Skip to content

זו פוליטיקה ישנה מאוד מאוד – למנצח, השלל

רעיון ה"זכאות" ריחף מעל תהליך הקמת הממשלה החדשה. המריבה על המשרדים דמתה לחלוקת השלל בין שודדים יותר מלתהליך אחראי של איוש הגופים שיהיו עכשיו אחראים לביטחון המדינה ולרווחת האזרחים. בימי-הביניים, היו מיישבים את המחלוקת בדו-קרב. כעת משתמשים בסחיטה פוליטית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים שלאחר הבחירות  רמז יאיר לפיד, המנצח העיקרי, שהוא שואף להיות שר-החוץ הבא. 

ומה הפלא? זהו ג'וב נהדר. אינך יכול להפסיד בו, מפני ששר החוץ אינו אחראי לשום דבר. האחריות לכשלונות ביחסי החוץ מוטלת תמיד על כתפו של ראש הממשלה, הקובע ממילא את מדיניות החוץ. שר החוץ מטייל מסביב לעולם, שוהה במלונות פאר המגישים אוכל גורמה, מצטלם בחברת מלכים ונשיאים ומופיע כמעט מידי יום בטלוויזיה. גן-עדן עלי אדמות. 

צייר: מאיר מירב
צייר: מאיר מירב

זהו גם מקום טוב לאדם המצהיר בפומבי שהוא שואף להיות ראש הממשלה בקרוב, אולי בעוד שנה וחצי. רואים אותך בין גדולי העולם. אתה מוכיח שקורצת מהחומר של ראשי ממשלות. 

יתר על כן, לשר חוץ לא נדרש שום ניסיון. זה תפקיד אידיאלי בשביל לפיד, שנכנס לפוליטיקה רק לפני שנה. יש לו כל מה שדרוש לשר חוץ: הופעה נאה, פנים פוטוגניות. אחרי הכול, הוא עשה את הקריירה שלו בטלוויזיה. 

אז למה לא קיבל את התפקיד? למה הסכים להידחף למשרד האוצר – תפקיד הרבה יותר מפרך, שבו יכול פוליטיקאי טרי להיבנות או להישבר? 

פשוט מפני שעל דלת משרד החוץ תלוי שלט גדול: "תפוס". 

שר-החוץ האחרון, אביגדור ליברמן, היה בוודאי האדם הכי פחות מתאים לתפקיד זה במדינה כולה. הוא לא יפהפה. הוא מקרין גסות ואכזריות, עיניו מרצדות וכושר-הביטוי שלו פגום. ליברמן בלתי אהוד ברוב הבירות בעולם, מלבד מוסקווה ובנותיה. עמיתיו הבינלאומיים השתדלו שלא להיתקל בו. רבים מהם חושבים שהוא, פשוט, פשיסט. 

אבל נתניהו פוחד מפני ליברמן. בלי קלגסיו הפרלמנטריים של ליברמן, יש לליכוד רק 20 מנדטים, אחד בלבד יותר מיש עתיד. וברשימה המשותפת, ליברמן עשוי להפיל את נתניהו ולבוא במקומו בעתיד הלא-רחוק. 

ליברמן נאלץ, כידוע, להתפטר מהממשלה מפני שהוגש נגדו כתב-אישום פלילי. נתניהו הבטיח לשמור לו את המשרה. התפקיד יישאר פנוי עד לפסק-הדין הסופי בעניינו. זה מוכיח, אגב, עד כמה מיותר שר חוץ במשרה מלאה (לי זה מזכיר פזמון שחיבר ידידי מידד שיף לפני שישים שנה: "משרד-החוץ / מאוד נחוץ / כי בלעדיו / מה יעשו פקידיו?") 

איך יכול תיק להיות "שייך" למפלגה? 

הסידור נתניהו-ליברמן הוא מיוחד במינו. אחרי שחסם את דרכו של לפיד, הכריז ליברמן השבוע בתרועת ניצחון: "כולם יודעים שמשרד החוץ הוא תיק של 'ישראל ביתנו'!" 

זהו משפט מעניין, וכדאי להפוך בו. איך יכול תיק להיות "שייך" למפלגה? 

בתקופה הפיאודלית, המלך חילק נחלות לאצילים. כל אציל היה מלך קטן בנחלתו. להלכה היה חייב בנאמנות למלך, אך למעשה היה לרוב עצמאי. האם המיניסטריונים המודרניים הם נחלות ה"שייכות" לדוכסים החדשים, ראשי המפלגות? 

זוהי שאלה עקרונית. השרים אמורים לשרת את המדינה ואת אזרחיה. בתיאוריה, האדם המתאים ביותר לתפקיד הוא שצריך להתמנות. מובן שיש חשיבות גם להשתייכות האיש (או האישה) למפלגה. ראש הממשלה הרי צריך להרכיב קואליציה מתפקדת. אך גם בדמוקרטיה רב-מפלגתית השיקול העליון צריך להיות התאמתו של המועמד לתפקיד הממלכתי המסוים. 

למרבה הצער, זה לא כך. אמנם, שום ראש ממשלה נבחר לא הרחיק לכת כמו אהוד ברק, שהפיק הנאה ממש סדיסטית משליחת עמיתיו, ב-1999, איש-איש למשרד שהוא הכי פחות מתאים לו. את שלמה בן-עמי עדין הנפש, פרופסור להיסטוריה, שלח ברק למשרד המשטרה ("ביטחון פנים"), שם נחל כישלון חמור בתקרית שבה נורו מפגינים ערבים. את יוסי ביילין, גאון להמצאת רעיונות פוליטיים מקוריים, שלח ברק למשרד המשפטים. וכך הלאה. 

כמה ימים לאחר מכן פגשתי את השרים החדשים במסיבה דיפלומטית. כולם היו מרי נפש, ואת ההערות שהשמיעו באוזניי אינני מעז להדפיס. 

אך לא זו הנקודה. הנקודה היא שמינוי פוליטיקאים לתפקידים שאינם מתאימים להם פירושו גרימת נזק חמור למדינה. אינך מפקיד את גופך בידי מנתח שהוא עורך-דין, ואת תיק-ההשקעות שלך בידי בנקאי שהוא מומחה לביולוגיה. 

רעיון ה"זכאות" ריחף על כל התהליך של הקמת הממשלה החדשה. המריבה על המשרדים דמתה יותר לחלוקת השלל בין שודדים מאשר לתהליך אחראי של איוש משרדי הממשלה שיהיו עכשיו אחראים לביטחון המדינה ולרווחת האזרחים. 

סיורי תעמולה ברחבי ארץ-ישראל השלמה 

לדוגמה: המריבה שעיכבה את הקמת הממשלה במשך מספר ימים חשובים הייתה על משרד החינוך. לפיד רצה בו למספר 2 שלו, שי פירון, רב אורתודוכסי (אם כי מודרני יחסית). בעל התפקיד, גדעון סער, דבק בו בכוח הייאוש, תוך גיוס תמיכה של מורים, ראשי ערים ומי לא. 

זה היה יכול להיות מאבק לגיטימי, אילו התנהל על שאלות חינוכיות. למשל, סער, איש-ליכוד קנאי, שלח את התלמידים לסיורי תעמולה ברחבי ארץ-ישראל השלמה, כדי למלא אותם בערכים דתיים ולאומניים. הוא הבטיח הטבות לבתי ספר שהצטיינו בשליחת תלמידיהם ליחידות "מובחרות" בצבא. הוא גם פעל רבות כדי שהתלמידים יצטיינו בתחרויות בינלאומיות, בלי קשר לחינוך ממש. 

אך איש לא דיבר על בעיות אלה. המאבק היה פשוט על "זכאות". בימי-הביניים, היו מיישבים את המחלוקת בדו-קרב. מאז התקדמנו, ועכשיו שני הצדדים השתמשו בנשק הסחיטה הפוליטית. לפיד ניצח. 

אינני מעריץ גדול של ציפי לבני. היא מקרינה אווירה של ילדה מפונקת. אך אני שמח על מינויה לתפקיד שרת המשפטים. 

שני קודמיה בתפקיד עסקו בעיקר בהריסת בית-המשפט העליון ובחסימת ה"אקטיביזם השיפוטי" שלו (אגב, מאבקים כאלה מתנהלים עכשיו במדינות רבות. הממשלות רוצה למנוע מבית המשפט לבטל חוקים אנטי-דמוקרטיים). אפשר לסמוך על ציפי לבני שתבצר את מעמדו של בית-המשפט העליון, שישראלים רבים רואים בו את "המבצר האחרון של הדמוקרטיה הישראלית". 

הרבה יותר בעייתי הוא מינוי משה יעלון לשר הביטחון. הוא זכה בתפקיד מפני שפשוט לא היה בסביבה שום אדם אחר שניתן היה למנותו במקומו. אצלנו מתייחסים לביטחון ברצינות, ואי-אפשר היה למנות, למשל, רופא גינקולוג. 

"בוגי" לא הצטיין בעבר בתפקיד הרמטכ"ל. כאשר סיים את שלוש השנים הרגילות בתפקיד, סירב ראש הממשלה אריאל שרון לתת לו שנה רביעית, כמקובל. בוגי כעס ואמר שהוא נועל תמיד נעליים גבוהות, הגנה מפני הנחשים השורצים במשרד הביטחון ובמטכ"ל. 

כמה מיריביו טוענים שהוא "בוק" – מילה השאולה מגרמנית ומיידיש, שפירושה "תיש", חיה שאינה נחשבת כחכמה ביותר. בוגי הוא מיליטריסט קיצוני, הרואה את כל הבעיות מבעד לכוונות הרובה. הוא יכול לבטוח בתמיכת הגנרלים-לשעבר שישראל מלאה בהם (קראתי להם בשעתו "דגנרלים"). 

התכונה העיקרית של הממשלה החדשה: היא ממשלת ההתנחלויות 

המעשה החמור ביותר הוא הפקדת משרד השיכון בידי אורי אריאל. 

אורי אריאל הוא המתנחל בהא-הידיעה. הוא ייסד התנחלות, הפך למנהיג המתנחלים, היה הפקיד האחראי להתנחלויות במשרד הביטחון, והיה דירקטור של הקרן הקיימת, אחת הזרועות החשובות של מפעל ההתנחלויות. לכנסת נכנס במקומו של רחבעם זאבי, מנהיג הימין הקיצוני-הקיצוני, שנרצח בידי פלסטינים. 

כל העמדות החשובות נתונות עכשיו בידי המתנחלים עצמם ובעלי בריתם:
שר הביטחון יעלון שולט בשטחים הכבושים, שר השיכון אריאל יספק להם קרקעות וכספים, שר-התמ"ת בנט יעביר להם מפעלי-תעשייה

 העברת משרד השיכון לאורי אריאל פירושה שרוב המשאבים לשיכון יופנו להתנחלויות, שכל אחת מהן היא מסמר בארון-המתים של השלום. אך לפיד תמך במינוי זה בהתלהבות, במסגרת אחוות-האחים שלו עם נפתלי בנט, סנדק המתנחלים. 

זוהי התכונה העיקרית של הממשלה החדשה: היא ממשלת ההתנחלויות. כל העמדות החשובות, הדרושות להתרחבותן הקדחתנית, נתונות עכשיו בידי המתנחלים עצמם ובעלי בריתם: שר הביטחון יעלון שולט בשטחים הכבושים, שר השיכון אריאל יספק להם קרקעות וכספים, שר-התמ"ת בנט יעביר להם מפעלי-תעשייה. עמדת-המפתח החשובה מכל, ראשות ועדת-הכספים בכנסת, תהיה גם היא בידי מפלגת-בנט. בממשלה לא יהיה איש שיוכל להתנגד למתנחלים, מלבד ציפי לבני חסרת הכוח. 

ההר של יאיר לפיד לא הוליד עכבר. הוא הוליד זאב טורף. המתנחלים השתלטו על המדינה. נצחונו של לפיד עלול להתגלות כאסון לאומי. 

איך יצליח לפיד עצמו במשרד האוצר? קשה לומר. הוא חף מכל ניסיון או ידע כלכלי. על כן יהיה תלוי לגמרי בראש הממשלה שמעליו ובבירוקרטיה של משרד האוצר שמתחתיו. פקידי האוצר הם חבורה קשוחה, בעלת השקפת עולם ניאו-ליברלית קיצונית. לפיד עצמו דוגל גם הוא בהשקפה זו, שרבים קוראים לה "קפיטליזם חזירי" – מטבע-לשון של שמעון פרס. 

העתיד כבר הגיע, והוא נראה מאוד כמו העבר 

אחת ההבטחות העיקריות של לפיד במערכת הבחירות הייתה לשים קץ ל"פוליטיקה הישנה", שהציבור ראה בה את הגורם לכל החוליים והכיעור של החיים הפוליטיים במדינה. במקומה, כך הבטיח לפיד, תבוא "פוליטיקה חדשה", עידן של יושר ושקיפות, שאותה ייצגו מנהיגים פטריוטיים ובלתי-אנוכיים, כמו חברי מפלגתו החדשה. 

לא לחינם קרא למפלגה "יש עתיד". 

ובכן, העתיד כבר הגיע, והוא נראה מאוד כמו העבר. בכלל, ה"פוליטיקה החדשה" דומה מאוד ל"פוליטיקה הישנה". 

פוליטיקה ישנה מאוד-מאוד. הרי כבר לרומאים העתיקים ייחסו את האימרה "למנצח, השלל".

[related-posts title="מאמרים קודמים מאת אורי אבנרי"]

3 Comments

  1. זיו אושר
    16 במרץ 2013 @ 20:14

    אם הפוליטיקה החדשה נראית כמו ישנה, זה רק בגלל שכלי התקשורת (ככלי הדיווח העיקרי) מתעקשים להכניס אותה לתבניות המוכרות. זאת לא חוכמה לשפוט צעדים שמכוונים לטווח רחוק לפי התוצאות שלהם כאן ועכשיו, וכשמאוסף התוצאות מוציאים את מה שלא מתאים לתבנית. אני לא הצבעתי ללפיד בבחירות האחרונות. יותר מכך, בייאושי מאוזלת ידם של נבחרי הציבור, לא הצבעתי כלל. כשראיתי את הראיונות והתשדירים של "יש עתיד" גם אני הייתי סקפטי לגבי "הפוליטיקה החדשה". אבל אחרי הבחירות, כשהתגלו התוצאות, אמרתי לעצמי שלא יכול להיות שמפלגה שקמה לפני שנה קופצת מכלום ל-19 מנדטים, צריך להיות פה משהו עמוק.
    חקרתי את התכנים לעומק יותר ויותר, ראיתי כל ראיון כל נאום וכל תשדיר, התעמקתי באתר המפלגה ואני קורא לאט לאט את החומר הרב שמכיל מצע התכניות המפורטות. כל פיסת מידע מחזקת לי את ההבנה שיש כאן משהו אחר. משהו שבפעם הראשונה מזה הרבה זמן רואה את השלטון כמשרת העם ולא להיפך, רואה את חשיבות הצבת המטרות לטווח ארוך ולא רק הסתפקות בסיפוקים מידיים, רואה חשיבות בשאילת השאלות מי אנחנו ולאן אנחנו רוצים להגיע כעם וכמדינה וגם משתדל לתת להן תשובות (ולא רעות בכלל). התכנים כל כך אמינים, שהם גרמו לי לשנות את דעתי, לטפח תקווה ואופטימיות מחודשת, ולהחליט להצביע בבחירות הקרובות. ושלא תטעה, הדעות הפוליטיות-מדיניות שלי הן שמאל ככל ששמאל יכול להיות. אבל הבנתי שיש פה משהו עבורי ללמוד. זאת לא חוכמה להחזיק בדעה מוצקה ולדעת שאני הכי צודק בעולם, אם לא הצלחתי לחבר אליי אף אחד. הגדולה של יש עתיד היא ביכולת שלה להציב את המטרה הרחוקה (גם אם לא באופן מפורש) אבל ללכת את המרחק שהוא מספיק קצר בכדי שאנשים יסכימו ללכת איתה. כל הטורים בעיתון, כל הנאומים, כל הדעות, לא שווים כקליפת השום אם הם לא מצליחים לראות את הפחד וחוסר הבטחון שקיים ברובו המכריע של העם, ולהוביל אותו בסבלנות, צעד אחר צעד. הפוליטיקה החדשה מבינה שכשלאנשים אין מה לאכול הם לא יכולים להתפנות לעסוק ברווחת שכניהם, ובמקום לנסות להסתער שוב ושוב על הקיר, אולי כדאי להניח לו בינתיים ולעשות עיקוף. אם אתה ואני רואים למרחוק ומבינים מה יהווה מימוש של הפוטנציאל שלנו כעם וכמדינה, איך זה שלא הצלחנו לסחוף אחרינו את ההמונים? אולי לפני שנוכל לעשות שלום עם שכנינו אנחנו צריכים למצוא את הדרך להתאחד ולהתגבש בינינו כעם?
    בסרט "לינקולן" של ספילברג, משחק טומי לי ג'ונס את נציג הרדיקלים שדוגל לא רק בשיוויון לכושים לפני החוק וביטול העבדות, אלא אף בשיוויון זכויות מוחלט ומלא, כולל זכות הצבעה, רחמנא לצלן. אם היה מבטא בבית הנבחרים את דעתו המלאה והבלתי מתפשרת, שהציבור האמריקאי לא היה בשל לה באותה עת, כנראה שהתיקון ה-13 לחוקה לא היה מתקבל, והעבדים לא היו מקבלים את חירותם. לפעמים עדיפה ציפור אחת ביד.

  2. פנינה כץ
    16 במרץ 2013 @ 7:41

    תודה על הזוית המעניינת שלך, כרגיל.
    הסכמי ליברמן-ביבי לא שונים בחזותם ובהרגשה מחוזים הנעשים במאפיוזו.
    יש ללפיד כרגע את Benefit of doubt לפחות גם על פי התנהלותו. אבל קשה להאמין שעל יסודות כאלה יכול להיות מוקם מבנה יציב כלשהו. לעומת זאת, המבנים היציבים היחידים שאני רואה זה אלה שאורי אריאלי יבנה בשטחים לצערנו הרב.

    • שרה
      16 במרץ 2013 @ 14:37

      מענין יהיה לקרוא את תגובותיכם אם תתבדו. כשהממשלה הקודמת קמה לא נתתם לה סיכוי לשרוד, ומה קרה?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן