Skip to content

כולם מדברים על שוויון ולא מדברים על הנטל

הנושא הכי חם בשוויון בנטל פונה לרגשות גבעת-חלפון שלכם על הווי צה"ל. אם אתם מבינים עדיין את הסרט, אתם שייכים. החרדים לא מבינים והגיע הזמן שיבינו. שיתגייסו! כל הנושא הפך כבר מזמן לפארסה אחת גדולה. צריך להראות תוכנית עבודה מעשית, ולא סיסמאות בפייסבוק. הנה כמה הצעות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלום? צדק? אפשר להגיד שכולם מדברים על שוויון ואף אחד לא מדבר על הנטל. לב ליבו של הרעיון לשוויון בנטל אמור להכיל את עקרון ההדדיות, שפעם היה הספין המושלם של ביבי למה לא לעשות שלום עם הפלסטינים. מי שנותן למדינה צריך לקבל ממנה הרבה יותר מזה שלא נותן לה. ולא, מי שלא נותן לא אמור לא לקבל, פשוט לקבל פחות. החברה שבנתה את הארץ דאגה לעזור לחלשים, הדור ששרידיו האחרונים נעלמים מאיתנו הקים פה מדינה עם תשתית סוציאלית, חברתית, עם ישראל ערבים זה לזה. אי אפשר לזרוק לרחוב את מי שלא תורם. יש בו עדיין, אני מקווה, צלם אנוש.

צייר: יונתן שתיל

הנושא הכי חם בשוויון בנטל פונה לרגשות גבעת-חלפון שלכם על הווי צה"ל. אם אתם מבינים עדיין את הסרט, אתם שייכים. החרדים לא מבינים והגיע הזמן שיבינו. שיתגייסו! כל הנושא הפך כבר מזמן לפארסה אחת גדולה. זו סיסמת השוויון, אבל איפה התוכנית לחלוקת הנטל? לפיד מציע תוכנית אידיוטית להתחלת גיוס על החרדים רק בעוד חמש שנים. כל בר דעת ישראלי יודע שבפוליטיקה הישראלית זה לעולם לא יקרה, כמו מסקנות של ועדה ציבורית, במיוחד כזו שביבי ממנה, ע"ע טרכטנברג. לפיד אומר שבינתיים מה שיש הוא שיהיה, עם שינויים קטנים כאלו ואחרים, בספק רב אם יעברו בכלל.

הנטל אומר שצה"ל יגייס מיידית את מי שירצה במסגרת הגיוסים השנתית שלו, חרדים וחילונים. אין פטורים ללימודים, יש דחיית השירות למי שיימצא מתאים, בדיוק כמו לכל סטודנט בארץ. הנטל צריך לבטל את ישיבות ההסדר המיותרות והבזבזניות, שנועדו לסידור עבודה שמן במיוחד למגזר הסרוגים, תחת תקציב משרד הביטחון.

הנטל אומר שמי שמשרת יקבל מהמדינה יותר, הרבה-הרבה יותר. רעיונות? מי שמשרת שירות מלא יקבל פטור ממס על דירה ראשונה עד סכום של מיליון שקל לעלות הקרקע ומע"מ, יחד. עוד? פטור ממס הכנסה לשלוש שנים ראשונות לאחר סיום הלימודים. עוד? מי שמשרת במילואים מעל 20 יום בשנה יקבל 25% הנחה בארנונה. עוד? מי שמשרת במילואים למעלה מ-15 יום בשנה יקבל 250% פיצוי על השכר מביטוח לאומי החל לכל יום מילואים, ויש עוד אלף הצעות. זה הנטל. מי שנותן צריך לקבל. פשוט.

יש מכבי אש, יש יערנות, יש מד"א, יש סיעודיים, יש בתי חולים, יש חקלאות

הנטל אמור לייצר מקומות מקבילים לשירות לאומי מקביל של שלוש שנים, לאלו שלא נמצא להם מקום בצה"ל. יש משטרה, יש מכבי אש, יש יערנות, יש מד"א, יש סיעודיים, יש בתי חולים, יש חקלאות, יש עתיד. התשתית קיימת, הרצון לא קיים, בממשלה, רק בממשלה. אני בטוח שיש גם אלפי דרוזים וערבים ישראלים שמוכנים לשרת שלוש שנים תחת המערכים האלו.

הבון-טון היומי של השוויון מספר לנו על דירות מסובסדות לחרדים, ואפילו נרמז שיש גם משהו בנושא בקווי היסוד של הממשלה, זו שקמה על חורבות הליכוד שרץ לבחירות בלי מצע מפלגה – כי מי כמו ביבי מכיר את נפש הבוחר, שמצע המפלגה וקווי יסוד לא ממש מעניינים אותו, את שניהם. אז יש אלפי דירות, וגם עיר ושכונות חדשות ומסובסדות לחרדים. זה מרגיז ומקומם ולא מגיע להם, הם לא עובדים ולא משלמים מיסים, ובעיקר הם לא.

אז זהו, שלא נכון. מגיע גם להם, אבל לא בדרך העלובה והבלתי מוסרית של אלי ישי וש"ס ואגודה.

אנחנו, המדינה החילונית, יצרה את הבעיה החרדית, כי נתנו להם ביד רחבה במסגרת קואליציונית, ויצרנו את מפלצת הרעב ודלות העוני הזו. אנחנו בנינו את תעשיית החרדים המתבטלים והמשתמטים מחובותיהם האזרחיות כפי שהם היום. הם עשו מה שעושה כל יהודי שנותנים לו אצבע.

אתם לא יכולים להתעלם מכך שיש עשרות אלפי משפחות חרדיות שחיות בתת תנאים, אין להם בתים, אין להם דירות, ואף אחד לא צריך לחיות ככה. בכל חברה החזקים סוחבים את החלשים, זה חלק ממדינה סוציאליסטית, ע"ע פסקה ראשונה. הבעיה היא שבמקביל לזה שהם מקבלים יותר מדי, לנו הצד שעובד וכורע תחת עול המיסים, לא נותנים בכלל.

תורידו את מחיר עלות הקרקע ואת המע"מ לדירה יחידה, תכירו בריבית של המשכנתא

אז אני אומר, אל תבטלו את הדירות ואת חריש. ממילא לא יגורו שם חילונים, גם אם ישנו את הקריטריון לכושר השתכרות במקום ותק בנישואין. חמשת אלפי הדירות האלו לא יזיזו את כוחות השוק והצדק החברתי. גם לא יעבירו את התקציבים לבניית ערים חדשות לחילונים, ולא מכאן תבוא הישועה. הנטל אומר שצריך לתת למי שעובד, אז תורידו את מחיר עלות הקרקע ואת המע"מ לדירה יחידה (לא ראשונה, אלא יחידה), ותכירו בריבית של המשכנתא לצרכי זיכוי מלא במס, ותנו לשוק לעשות את שלו. הנטל צריך להתעסק איך לתת לנו יותר במקום להתנקם בחרדים ולתת להם פחות. כשתתנו יותר למי שעובד, הם כבר יבינו לבד.

זה בדיוק המצב בריבוי הילדים הלא-טבעי בחברה החרדית, חלק לא מבוטל ממנו נובע מהמענקים למשפחות מרובות ילדים. השוויון אומר שצריך לבטל את מענקי המשפחות מרובות הילדים, כי אם אתם יכולים לפרנס אותם, אז יופי, ואם לא, אז אני, משלם המיסים, לא צריך לפרנס את הילדים שלכם. משוואה פשוטה, אבל הנטל שואל למה להתנקם בילדים בגלל פוליטיקה בזויה של כסף וכבוד? אם ניקח להם, אז מחר יהיה להם מה לאכול, כי כל החרדים ירוצו בבהלה לעבודה? (יש בכלל מקומות עבודה לכל החרדים שיבקשו לעבוד?) לא, הרי זו ישראל, וכולנו מכירים את הבלופים, אז פשוט ניתן להם יותר תחת סעיף אחר.

הנטל אומר שצריך לתת מענקים לילדים גם למי שמשלם מיסים

הנטל מבקש רק שתשנו את השיטה, נניח תתנו את המענקים האלו רק למי שיש לו תלוש משכורת בדומה למס הכנסה שלילי, כך נדע שהוא גם עובד ונרוויח שלוש פעמים – יצא לעבודה, משלם מיסים, הילדים שלו ילמדו שאפשר אחרת. אולי אפילו לא ניתן כסף אלא קופונים לקניות בסופר, וכך נוודא כי הכסף לא הולך לסיגריות, אלכוהול ומפעל הפיס. מצד שני הנטל אומר שצריך לתת מענקים לילדים גם למי שמשלם מיסים, כמו חוגים מסובסדים וצהרונים בחינם עד חמש.

ולא דיברנו על אוטובוסים מסובסדים, כוללים, קייטנות, יום לימודים ארוך וארוחות חמות. השוויון הקדוש מדבר ומדבר רק על החרדים, כי זה תמיד מעצבן, והאמת, הפוליטיקאים שלהם אשמים בשנאה העזה שהם חוטפים עכשיו. בשם הפוליטיקה השוויון לא מדבר על ההטבות העצומות במיליארדים שיש למתנחלים, או על הקיפוח המתמשך לעולמי עד של הדרוזים והערבים שחיים במדינה. מצד אחד לא עושים טרנספר, מצד שני משאירים אותם בגטו. איפה הנטל כאן?

השוויון מבקש ממני לשלם עוד מיסים בשביל לעזור למדינה להתאושש מהבעיות שראש הממשלה יצר בעצמו, כי אני זה הפועל, מעמד-הביניים המשלם, אני זה השוויון. אבל הנטל נופל רק עליי, ולא נופל על הטייקונים ומפלצות המיליארדים שלא משלמות מיסים. שר האוצר הנכנס עדיין לא כתב סטטוס בו הוא יטסטס לנו מה הוא מתכוון לעשות בנושא אי-תשלום מיסים של חברות המיליארדים ושיטות הגבייה הנפלאות של המלשינון. הוא גם לא טורח לספר מה דעתו המנומקת והמלומדת בנושא התספורות של הטייקונים לאג"חים שנלקחו מכספי הפנסיה שלנו. האם הוא יחוקק חוק שימנע מהספּר [זה שעושה תספורות] לקבל אשראי לשנים הקרובות וחובה להחזיר את כל ההלוואות מהפנסיה, כי שם לא עושים תספורות? זה הנטל, הנטל שלהם שיוריד מהנטל שלי, ושלכם. מישהו מדבר על זה?

השוויון בנטל לא צריך להיבנות מנקמה ושנאה, הוא צריך לבוא ממקום של שותפות ועשייה. אני שנותן, מגיע לי, לי מגיע. מי שלא נותן, שיראה מה הוא מפסיד ואיך ומה אני מקבל. השוויון בנטל זה בשבילי, זה בשבילכם. השוויון בנטל צריך להראות תוכנית עבודה מעשית, ולא סיסמאות בפייסבוק.

[related-posts title="עוד בנושא שוויון בנטל"]

8 Comments

  1. זיו טרנר
    19 במרץ 2013 @ 10:59

    עד היום לא מצאתי שום קשר בין מה שמפלגה מציעה לבוחר שלה לבין ההתנהלות שלה בכנסת, הן בקואליציה שם זה גרוע הרבה יותר והן באופוזיציה, ע"ע ציפי ליבני יו"ר קדימה.

    לפיד עושה לך את זה? אתה מאמין לו? סבבה לך. אני לא. עבורי הוא טרמפיסט סלב ולא יותר מזה. לקחת ראשי עיר עשירים, יעקב פרי עשיר, ולהגיד שהוא זה שיוויון בנטל, זה מעליב גם אותך, אלא אם אתה מקהל מצביעיו מסביון.

    מי שהצביע לו אלו קהל המצביעים שלא מוצא למי להצביע בדיוק כמוך. הצביעו לקדימה ועכשיו חיפשו פתק חדש. צעירים הצביעו לסלב, לא לפוליטיקאי. נינט הייתה מקבל מהם יותר קולות ממנו. גם לביבי יש 31 מנדטים, וקהל מצביעים שעבורי הוא הטיפש ביקום. מה זה אומר על מצביעי יש עתיד? לא יודע.

    ימים יגידו, הלוואי ואני טועה

  2. זיו אושר
    17 במרץ 2013 @ 15:41

    אז אם זה כתוב במצע, נראה לי שלכתוב "שר האוצר הנכנס עדיין לא כתב סטטוס בו הוא יטסטס לנו מה הוא מתכוון לעשות בנושא אי-תשלום מיסים של חברות המיליארדים ושיטות הגבייה הנפלאות של המלשינון. הוא גם לא טורח לספר מה דעתו המנומקת והמלומדת בנושא התספורות של הטייקונים לאג"חים שנלקחו מכספי הפנסיה שלנו." נחשב כאי דיוק בעובדות.
    מדויק יותר לדעתי היה לכתוב שלמרות מה שמופיע כתוכנית או דעה, אתה לא סומך עליו שיישם, או שלדעתך כניסה לתפקיד שר האוצר מחייבת זניחת תכניות קודמות והצגת חדשות.

    • זיו טרנר
      17 במרץ 2013 @ 22:09

      שא האוצר הזה מתקשר עם הבוחרים שלו דרך סטטוסים בפייסבוק, עם היריבים שלו דרך סטטוסים, עם הקולגות שלו דרך סטטוסים, עם ההבטחות שלו בסטטוסים, הכל בסטטוסים. הוא שיכלל את זה לאומנות.

      מצע זו לא תוכנית, זה רעיון. לתוכנית יש לו"ז, יעדים מדידים, אנשים, מקורות תקציביים. לא שמעתי אותו אפילו פעם אחת מסביר איך הוא מתכוון ליישם את התוכניות שלו

      • זיו אושר
        18 במרץ 2013 @ 9:14

        אני עברתי על המצעים של רוב המפלגות (אלה שיש להן). ברובן באמת יש בעיקר רעיונות, חוץ מהמצע של יש עתיד שמכיל בתוכו משהו לפחות קצת יותר רציני מרעיון, גם אם הוא לא מכיל תמיד לו"ז, יעדים מדידים, אנשים ומקורות תקציביים (בחלק מהתכניות זה כן קיים).
        אבל בוא נניח שאתה צודק. אני אשמח אם תזכיר לי איזה שר אוצר או שר כלשהו הציג לפני הציבור תכנית כלשהי, על אחת כמה וכמה כזאת שעונה על ההגדרה שלך, לפני שהושבע לתפקיד, ב-20-30 שנה האחרונות. וציין בבקשה איזה אחוז הם מהווים מסך שרי האוצר או השרים בכלל לתקופה הרלבנטית..

        • זיו טרנר
          18 במרץ 2013 @ 13:23

          אף לא אחד מכל הקודמים, כולל באף משרד ממשלתי אחר, כמעט. ככה זה בפוליטיקה הישנה. יאיר אמר שהוא מגיע לעשות פוליטיקה חדשה, אז מה כל כך חדש ברעיונות ממוחזרים ותוכניות מגירה מעלות עובש ואבק?

          זה בסיס הבעיה שלי עם יש עתיד ויאיר לפיד. אין כאן שום דבר חדש מלבד הפרסונה. בגלל שאין מאחורי התוכניות שלו שום הגדרות לפעולות לביצוע, אני די בטוח שהוא ייכשל. יש עוד סיבות בגללן הוא ייכשל במשרד האוצר (כבר אמרתי בפוסטים קודמים), אבל ציפיתי לחלוטין לשמוע על תוכניות ברות ביצוע או איך מבצעים את התוכניות שלו לכל המשרדים שהוא מבקש.

          אתה מוזמן גם לקרוא את ההשגות שיש לי על תוכניות הדירות להשכרה של לפיד, מפורסם במגפון ובבלוג שלי.

          • זיו אושר
            18 במרץ 2013 @ 18:58

            זה נכון שאפשר לקחת רק את החלק שמתאים לתיאוריה ולפיו להכריז שהפוליטיקה לא חדשה. זה גם נכון שיאיר לפיד רחוק מלהיות מושלם. ועדיין, בשביל אדם כמוני ששלוש מערכות לא הצביע (כולל האחרונה) כי התייאש מהתנהלות נבחרי הציבור, תוצאות הבחירות גרמו לי לבדוק לעומק מה מציעה יש עתיד, ומה שמצאתי גרם לי לתקווה מחודשת. וחוץ ממני (ואשתי שהצביעה, אבל למפלגה אחרת) עוד 19 מנדטים (לפחות) חושבים שיש משהו ביש עתיד. אז או שכולנו פתיים וטיפשים, או שאנחנו מצליחים לראות משהו שקשה לראות מבעד למסך הציניות. בעיניי, אגב, עדיף מישהו שרוצה לקחת איתו כמה שיותר אנשים, גם אם זה יאט את הקצב, מאשר מישהו שירוץ מהר מאוד ורחוק מאוד, עם קומץ. רק הראשון נותן מענה בעיניי לבעיית הפילוג והשבטיות בעם, שהיא לדעתי המכשול העיקרי לכל התקדמות. אבל אני מניח שימים יגידו.

  3. זיו טרנר
    17 במרץ 2013 @ 14:07

    הוא גם התחייב לממשלה של 18 שרים ואני שמעתי אותו מצהיר כי לא יישב בממשלה עם יותר מזה ועם שרים ללא תיק או סגני שרים כי זו שחיתות שלטונית ומוסרית. המילים שלו.

    עכשיו שהוא שר האוצר, מן הראוי שיצהיר על תוכנית העבודה שלו במשרד עצמו אל מול ההון השחור והמס לחברות העתק, מה שהוא סירב בתוקף לעשות, להתחייב ולהתייחס במערכת הבחירות, במיוחד לאור התעלמותו המכוונת לאורך כל התקופה, מקריאתה של יחימוביץ להטיל מיסים והגבלות על הטייקונים וחברות העתק.

    אז כתוב במצע, אז מה?

    למפלגת השלטון אין מצע. אז מה?

  4. זיו אושר
    17 במרץ 2013 @ 12:34

    שר האוצר לא צריך לכתוב סטטוס כי זה מופיע במצע. בנושא תספורות לטייקונים: http://yeshatid.org.il/programmes/economy/competition (פסקה ראשונה). בנושא מס לחברות הענק: http://yeshatid.org.il/programmes/economy/tax (פסקה ראשונה). בנושא הכלכלה השחורה: http://yeshatid.org.il/programmes/economy/black.
    מן הראוי לפחות לדייק בעובדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן