Skip to content

אובמה בישראל: "טוב להיות שוב בארץ"

אובמה בנאום ראשון בנתב"ג: כשהתחלתי את כהונתי השנייה כנשיא הודעתי שישראל תהיה תחנתי הראשונה ולא במקרה. הרוחות החדשות באזור מביאות תקווה וגם סכנות, אני רואה בביקור הזדמנות לחזק את הקשר בינינו". נתניהו: "אנחנו רוצים שלום עם שכנינו הפלסטינים ואני מצפה לעבוד איתך בארבע השנים הקרובות כדי שהברית בין המדינות תתחזק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"טוב להיות שוב בארץ'". במילים אלה, בעברית, פנה הנשיא אובמה בעברית, לאזרחי המדינה, בנאומו הראשון על אדמת ישראל.

למרגלות כבש המטוס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
למרגלות כבש המטוס (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"היהודים חיו פה לפני 3,000 שנה ואחרי מאות של גלות ורדיפות", אמר אובמה. "ההקמה של מדינת ישראל הייתה תקומה שלא היו כמוה בהיסטוריה. כשהתחלתי את כהונתי השנייה כנשיא הודעתי שישראל תהיה תחנתי הראשונה ולא במקרה. הרוחות החדשות באזור מביאות תקווה וגם סכנות, אני רואה בביקור הזדמנות לחזק את הקשר בינינו. אנו עומדים יחד כי יש לנו סיפור משותף, של פטריוטים שנחושים להיות חופשיים בארצם".

המפגש ה-12 בין אובמה לנתניהו, הפעם בנימה מפויסת (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
המפגש ה-12 בין אובמה לנתניהו, הפעם בנימה מפויסת (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

מילותיו הראשונות של אובמה, כאשר פגש את נתניהו לאחר שירד מכבש המטוס, היו "טוב לראות אותך שוב". לפרס אמר נשיא ארה"ב: "נהדר להיות פה שוב". כאשר המתינו השלושה לנגינת ההמנון אמר אובמה לנתניהו בחיוך: "זה טוב להתרחק קצת מהקונגרס".

ראש הממשלה נתניהו פנה בנאומו לנשיא ארה"ב: "זהו רגע היסטורי. כביקור הבין-לאומי הראשון שלך בכהונתך השנייה, בחרת לבוא לישראל. אתה, מנהיג העולם החופשי ונשיאה של הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם, בחרת לבוא, לדמוקרטיה קטנה יותר אך נמרצת לא פחות בלב המזרח התיכון, למדינה היהודית היחידה, מדינת ישראל.

תחילתה של ידידות מופלאה? (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
המשכה של ידידות מופלאה? (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

"בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני מביא איתי מסר פשוט לך ולעם האמריקאי: תודה רבה", אמר נתניהו. "תודה על עמידתכם לצדה של ישראל בתקופה זאת של תמורות היסטוריות במזרח התיכון. תודה על תמיכתכם המפורשת בזכותה הריבונית של ישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה נגד כל איום. תודה על שיפור יכולותיה של ישראל ליישם את הזכות הזאת בעזרת סיוע צבאי נדיב, תכניות הגנה נגד טילים מהפכניות, ושיתוף פעולה חסר תקדים בתחומי הביטחון והמודיעין. תודה, אדוני הנשיא, על תמיכתך בזכותו של העם היהודי למדינה יהודית במולדתנו ההיסטורית, ועל שאתה מגן בעוז על זכות זאת באו"ם. ותודה על חיזוק הידידות הבלתי שבירה בין שתי עמינו בזמן כהונתך כנשיא.

"במזרח תיכון שאינו יציב וודאי, הצורך בידידות זאת חשובה יותר מתמיד", אמר ראש הממשלה. "היא המפתח לסיכול סכנות ולקידום השלום. היא המפתח להשגת השלום היציב והבטוח שאליו שואפים בכל ליבם אזרחי ישראל עם כל שכנינו. אני מצפה לעבוד איתך בארבע השנים הקרובות כדי לחזק אפילו עוד יותר את הקשר בין שתי המדינות שלנו".

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר לאובמה: "החלום האמריקאי צמח מתוך התנ"ך. אנחנו מופרדים על ידי אוקיינוס ומאוחדים על ידי מחויבות לחופש, לצדק ומאבק מתמשך למען השלום. אנחנו מתמודדים עם אותן סכנות וחולקים את אותן תקוות.

"ארצות הברית הפכה לגדולה בעזרת נתינה, לא על ידי לקיחה", המשיך פרס בדבריו. "נדיבותכם מאפשרת לרוח החירות לשרור בכל רחבי העולם. עולם ללא המנהיגות באמריקה, ללא הקול המוסרי שלה, היה עולם עני יותר. עולם בלא ידידותכם יזמין תוקפנות כלפי ישראל. סיפורך משקף את העולם כמו שהוא. ראייתך משקפת את העתיד כפי שהוא צריך להיות. הצעת לעם האמריקאי ולעמי העולם מנהיגות עם חזון, מנהיגות ערכית, מנהיגות המוקדשת למחר טוב יותר.

"בעיתות שלום, בעיתות מלחמה, תמיכתך בישראל בלתי מעורערת", אמר הנשיא פרס. "אפשרת את ביטחוננו בדרך יוצאת מן הכלל. להקרין כוח, לחתור לשלום. חיזוק הביטחון זו הדרך הטובה ביותר לחזק את השלום. אנחנו כמהים לראות את סוף הסכסוך עם הפלסטינים. לראות את הפלסטינים נהנים מחופש ושגשוג במדינה משלהם. אנו מושיטים את ידנו לשלום אל כל המדינות במזרח התיכון. אמריקה עמדה לצדנו מההתחלה. אתם תומכים בנו בעודנו בונים מחדש את מולדתנו הקדומה ובעודנו מגנים על ארצנו. משואה לתקומה, מטרומן לאובמה. אדוני הנשיא, להיכן שתלך בארצנו, אתה תפגוש בידידות ובחום של עם ישראל. עם ישראל רוצה שתרגיש בבית. אז ברוך הבא הביתה, אדוני הנשיא".

אובמה בפתח AIR FORCE 1 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
אובמה בפתח AIR FORCE 1 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

האיום האיראני יהיה הנושא העיקרי והראשון בחשיבותו, שיעלה בדיאלוג המדיני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נשיא ארה"ב ברק אובמה. נשיא ארה"ב יעשה מאמץ לסנכרן את שעון המהלכים שהוא מתכנן לעשות מול איראן, עם שעונו של ראש הממשלה – וינסה לשכנע את ראש הממשלה כי לא ייתן לאיראן להתחמש בנשק גרעיני. נתניהו, לעומתו, ינסה להציג בפני נשיא ארה"ב תמונת מצב מחמירה יותר, מן ההערכות האמריקניות, על התקדמות האיראנים בתכניתם הגרעינית-הצבאית.

על סדר יומם של השניים יעמוד גם המשבר בסוריה, עם דגש מיוחד על החשש מנזילת נשק להשמדה המונית לחיזבאללה ולארגוני טרור אסלאמיים של הג'יהאד העולמי. דחיפות יתרה תהיה לנושא הזה על רקע הידיעות כי השבוע – לראשונה מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה – נעשה שימוש בגז קטלני באחת משכונותיה של חאלב. השניים ידונו בהקשר רחב יותר גם בתמורות שחלו במרחב הערבי כולו, לנוכח מה שכונה "האביב הערבי".

אובמה ברגע של נחת, כאשר שמע שהוכן עבורו שפם מזוייף
אובמה ברגע של נחת, כאשר שמע שהוכן עבורו שפם מזוייף (צילום: מעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה)

בעדיפות שלישית יתמקדו הדיונים בתהליך המדיני עם הפלסטינים. הנשיא אובמה יבקר גם ברשות הפלסטינית וינסה לגשר על הפערים, אולם הציפיות להצלחה בתחום המיידי שואפות לאפס. עיקר המלאכה, לטווח הרחוק יותר, תוטל על מזכיר המדינה, ג'ון קרי – שאף יחזור לישראל במוצאי שבת, לאחר ביקור הנשיא אובמה בעמאן.

לקראת צאתו של אובמה לישראל קרא רוב גדול בסנאט לנשיא אובמה להתייצב לימינה של ישראל ולהבהיר לפלסטינים כי וושינגטון לא תשלים עם ניסיון לבודד אותה או לשלול את הלגיטימיות שלה. 77 סנאטורים, שהם יותר משלושה רבעים מחברי הבית, חתמו על מכתב שיזמה השדולה למען ישראל, איפא"ק – וקראו לאובמה, בין השאר, להזהיר את הפלסטינים שלא לנצל את מעמדם החדש כמדינה משקיפה באו"ם כדי לפעול נגד ישראל בבית המשפט הבינלאומי בהאג.

עם נחיתתו ביקר הנשיא אובמה בסוללת "כיפת ברזל" שהוצבה במיוחד עבורו בנמל התעופה בן גוריון. לאחר מכן המריא אובמה במסוק ה"מארין 1", מסוקו של נשיא ארצות הברית, לירושלים. לאחר מנוחה קצרה במלון המלך דוד, ייפגש הנשיא אובמה עם הנשיא פרס במשכן נשיאי ישראל ובהמשך ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו, במעונו הרשמי. זאת תהיה הפגישה ה-12 בין השניים, כשתשע מתוכן נערכו במסגרת תפקידיהם הנוכחיים.

עידן רייכל יופיע בארוחת הערב במעון ראש הממשלה - שרה נתניהו עם עידן רייכל מכנס אייפא"ק 2012 בארה"ב. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עידן רייכל יופיע בארוחת הערב במעון ראש הממשלה - שרה נתניהו עם עידן רייכל מכנס אייפא"ק 2012 בארה"ב. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הנשיא אובמה יקבל מרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, מתנות עבור רעיית נשיא ארה"ב מישל אובמה, עבור בנותיו סשה ומלייה, ואפילו לכלב הנשיאותי בו (BO). לרעיית הנשיא, מישל אובמה, תעניק נתניהו צלחת סדר פסח עשויה מכסף, שתוכל לשמש בסדר הפסח המסורתי שמתקיים מדי שנה בבית הלבן. לבנות סשה ומלייה תעניק שרה נתניהו שרשרת עם תליון בצורת כינור דוד עשוי כסף בשיבוץ זכוכית רומית. והכלב הנשיאותי בו יקבל צעצוע מגומי בצורת המבורגר.

בארוחת הערב שיקיימו רה"מ נתניהו ורעייתו לכבוד נשיא ארה"ב ברק אובמה, יופיע הזמר עידן רייכל. רייכל יופיע עם הרכב מצומצם של הפרויקט, הכולל את הזמרות מאיה אברהם וכברה קסאי, בשני שירים – "ממעמקים" ו"מין נהר לי משיתי", ובקטע אינסטרומנטלי.

מסוקו של הנשיא אובמה על רקע קריית הממשלה בירושלים (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
מסוקו של הנשיא אובמה על רקע קריית הממשלה בירושלים (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

לקראת הביקור השלים מערך ההסברה הלאומי את היערכותו לביקור הנשיא אובמה. באחד ממבצעי התקשורת המורכבים  שותפים גופי ההסברה המרכזיים במדינה: משרד ראש הממשלה, בית הנשיא, משרד החוץ, לשכת העיתונות הממשלתית, משרד הביטחון, צה"ל, שב"כ, משטרת ישראל, עיריית ירושלים, רשות שדות התעופה ועוד. בשבועות האחרונים התקיימו ישיבות תיאום רבות בין כל הגורמים כדי שהמסר שייצא מישראל לעולם כולו בימי הביקור יהיה מתואם  וברור. בישיבות אלה גובשה תכנית הסברה לאומית מיוחדת שתשים דגש על הברית האיתנה והעמוקה בין ישראל לארה"ב, הקשר העמוק של עם ישראל לארץ ישראל, והמובילות הטכנולוגית של תעשיית ההיי-טק הישראלית ובמיוחד הפיתוחים הטכנולוגיים שמסייעים לשפר את חייהם של אנשים רבים בעולם.

שיחה ידידותית על המסלול (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
שיחה ידידותית על המסלול (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

דגשים אלו הוטמעו גם בתכנון הביקור ובלו"ז שגובש. כך לדוגמה ביום חמישי הקרוב יבקר הנשיא אובמה במוזיאון ישראל. הוא יחל את הביקור בהיכל הספר בתצוגת המגילות הגנוזות, המדגישות את הקשר בין אלפי השנים בין עם ישראל לארץ ישראל. משם ימשיך הנשיא אובמה לתערוכת טכנולוגיה מיוחדת שהוקמה עבורו וכותרתה: .ISRAEL – TECHNOLOGY  FOR A BETTER WORLD

מערך ההסברה הלאומי הקים מרכז תקשורת לאומי ב"מרכז מורשת בגין" בירושלים  בו יפעלו 24 שעות ביממה חמ"ל תקשורת וחמ"ל ניו-מדיה שיתנו מענה לכל פניה של העיתונאים. במרכז התקשורת יהיו דוברים ואנשי הסברה בשפות השונות. ביום ג' נערך במרכז התקשורת אירוע "קבלת פנים" לעיתונאים הזרים.

בנוסף הוקם בנתב"ג דלפק מיוחד שמיועד רק לעיתונאים, בו ניתן לקבל תעודות לע"מ, ערכת חומרי הסברה ודיסק און קי שכולל מידע וחומרי הסברה על מדינת ישראל בתחומים שונים. לעיתונאים יוצעו תדרוכים וסיורים מגוונים בתחומים שונים. הבוקר גם הופצה חוברת לעיתונאים בה מידע רב ומקיף אודות הביקור ומידע רלוונטי לעיתונאי.

בכל אחד מהאתרים הוכנה תשתית מיוחדת לסיקור עיתונאי הכולל הקצאת נקודות לצילום, הקמת במות, הפעלת תאורה מיוחדת, שכירת אמצעי הגברה, WI-FI ועוד. במסגרת, הסיקור התקשורתי בכל אחד מהאירועים תואם בצורה מלאה עם נציגי הבית הלבן.

ביום שישי יבקר נשיא ארה"ב ברק אובמה ביד ושם. את הנשיא ידריך יו"ר יד ושם אבנר שלו והוא יהיה מלווה בנשיא המדינה שמעון פרס, בראש הממשלה בנימין נתניהו וביו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו. הנשיא אובמה ביקר בעבר ביד ושם. בביקור שהתקיים ביולי 2008 כמועמד המפלגה הדמוקרטית, סייר אובמה במוזיאון לתולדות השואה.

הנשיא יבקר בהיכל השמות, וכן במוזיאון לאמנות השואה. הוא ישתתף בטקס אזכרה באוהל יזכור  בו הוא יעלה את אש התמיד ויניח זר, יבקר ביד לילד ובסוף הביקור יחתום בספר האורחים ויקבל העתק של תווים ששרדו את השואה של השיר "חג גדיא" מארכיון יד ושם. המזכרת שיקבל הנשיא אובמה תכלול פקסימליה של התווים ששרדו את השואה שהלחין החזן אליהו מרוקו שנרצח בשואה, דף העד המנציח את החזן מרוקו ותצלומים שלו מארכיון יד ושם.

העתק דף התווים ששרד את השואה, שאותו יקבל אובמה בביקורו ביד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)
העתק דף התווים ששרד את השואה, שאותו יקבל אובמה בביקורו ביד ושם (צילום: באדיבות יד ושם)

"מתוך 154 מיליוני המסמכים בארכיון יד ושם בחרנו להציג בפני הנשיא אובמה דף יחיד ששרד מהשואה שעליו כתובה מנגינת השיר 'חג גדיא'", אומר יו"ר יד ושם, אבנר שלו. "דף זה הוא קולו של היחיד בשואה שאת דמותו ורוחו אנו מנסים להקים בעזרת השמות, המסמכים, התצלומים, החפצים והסרטים שיד ושם אוסף כבר 60 שנה".

ישראל אליהו מרוקו היה לפני המלחמה (משנת 1926) החזן הראשי של בית הכנסת המרכזי של הקהילה היהודית באמסטרדם. הוא היה מפורסם כבעל קול ערב וכמלחין מחונן של ליתורגיה יהודית. ב-20 ביולי 1943 הוא נשלח ממחנה המעבר ווסטרבורק שבהולנד אל מחנה ההשמדה סוביבור ושם נרצח שלושה ימים אחר כך, ב-23 ביולי 1943. בשואה נרצחו גם אשתו רייזל, וילדיו הרמן (הרש), מרים ושרה-גולדה. רק בן אחד שרד: שמעון-וולף שהיגר לארה"ב. הבן הוא שנותר כדי לספר לנו על בני משפחתו שנרצחו בשואה, בשנת 1956  הוא מילא דף עד כדי להנציח את אביו החזן מרוקו במאגר שמות קרבנות השואה של יד ושם. לפני כשנה, במסגרת הפרויקט של יד ושם "לאסוף את השברים"  פנתה אלינו אלמנתו של שמעון-וולף רות מרוקו (כלתו של החזן ישראל אליהו מרוקו ז"ל) שמתגוררת  במישיגן, ארה"ב וביקשה למסור ליד ושם את התווים היחידים ששרדו את השואה. "אני מרגישה שכאן ביד ושם זהו מקומם הנכון", כתבה ליד ושם רות.  התווים של השיר "חג גדיא" נכתבו בכתב ידו של החזן ישראל אליהו מרוקו ב- 1941 תחת הכיבוש הנאצי באמסטרדם. מרוקו חיבר לשיר הזה מנגינה משלו, זוהי היצירה היחידה ששרדה מהשואה – עמוד אחד של תווים. כל היצירות המוזיקליות הרבות שהחזן מרוקו הלחין אבדו בשואה. בארכיון יד ושם מצויים קטעי וידאו נדירים מלפני המלחמה בה נראה החזן מרוקו בבית הכנסת המרכזי באמסטרדם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן