Skip to content

נווה מדבר בדרך לאילת: "צל תמרים"

חאן דרכים חדש נפתח בכניסה לקיבוץ יהל, נווה מדבר הטובל בירק ובמים בהשראת החאנים של העת העתיקה. במקום פעילות לילדים, נקודות אוכל ורענון ופיתוח אקולוגי ייחודי: מסכי מים מצננים נגד החום הכבד של הערבה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צל תמרים, חאן הדרכים החדש עם האגם. בעיצוב הושם דגש על שילוב אלמנטים קדומים עם פתרונות עיצוביים ואקולוגיים חדשניים. (צילום: אלי פרכטר)
צל תמרים, חאן הדרכים החדש עם האגם. בעיצוב הושם דגש על שילוב אלמנטים קדומים עם פתרונות עיצוביים ואקולוגיים חדשניים. (צילום: אלי פרכטר)

חאן הדרכים החדש "צל תמרים" נפתח בימים אלה בכניסה לקיבוץ יהל, 70 קילומטרים צפונית לאילת. "קרוב לשבעה מיליון איש נוסעים מידי שנה בכביש הערבה. כדי לשבור את שגרת הנסיעה ולהתרענן הם זקוקים לתחנת עצירה שיהיו בה אלמנטים חווייתיים, איכותיים וכאלה שמתאימים לעצירה קצרה עם ילדים מלאי מרץ", אומר יואב איגרא, אדריכל ומיזמי החאן החדש.

"צל תמרים" אכן מציע חוויה שונה מתחנות העצירה הקיימות. לצורך תכנונו למדו יואב איגרא ודני בר קמה ממשרד האדריכלים א.ב. – מתכננים המתמחים בתכנון של מרחבים אורבניים – את תולדות הנווד במדבר ואת תפקידו של החאן העתיק ששימש אותו, ושאבו את רעיונותיהם מתרבויות עתיקות שחיו ועברו באזור, בהן הנבטית, המצרית והכנענית הקדומה.

בהשראתם נוצרה תפיסה אדריכלית חדשנית, המשלבת אלמנטים קדומים עם פתרונות עיצוביים ואקולוגיים חדשניים. המגדל שדרכו נכנסים לחאן נשקף למרחוק, והוא מעין מגדלור הקורא לנוסעים העייפים לעצור ולנוח בתוכו. צבעיו צבעי מדבר, עם קשתות מסוגננות ופיתוחים מפוסלים.

מתחם צל תמרים, עם הפיתוח האקולוגי הייחודי: מסכי מים מצננים נגד החום הכבד של הערבה. (הדמיה: איל גור)
מתחם צל תמרים, עם הפיתוח האקולוגי הייחודי: מסכי מים מצננים נגד החום הכבד של הערבה. (הדמיה: איל גור)

הכניסה לחאן מגלה אגמים מוקפים בצמחי קנה ובהם שטות חבצלות מים, מתקני משחקים ייחודיים ויצירתיים לילדים, חנות נוחות sogood, חנות sea of spa למוצרי ים המלח ושוק איכרים מתחלף מידי יום חמישי. ובקולינרי – סניף חדש של מסעדת "כפות תמרים" המצוינת מקיבוץ אילות, עם תפריט עשיר של מאכלים ותבשילים, סניף של רשת קקאו, מסעדת בשרים מהירה, גלידריה של דלי קרים, ועוד.

חידוש אקולוגי ייחודי למקום: רסיסי מים הנלכדים בקרני השמש יוצרים רשת צבעונית שמצננת את האוויר החם, ומקורה במתקן שפיתח איגרא – מסכי מים דקיקים הזורמים מהפרגולות החובקות את המבנה והרוח הצפונית היבשה מרססת אותם לכל עבר ויוצרת צינה נעימה. דקלי ענק מקשטים את המתחם כולו ומטילים צל נעים.

בהמשך יציע החאן מוצרים תיירותיים נוספים, בהם בית התמר – מתחם המספר את סיפורה של החקלאות באיזור ובו תימכר תוצרת אמני וחקלאי האזור – טיולי ג'יפים וטרקטורונים ושירותי נוחות נוספים. "כיום אין בחאן תחנת דלק, כי אנחנו רוצים ליצור חוויה נעימה ורכה ובלי ליווי של ענני דלק", אומר איגרא, "גם אם בהמשך נשלב תחנת תידלוק, היא תהיה קטנה ותוצב בפינה מרוחקת ולא תפגע במראה הכללי" אומר איגרא.

העבודה על המתחם ארכה שש שנים, בהשקעה כוללת של 20 מיליון שקל. בפארק התיירותי הושקעו מענקים של ה- JNF-USA, הקק"ל, משרד התיירות ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן