרצי המרתון, סיפר כי זהו מרוץ המרתון החמישי בו הוא משתתף, כולל מרוצים באירופה, והדגיש כי היו נקודות מים רבות וצוותי מד"א על אופנועים, אמבולנסים ורגלית בכל מקום. "רק לקראת סוף הריצה, בקילומטר האחרון, החלו אנשים ליפול שדודים. אולי זה עניין פסיכולוגי", אמר.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמר כי הוא "מצר צער רב על מותו של הרץ שנהרג ומקווה שכול הפצועים האחרים יחלימו מהר, אבל אי אפשר היה לדחות את כול מסלולי המרתון לשבוע הבא". חולדאי הסביר כי ביקורו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא איפשר דחייה כזו. מומחים  בפיזיולוגיה של הריצה הסבירו למגפון, כי עד 10:00 בבוקר הטמפרטורות היו סבירות לחלוטין ועומס החום הכבד החל אחרי שעה זו.

ממשרד הבריאות נמסר, כי בעקבות האסון הורה מנכ"ל המשרד, רוני גמזו, להקים צוות בדיקה מקצועי, בשיתוף משרד הספורט. פרופ' גמזו: "מטרת הבדיקה היא לקבוע אמות מידה ותנאים לקיום אירועים מסוג זה, בהתייחס למזג האוויר, אשר יחייבו את מארגני האירועים ואת הרשויות המקומיות".  במהלך היום התברר כי גורמים במשרד הבריאות סברו שיש לבטל את המרתון אך במסמך שנלח לעיריית ת"א לא הייתה הוראה מסוג זה וההחלטה שהתקבלה הייתה מעין פשרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן