Skip to content

אביב הגיע ואתו האלרגיה

בניגוד לנזלת אלרגית שעלולה להתפתח גם כן כתוצאה מאלרגיה לאבק, הסימפטומים של קדחת השחת אינם מוגבלים רק לאף, אלא משפיעים גם על העיניים, הסימפונות והעור. למרות זאת, לא מדובר במחלה של ממש. כללים שיסייעו לצמצם את הסבל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"קדחת השחת" הידועה גם כ"קדחת אביבית" הינה אלרגיה המתבטאת בעיקר בזמן האביב ונגרמת על ידי אבקנים, עובשים ואבק. מדובר באחת מן האלרגיות הנפוצות בעולם, כאשר הסימפטומים העיקריים שלה הינם גירוד באזור הפנים, גודש באף והתעטשות רבה. בניגוד לנזלת אלרגית שעלולה להתפתח גם כן כתוצאה מאלרגיה לאבק, הסימפטומים של קדחת השחת אינם מוגבלים רק לאף, אלא משפיעים גם על העיניים, הסימפונות והעור. למרות זאת, אין מדובר במחלה של ממש, אלא באוסף של סימפטומים.

פריחה (צילום: דן בר דוב)
קדחת השחת אופיינית בעיקר לעונת האביב. פריחה (צילום: דן בר דוב)

תגובה אלרגית נגרמת בגלל חשיפת הגוף לאלרגן, חומר המצוי בטבע באופן טבעי וכלל לא מזיק, אך הגוף מזהה אותו כמזיק ומתחיל בתגובה אלרגית חריפה. במקרה של קדחת השחת האלרגן הינו אבקני פרחים הנכנסים לגוף דרך דרכי הנשימה והעיניים. כתוצאה מהמפגש עם הרירית מתחיל תהליך של תגובה אלרגית שבסיומו מופרש היסטמין, שהוא הגורם המרכזי לכל התופעות הלא נעימות של האלרגיה. התגובה האלרגית מתפתחת בעיקר באזור הפנים, עם דגש על האף והעיניים וכוללת גרד בעור, שיעול, עיטוש ולעיתים אף קשיי נשימה. 

ד"ר אנה בלנט מנהלת מרפאת אלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי זיו (צילום: יח"צ)
ד"ר אנה בלנט מנהלת מרפאת אלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי זיו (צילום: יח"צ)

ד"ר אנה בלנט, מנהלת מרפאת אלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי זיו, מסבירה כי במקרים בהם קדחת השחת מפריעה לתפקוד היום-יומי מטפלים בבעיה באמצעות טיפול תרופתי, בעיקר תרסיסים וכדורים. הטיפול הינו סימפטומטי ותומך בלבד, על ידי תרופות אנטי-היסטמיניות. ברגע שנפסקת החשיפה לאלרגן נפסקות גם התופעות האלרגיות. תרופות אנטי-היסטמיניות גורמות בדרך כלל לטשטוש ולעייפות ולכן חשוב להיות מודעים לכך ולהימנע מפעולות מורכבות כמו נהיגה. עם זאת, ישנן תרופות חדשות הגורמות לפחות תופעות לוואי ואפשר להשתמש בהן בביטחון.

אם תרופות מסוג זה אינן עוזרות, אפשר לקבל טיפול בסטרואידים בתרסיסים מסוגים שונים. במקרים קיצוניים ניתן טיפול באמצעות זריקות, המתבצע במרפאות המתמחות באלרגיה בלבד. במהלך סדרת הזריקות חושפים את גופו של החולה באופן הדרגתי לאלרגן (או מספר אלרגנים) עד אשר המערכת החיסונית מפתחת סיבולת מתאימה ואינה מזהה אותו עוד כזר ומפעילה את התגובה האלרגית. טיפול זה, אם צלח, מאפשר לחולה ליהנות משנים רבות נטולות אלרגיה. 

על מנת לצמצם את הסיכוי לסבול מקדחת השחת למינימום, ממליצה ד"ר בלנט על מספר כללים עליהם יש לשמור:

  • חשוב מאוד לשמור כמה שאפשר על ניקיון הבית והבגדים ולהימנע מחשיפה לאבק.
  • חפצים הנוטים לצבור אבק, כמו וילונות ושטיחים, מומלץ לאחסן במקום סגור לתקופת האביב.
  • עדיף להשאיר את חלונות הבית סגורים, בעיקר בשעות הבוקר.
  • יש להקפיד על ניקוי מסנני המזגנים בהם נוטה להצטבר אבק רב.
  • אם אתם שוהים מחוץ לבית, מומלץ לחפוף את הראש מיד עם שובכם, משום שאבקנים נוטים להיתפס בקלות בשיער.
  • מומלץ להחליף מגבות ומצעים לעיתים קרובות.

1 Comment

  1. שרית
    17 במרץ 2013 @ 23:54

    יש כאן עצות מצויינות שכדי למזער את התדירות והחריפות של האלרגיה כדאי להקפיד עליהן, מה שעוד כדאי להוסיף זה שתוספי מזון גם יכולים להקל, אני לוקחת את הסקטולריה (יש לסולגאר) שטובה נגד קדחת השחת ומגבירה מינון לקראת האביב, כדאי לחשוב על תוספים הם יכולים להפחית את השמוש בתרופות. מה שכן, לא חשבתי על המסננים של המזגן עד עכשיו וחבל…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן