Skip to content

השופט לשעבר דן כהן, נחת בישראל ונעצר

השופט לשעבר, דן כהן, חשוד בקבלה של כספי שוחד בהיקף של מיליוני דולרים מהחברות "סימנס" ו"רוגוזין", כדי שיפעיל את כוחו לטובתן בדירקטוריון חברת החשמל. הוא נעצר עם רדתו מהמטוס ויובא בקרוב לבית המשפט שם תבקש הפרקליטות את מעצרו עד תום הליכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השופט לשעבר, דן כהן, שנאשם בקבלת שוחד בסך מיליוני שקלים, נחת הבוקר (יום א') בנמל התעופה בן גוריון ונעצר בידי המשטרה. כהן נעצר לאחר שהוסגר מפרו אליה ברח בשנת 2005. שוטרים שהגיעו מהמדינה הדרום-אמריקנית העבירו את השופט לשעבר לידי המשטרה ואנשי הרשות לניירות ערך, שעצרו אותו ולקחו אותו למתקן כליאה.

מעצרו עלול ככל הנראה לטרפד את עסקת הטיעון עליה עמלו פרקליטיו מול פרקליטות המדינה, עסקה שגובשה לפני חודשים ארוכים והייתה קרובה לחתימה, אך היענות מפתיעה של נשיא פרו לבקשת ההסגרה הישראלית הביאה אותו בסופו של דבר לישראל ללא חתימה על אותה עסקה. עתה הוא חשוף למלוא כתב האישום נגדו. אישום זה מכיל עבירות חמורות ובראשן שוחד. כעת, גם אם יגיעו הצדדים להסדר, הוא צפוי להיות חמור יותר מארבע שנות המאסר עליהן סוכם קודם לכן.

שלטונות פרו החליטו בימים האחרונים באפן מפתיע להסגיר לישראל את כהן, שבזמנו היה השופט המחוזי הצעיר ביותר בתולדות המדינה כשהתמנה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע ב-1978. הוא התפטר לאחר שהועמד לדין משמעתי. כהן שהיה בעל קשרים טובים בממשל הפרואני, נהנה מהגנתו של נשיא פרו שפשוט לא חתם על צו ההסגרה לישראל, למרות שבית המשפט הגבוה בלימה הורה על הסגרתו. אלא שלאחרונה התחלף הממשל על רקע בחירות שקראו לעצור את השחיתות הפושה במסדרונות השלטון.

לפני כיומיים התקבלה הודעה מפרו כי כהן יוסגר לישראל ולאחר יומיים של תיאומים עם הרשויות בישראל הועלה כהן על מטוס בעל כורחו. מעצרו ומסירתו לידי רשויות אכיפת החוק בארץ ינוהלו בידי הרשות לניירות ערך, שהייתה אמונה על החקירה עד כה. כהן יועבר לטיפול פרקליטות מחוז תל אביב, שהגישה את כתב האישום נגדו. זו תבקש תוך 24 שעות להאריך את מעצרו עד תום ההליכים.

על פי כתב האישום שהוגש ע"י פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) בפרשה, בין השנים 1991-2001, שימש כהן כדירקטור בחברת החשמל, ומשנת 1993 שימש  גם כיו"ר ועדת הנכסים של הדירקטוריון. לפי כתב האישום בשתי פרשות חמורות, קיבל כהן שלא כדין כספי שוחד בהיקף של מיליוני דולרים מהחברות  "סימנס" ו"רוגוזין", כדי שיפעיל את כוחו לטובתן בדירקטוריון חברת החשמל. בשני המקרים נקשרה חברת החשמל בחוזים בסכומי עתק עם חברות אלה.

בשנים האחרונות שהה דן כהן בפרו, שעמה אין למדינת ישראל אמנת הסגרה. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ניהלה הליכים משפטיים ממושכים ומורכבים להסגרתו. במסגרת הליכי ההסגרה עמדה  הפרקליטות הישראלית בכל הדרישות של הרשויות בפרו, לרבות הצגה של כתב האישום שהגישה בפרשה בינואר 2009 והמצאה של צו שיפוטי לנקיטה בהליכי הסגרה.

בסופו של דבר, לאחר ניהול הליכים משפטיים במספר ערכאות, הליכים שנמשכו למרות התנגדותו של כהן להסגרה, החליט בית המשפט העליון של פרו לקבל את בקשת פרקליטות המדינה ולאשר את ההסגרה לישראל. במהלך 48 השעות האחרונות נעשו תיאומים בעניין זה מול רשויות האכיפה בישראל וכהן הוסגר לישראל.

1 Comment

  1. חנן וייס, סא"ל (במיל' פעיל)
    17 במרץ 2013 @ 9:35

    עד מדינה = חסינות..חח

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן