Skip to content

ועידת העסקים הקטנים והבינוניים – SMB

השבוע נערכה "ועידת מידע כנסים ה-3 לעסקים קטנים ובינוניים" ברמת-גן. הוצגו נתונים וגם דרכים שבהם יכולים עסקים קטנים להתמודד עם ניהול העסק והשיווק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועידת העסקים הקטנים והבינוניים שנערכה השבוע, נפתחה בהנחייתו של אורי שרף, מייסד ומנכ"ל מ.ט.י ירושלים שאף הציג בין מרצה אחד למשנהו, נתונים מעניינים שפתחו צוהר לעולם העסקים הקטנים בארץ ובעולם. אחד ממנועי הצמיחה והכלים שניתנו ליזמים בארץ היה פתיחת מרכזי מ.ט.י. שרף הציג את 25 מרכזי מ.ט.י הפרושים ברחבי הארץ, שחלקם יסגרו ויצומצמו ל-5 מוקדי מ.ט.י ( המכרז בנושא כבר לקראת בחירת הזוכים ) אולם לדברי אורי שרף, רוב המרכזים יהפכו לסניפי לוויין לאותם חמשת המרכזים הראשיים שיבחרו במכרז.

מרכזי טיפוח הייזמות טיפלו בכ-45,000 פניות ונתנו הלוואות לפתיחת עסק, בתנאים מועדפים, בסכום כולל של 190 מיליון ש' ( הלוואה ממוצעת של כ- 100,000 ש' ליזם ).

לדברי שרף התרומה הגדולה של מרכזי הטיפוח הוא דווקא בשלב הסינון הראשוני, שבו מגיע יזם נילהב עם רצון להקים עסק, אולם בבחינה ראשונית כבר ברור שאין יכולת קיום לרעיון היזם, כעסק. כשליש מהיזמים המגיעים למ.ט.י מסיימים כבר לאחר פגישה ראשונית בה נבדק הרעיון. פגישה זו חוסכת ליזם כסף רב שהיה יורד לטימיון וכמובן גם מפח נפש.
כחמישית מהמגיעים לפגישה ראשונה רמנם מקימים עסק ורק 13% מאלה סוגרים העסק תוך 5 שנים בניגוד לסטטיסטיקה הארצית ללא העזרות במ.ט.י היא 50% מהעסקים נסגרים תוך 5 השנים הראשונות.

בועידה נכחו כ-350 יזמים, יועצים וספקים המעוניינים ללמוד או ללמד את הנוכחים על עולם ה- SMB ( Small Medium Buisness ).

יהודה קוגן, מנהל תחום שיווק לעסקים בגוגל ישראל סיפר על הכלים של גוגל לפרסום וקידום עסקים קטנים ובינוניים.
לדברי קוגן, בישראל יש 400,000 עסקים, ומתוכם 86% מעסיקים עד 5 עובדים ואילו 99% מהעסקים מנהלים מחזור עסקים של פחות מ-100 מיליון ש' ומעסיקים פחות מ-100 עובדים. נתון מעניין נוסף הוא ש- 55% מהמועסקים במשק הישראלי עובדים בעסקים המוגדרים קטנים ובינוניים ( עד 100 עובדים ועד 100 מיליון שקל מחזור שנתי ). לדברי נציג גוגל, החברה מאפשרת לעסקים קטנים להציג את מרכולתם לכל אחד גם באמצעים כספיים מצומצמים ולצערו רק 49% מהעסקים בישראל מקיימים פעילות ברשת האינטרנט. מנתוני גוגל עולה כי עולם הסלולר המתפתח במהירות הוא עולמם של בעלי עסקים קטנים כי 55% מהחיפושים בגוגל המתבצעים במכשיר נייד, מניעים לפעולה ( הגעה לחנות- 33%, התקשרות טלפונית- 43% או גלישה לאתר העסק ).

כמו כן ציין יהודה קוגן כי מחירי הפרסום בסלולר נמוכים בכ-65% ממחיר פרסום מקביל באתרי האינטרנט הקלסי.

אורן שץ, מומחה ותיק לקידום באינטרנט- SEO ומנכ"ל SEO ישראל טכנולוגיות בע"מ, הציג בפני הנוכחים את השינויים החלים באופן הגלישה והחיפוש העולם הוירטואלי. שץ שם את הדגש על העולם המתפתח במהירות של פרסום בפייסבוק, ומתחיל לעלות בעוצמתו ובאפקטיביות שלו על עולם החיפוש במנועי חיפוש. לדבריו בפייסבוק חייבים לשלם על קידום PPC ( תשלום עבור הקלקה ) כפי שכבר מוכר וידוע כבר שנים במנועי החיפוש. אורן שץ שם את הזרקור על חשיבות קידום עסקים במנועי החיפוש דרך תוכן שיווקי ויחסי ציבור בניגוד לדעיכת תחום הבנרים, שהפכו לפחות אפקטיביים.

לדברי שץ חובת עסק קטן לפעול בתחומים הבאים, ובאמצעים המתאימים למחזור העסק:
• שיווק בוידאו ( YOUTUBE )
• שיתופים בין אתרים
• תוכן שיווקי
• פרסום ויראלי בפייסבוק
• התאמת האתר של העסק למכשירים ניידים

בפנל ערוצים חדשים לפיתוח ולצמיחת עסקים קטנים הוצגו כמה כלים היכולים לעזור לעסקים להתפתח ולצמוח. מיכל אבן חן, מנכ"ל "קרן שמש" לעידוד יזמים צעירים הציגה את פרוייקט המנטורים של קרן שמש. קרן שמש נתמכת ע"י קרן ספרא ובמימונה, ומטרת הקרן היא לעודד עסקים של יזמים צעירים עד גיל 35. מתוך 1400 פניות לקרן שמש, אחרי בחינת המודל העסקי והתוכנית העסקית, התקבלו לליווי ע"י הקרן 350 יזמים, ורובם ביקשו ליווי ולא הלוואה כספית. בקרן רשומים מעל ל-300 מנטורים, שהם אנשי עסקים מנוסים ומנהלי עסקים בעברם, שבהתנדבות, מלווים את היזם הצעיר ומאירים את עיניו ומסייעים לו לבחון פעילויות נונות הנקרות בדרכו של היזם.

לדברי מיכל אבן חן, לאחרונה החלה הקרן ליזום נטוורקינג בין בעלי עסקים מתחומים בעלי מתאם רב ביניהם והתוצאות מדהימות. שיתופי פעולה בין עסקים קטנים ממנפים את היזמים מבחינת 1+1=3.

לדברי ניצן ארליך יו"ר ועדת עסקים קטנים באיגוד לשכות המסחר, עסקים שלא יהיו באינטרנט, לא יהיו ! ! !

ארליך הדגיש את הצורך בסוכנות ממשלתית לעסקים קטנים, שתהיה בעלת תקציב ויכולת לעזור לעסקים קטנים. כמו כן הדגיש נציג איגוד לשכות המסחר כי אשראי לעסקים קטנים הוא חמצן לצמיחה ולדבריו רק 4,500 הלוואות נתנו ליותר מ- 400,000 עסקים זו פרופורציה לא הולמת ולא הוגנת. כמו כן העלה ניצן ארליך את הבעייתיות של רישוי עסקים ושל המכרזים הממשלתיים הלא נגישים לעסקים קטנים ובינוניים. איגוד לשכות המסחר דורש העדפה של 25% בניקוד למכרזים ממשלתיים על מנת שיוכלו להתמודד ולצמוח.

ערוץ אחר לפיתוח עסקי ליזמים קטנים הוצג ע"י אלעד גולדנברג מנהל הפעילות העסקית של eBay בישראל. לדברי גולדנברג ב- eBay יש 120 מיליון לקוחות פעילים, כ- 30 סניפים ברחבי העולם, ובישראל פעילים כמה עשרות אלפים כאשר לפי נתוני eBay כמה מאות אף מתפרנסים רק ממכירות eBay. לדברי נציג eBay בישראל, ההשקעה בפרסום ב- eBay קטנה ודרוש אורך רוח וסבלנות ועיקר צורך לתת שירות ללקוחות כי לקוחות שלא מקבלים שירות הולם הם לא סבלנים והכל בא לידי ביטוי במודעות המשווק. מניסיון eBay ישראל ניתן לומר כי המשווק הישראלי ב- eBayניחן בתושייה וכושר אילתור המבדל אותו משאר המוכרים באתר.

לשאלה מה המוצר הכי נמכר לישראל ? התשובה החד משמעית היא נרתיקים ומגינים למכשירי סלולר.

מה התחומים בעלי הפוטנציאל הרב ביותר למכירה ב- eBay ? לדברי גולדנברג, מקום ראשון הוא אופנה ותכשיטים.
מקום שני אלקטרוניקה וגדג'טים
מקום שלישי פריטי אספנות.

את הכנס סגר פנל של סיפורי הצלחה שהמאפיין את רובם היה גידול ע"י פעילות זכיינית.

בכנס פגשתי את עו"ד דודי בן-דוד, מנכ"ל המרכז הישראלי לזכיינות, שסיפר כי התחום נמצא בצמיחה מדהימה ויותר ויותר תחומי עסקים נכנסים לתחום הזכיינות, ובכך מגיעים לצמיחה מהירה ללא צורך בהשקעות עתק.

לדברי בן-דוד שמירה על כללי הבסיס של זכיינות: בחירת הזכיין, לווי והדרכה ומעורבות הזכיין בניהול העסק הן שלושת העקרונות המבטיחים סיכוי רב להצלחה.

המרכז הישראלי לזכיינות הוא חברה שפועלת בשיתוף פעולה עם מ.ט.י ירושלים ומרכזה נמצא בגוש דן.

אמיר עשור מנכ"ל ויזם צעיר שנהנה בתחילת דרכו מליווי צמוד בעזרת "קרן שמש", סיפר על הצלחת העסק שפרץ תוך 5 שנים לכדי עשרות סניפים בארץ ואף בעולם.

אהובה תורג'מן, מנכ"ל BBB סיפרה על פעילות הרשת המונה היום, לאחר 4.5 שנות פעילות, 20 סניפים. לדברי תורג'מן זכיין ברשת נידרש להיות מנהל פעיל, להשקיע 350,000 ש' בדמי זיכיון ותוך כשנתיים מחזיר את השקעתו בהקמת העסק והזיכיון.

שרון קונופני סיפרה על רשת LAKA המתמחה בטיפוח ולקה לציפורניים. כיום הרשת מונה 12 סניפים בישראל ועוד 12 סניפים בעולם.

חתם את הכנס, המנחה אורי שרף וציין כי המאפיין הבולט ביותר של עסק קטן הוא מרכזיותו של בעל העסק, בקיומו או אי קיומו של העסק ואכן כך הדבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן