Skip to content

הטכנולוגיה הישראלית לעולם טוב יותר

ראש הממשלה יציג בפני הנשיא אובמה פיתוחים טכנולוגיים של תעשיית ההי-טק הישראלית. הפיתוחים שנבחרו הם בתחומי אנרגיה, מאבק בתאונות דרכים, רפואה, חילוץ והצלה, ורובוטיקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הטכנולוגיה הישראלית – לעולם טוב יותר (Israeli Technology- for a Better World) היא תערוכה מיוחדת במוזיאון ישראל, שבה יציג ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה, ביום חמישי השבוע, שורת פיתוחים טכנולוגיים של תעשיית ההיי-טק הישראלית. הפיתוחים שנבחרו הם בתחומי תחליפי האנרגיה, מאבק בתאונות דרכים, רפואה, חילוץ והצלה, ורובוטיקה.

בביקור צפוי ראש הממשלה לציין בפני הנשיא, כי ישראל דורגה לאחרונה במקום הראשון בעולם בתחום מחקר ופיתוח מבין 200 מדינות חדשניות בעולם.

בסיום התערוכה ייפגש הנשיא אובמה עם דור העתיד של המדענים הישראלים – בני נוער מחיפה שזכו בשנה שעברה בתחרות הרובוטיקה הבינלאומית שהתקיימה בארה"ב.

ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה שבעה פיתוחים שנבחרו על ידי ועדה מקצועית בראשות ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל. בוועדה היו חברים גם מנכ"ל משרד המדע מנחם גרינבלום, המדען הראשי את במשרד התמ"ת ד"ר אבי חסון וראש מערך התקשורת והדוברות במשרד רה"מ רפי שמיר. את הוועדה ריכזה טל גלאור, עוזרת ראש הממשלה לביקורים וסיורים.

לפני תצוגת ההיי-טק יבקר הנשיא האמריקני בהיכל הספר שם יוצגו לו המגילות הגנוזות.

הפיתוחים נבחרו מבין כלל ההצעות שהגישו האוניברסיטאות בישראל בהתאם למידת החדשנות שבהם, ההשפעה שלהם על האנושות ויכולת ההצגה שלה:

תחום תחליפי האנרגיה – חברת Phinergy

סוללת אלומיניום-אוויר לרכב חשמלי ומאפשרת להגדיל את טווח הנסיעה באופן משמעותי
סוללת אלומיניום-אוויר לרכב חשמלי ומאפשרת להגדיל את טווח הנסיעה באופן משמעותי. חברת פינרג'י

החברה פיתחה סוללת אלומיניום-אוויר המיועדת לרכב חשמלי ומאפשרת להגדיל את טווח הנסיעה באופן משמעותי (פי 3 מרכב חשמלי רגיל). הטכנולוגיה תאפשר להפחית את צריכת הנפט בעולם. המערכת מבוססת על טכנולוגיית מתכת אוויר, לרבות אלומיניום-אוויר ואבץ-אוויר. בניגוד לסוללות קונבנציונליות הנושאות חמצן, המערכות הללו מקבלות חמצן מהאוויר החופשי, המשחרר אנרגיה מהמתכת. לטכנולוגיה זו יתרונות משמעותיים: צפיפות אנרגיה גבוהה, אפס פליטת CO2 מחזור מלא, בטיחות ועלות נמוכה. (מבוסס על פיתוח אוניברסיטת בר אילן).

תחום המאבק בתאונות דרכים – חברת Mobileye

מערכת מתקדמת בתחום הבטיחות לנהג. מוביליי
מערכת מתקדמת בתחום הבטיחות לנהג. מוביליי

החברה נחשבת למובילה בעולם בתחום מערכות הבטיחות לנהג, המספקת פתרונות המבוססים על מצלמה ועל טכנולוגיה יעילה. המערכת מאפשרת להתריע על מצבים מסוכנים ובעת הצורך אף לבלום את הרכב על מנת למנוע תאונות דרכים ולהציל חיים. המערכות, שהותקנו עד היום ביותר ממיליון כלי רכב על ידי רוב חברות הרכב (Volvo, BMW, GM, Ford) עונות על צרכי הבטיחות המקובלים היום. החל משנת 2014 המערכת הזאת תהפוך לסטנדרט עבור כלי רכב חדשים בהתאם לתקנות הבטיחות שהוגדרו על ידי האיגוד האירופי לבטיחות כלי רכב(Euro-NCAP) .(פיתוח האוניברסיטה העברית).

תחום הרפואה – חברת BNA של חברת ElMindA

טכנולוגית הפעלת מוח-רשת ( Brain Network Activation ) היא פלטפורמה המאפשרת ביצוע הדמיה וניטור של הפעילות המוחית לצרכים של אבחון מדויק של תפקוד ואי-תפקוד מוחי, התפתחות מחלות ושיקום מפגיעות, תגובות לטיפולים ובעיות פסיכיאטריות, נוירולוגיות וכאב. טכנולוגית ™BNA מנוצלת כיום במגוון רחב של תוכניות מחקר עם שותפים מובילים בארה"ב. בפרט היא מוערכת ככלי להדמיה אובייקטיבית וכפלטפורמת ניטור להתאוששות מפגיעות ספורט וזעזועי מוח וכתומכת בקבלת החלטות לחזרה לפעילות. (פיתוח אוניברסיטת בן גוריון).

תחום חיפוש והצלה – רובוט נחש

הרובוט מיועד להיכנס לחללים באזורי פיגוע וקריסות, תוך הפרעה מינימאלית, כך הרובוט מסייע בפעולות איתור והצלה. הרובוט הינו ייחודי באופן זחילתו והינו גמיש מאוד בזכות מספר רב של חוליות. כל חוליה מכילה מנועים, מחשב, חיישנים, תקשורת אלחוטית וסוללות. הרובוט נושא בראשו מצלמה. בזכות המבנה הגמיש של הנחש, הוא יכול להשתחל בין ההריסות באופן שלא גורם לקריסה נוספת של המבנה, ולספק מידע חיוני מאזורים שאינם נגישים אודות מצב הלכודים, הימצאות חומרים מסוכנים וכו' (פיתוח הטכניון).

תחום הרפואה – Rewalk

מדובר בשלד חיצוני ממונע שמשיב למשותקים את יכולת ההליכה, הישיבה, עמידה ושימוש במדרגות. המכשיר משתמש בחיישני תנועה על מנת לזהות את תנועות המשתמש ולתרגם אותן לתוך תנועת המפרקים. המכשיר הינו הראשון מסוגו שמשנה את חייהם של משותקים. המכשיר כבר השיב לכמעט 200 נכים את יכולת ההליכה ומשתמשים בו בארה"ב, אירופה ובישראל, כולל השתתפות במרוצי מרתון. (פיתוח הטכניון).

תחום הרפואה -MinDes

קסדה המאפשרת שליטה במחשב בכוח המחשבה או הבעות פנים בלבד באמצעות ממשק מוח-מחשב מתקדם (BCI). השליטה במחשב מתבצעת ללא עכבר ומקלדת אלא באמצעות קסדה הדוגמת את גלי המוח של המשתמש בארבע-עשרה נקודות שונות. המערכת שפותחה במחלקה להנדסת תכנה, מיועדת לשרת אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות שאינן מאפשרות להם לתפעל מחשב או עזרים מופעלי-מחשב באמצעים הרגילים. (פיתוח אוניברסיטת בן גוריון).

מדעני העתיד של ישראל

בסיום התערוכה יציג ראש הממשלה נתניהו לנשיא ארה"ב אובמה את דור מדעני העתיד של מדינת ישראל, בני נוער מחיפה שזכו בשנה שעברה בתחרות הרובוטיקה שנערכה בארה"ב.
בני הנוער מחטיבת הביניים בבית הספר עירוני ג' זכו בתחרות בזכות 'הרובוט-מלצר' שפותח בהדרכת חוקרי הטכניון. הפיתוח מדגים כיצד יכול הרובוט לשרת אדם מוגבל בביתו. הרובוט בגובה 35 ס"מ, ונעזר בחיישנים העוזרים לו להתמצא בסביבה ולבצע את המשימות שאליהן הוא תוכנת. לרובוט יכולות תנועה מגוונות. (פיתוח הטכניון).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן