Skip to content

תחבורה ציבורית ירוקה אפשרית, עובדה

מיניבוסים רבים מתנהלים ברחובותיה הצרים של ירושלים בעיקר בעיר העתיקה, ובעוד ערים בישראל, אין שום סיבה שהללו לא יהיו מונעים על ידי מנוע חשמלי. עובדה זה עובד במקומות אחרים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מיניבוס חשמלי - צילום: עמית מנדלזון

חברת RTM הצרפתית המפעילה את כל התחבורה הציבורית במארסיי החלה לפני כחודש להפעיל קו אוטובוסים חדש הנע לאורך הנמל הישן. הקו אמנם לא ארוך במיוחד ורבים יעדיפו לעשות את הדרך ברגל, אבל יש בו אמירה ואמירה משמעותית במיוחד כשמדובר בתחבורה ציבורית בעיר גדולה ועמוסה כמו מארסיי.

על הקו החדש נעים מיניבוסים המונעים בכוח חשמל בלבד.

12 נוסעים - צילום: עמית מנדלזון

מארסי סובלת משתי בעיות סביבתיות חמורות האחת היא עומס אדיר על רחובותיה הבעייתיים, מבנה העיר שונה משל ערים אחרות, שכן היא פרוסה על חוף הים ומוקפת בהרים, היא נבנתה מחיבור בין 112 כפרים כך שאין לה טוואי אורבני מובהק ומרכזה העיר בנמל הישן. דהיינו אקסצנטרי, כך שאי אפשר לבנות מערכת כבישים עוקפים. כתוצאה מכך ארבעת הכבישים המהירים הנכנסים אל העיר הופכים אותה לגיהינום תעבורתי. ואכן מארסיי היא העיר השניה בעומס התעבורה שלה באירופה.

הבעיה השניה היא גאוגרפית והיא העובדה שהעיר מוקפת חומת הרים משלושה צדדים מה שמונע מזיהום האוויר להמשיך לנוע, פרט לימים בהם נושבת רוח המיסטרל המפורסמת בעיר ( מגיעה עד למהירות של 200 קמ"ש). וכך נוצר מצב שערפיח רובץ מעל העיר רוב ימות השנה בעיקר בקיץ הים תיכוני.

הנמל הישן עליו נעים המיניבוסים הוא אחת הנקודות החלשות בעיר. מצד אחד הוא אטרקציה תיירותית ראשונה במעלה, בעיקר היום אחרי שיקומו, אבל מצד שני התחבורה משני כבישים מהירים מגיעה עד אליו, שלא לדבר על התנועה מהרבעים הצפוניים לכיוון הדרומיים העוברת דרכו למרות המנהרה הענקית שמתחתיו שלא  לעיתים נדירות נחסמת בגלל עבודות או שביתות.

קו המיניבוסים האלקטרוניים אמור להקל על התנועה המיותרת בנמל הישן מחד, לאפשר תנועה קלה יותר לתיירים ולמנוע כניסת אוטובוסים כבדים ומזהמים עמוסי תיירים ישר אל הנמל מאידך. וכמובן להיות נקי מזיהום אוויר.

מחיר הנסיעה בקו הוא 50 אירוסנטים.

הנמל הישן במארסי והמעבורת הסולארית - צילום: עמית מנדלזון

יש לציין כי זה לא הפתרון החשמלי הראשון שמציגה העיר מארסיי לתנועה בנמל הישן ומעבורת קטנה המונעת בחשמל ונטענת סולארית נעה בין הרציף הצפוני והדרומי של הנמל, שירות חינם של עירית מארסיי.

כל זאת מעורר מחשבה אודות תחבורה ציבורית נקייה בערי ישראל, אפשרית ואף רצויה וחסכונית. אך האם זה מעניין את מישהו? זו כבר שאלה אחרת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן