Skip to content

קפריסין מפעילה שרירים

הפרלמנט הקפריסאי לא אישר את הטלות המס על הפיקדונות כדי לקבל חבילת חילוץ בסכום של 10 מיליארד אירו. ניתן יהיה לצפות לחולשה נוספת של הדולר ולהתערבות בנק ישראל במסחר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העלילה בסיפור של קפריסין, הולכת ומסתבכת. הפרלמנט הקפריסאי דחה אמש את ההצעות החוק להטלת מיסים על ציבור החוסכים. למרות שהצעד היה הכרחי לצורך קבלת חבילת החילוץ בהיקף של 10 מיליארד אירו, מקבלי ההחלטות במדינה העדיפו להגיד "לא" להצעה שכללה הטלת מיסים של 10% לאלו אשר מחזיקים בפיקדונות של יותר מ-100 אלף אירו ו-7% לאלו המזיקים בפיקדונות של פחות מזה.

שוק המקומי

השוק המקומי התעלם מהצרות אצל האי השכן וסגר את יום מסחר בטריטוריה החיובית. מדד ת"א 25 סגר את יום המסחר מעל 1240 הנקודות אך התקשה לשמור על רמות מחיר מעל 1250 הנקודות. השוק המקומי צפוי להגיב להתפתחויות האחרונות בקפריסין. יתכן כי רמת התמיכה הניצבת ב-1240 הנקודות תיבחן שוב במהלך היום. התנודתיות סביב 1240 צפויה להימשך. שבירה של רמה זו תוביל לירידות לכיוון 1200 הנקודות ואילו פריצה מעל 1250 עשויה לדחוף את המדד אל עבר אזור 1300.

בזירת המט"ח המקומית, הדולר צפוי לפתוח חזק את יום המסחר על רקע התחזקותו בזירה הבינ"ל.
האירו צלל אל עבר 1.2860 על רקע ההתפתחויות השליליות בקפריסין. אצלנו, צמד הדולר שקל מדשדש לו בין 3.67 – 3.70.

היום צפויה להיות תנודתיות רבה לקראת פרסום החלטת הריבית בארה"ב. המשקיעים ימתינו בדריכות לנאומו של יו"ר הפד' ברננקי הצפוי להתייחס לשיפור שחל בסקטור התעסוקה בחודש האחרון. לאור ההתפתחויות האחרונות באירופה, ברננקי ישקול היטב את דבריו על מנת לא לזעזע את השווקים עוד יותר ובשל כך אנו מעריכים כי הוא לא ירמוז על שינויים מוניטאריים כלשהם ואולי אפילו יזכיר לכולם שהמדיניות המוניטארית הנוכחית מתאימה למצב הכלכלה במשק האמריקני. אם התרחיש שלנו אכן יתממש, ניתן יהיה לצפות לחולשה נוספת של הדולר. פריצה של 3.67 תוביל להמשך הירידות אל עבר 3.65, דבר אשר עלול להוביל לכך שבנק ישראל יתערב שוב במסחר.

זירה בינלאומית

יום מאכזב עבר על המשקיעים ברחבי העולם. חוסר הוודאות בעניין גורלה של קפריסין מעיב על השווקים. המדדים בוול סטריט הצליחו לסגור את יום המסחר במגמה מעורבת בזכות מספר נתוני מקרו מעודדים שהתפרסמו לפני פתיחת המסחר. אישורי הבנייה והתחלות הבנייה הפתיעו לטובה. אישורי הבנייה הסתכמו ב-0.95 מיליון אישורים לעומת 0.90 מיליון אישורים שהושגו בחודש הקודם והתחלות הבנייה הסתכמו ב-0.92 מיליון יחידות לעומת 0.91 יחידות בחודש הקודם.

באירופה, גובר החשש מפני התדרדרות כלכלנית נוספת אחרי הסיפור בקפריסין. מנהיגי האיחוד האירופאי אמורים להיפגש שוב על מנת לדון במצב המורכב שנוצר אחרי שהפרלמנט הקפריסאי החליט שלא לאשר את הטלות המיסים. שרי האוצר של האיחוד האירופאי ינסו לגבש חבילת חילוץ עבור קפריסין על מנת למנוע מצב של קריסה במדינה שתוביל לאפקט דומינו בגוש האירו. האינטרס של מנהיגי אירופה הוא למנוע התדרדרות נוספת. קנצלרית גרמניה מעוניינת לסגור את הסיפור הזה מוקדם ככל שניתן היות והבחירות במדינה הולכות וקרבות ( ספטמבר) ואף אחד לא מעוניין להסלים את המצב לפני הבחירות.

במישור המקרו, סקר האקלים העסקי בגרמניה הפתיע לטובה אך לא הצליח לבלום את נפילתו של האירו מתחת ל-1.29 שבאה בעקבות הגשת מכתב ההתפטרות של שר האוצר הקפריסאי.

סקר סנטימנט הכלכלי הנערך ע"י מכון ZEW בגרמניה הפתיע לטובה כאשר רשם קריאה של 48.5 נקודות לעומת הצפי שעמד על נסיגה קלה ל-47.9 הנקודות ביחס לחודש הקודם שנרשמה קריאה של 48.2 נקודות. מדובר בנתון הטוב ביותר שנרשם מזה כ-3 שנים. הנתון המשוקלל של גוש האירו צלל דווקא לרמה של 33.4 נקודות לעומת הקריאה שנרשמה בחודש פברואר של 42.4 הנקודות.

מה צפוי לנו היום?

היום המשקיעים יעקבו בדריכות אחרי הנעשה בקפריסין וימתינו לברננקי הצפוי לשאת נאום אחרי פרסום החלטת הריבית. יו"ר הפד' צפוי להתייחס לראשונה לנתוני התעסוקה המפתיעים של חודש פברואר אשר הצביעו על ירידה בשיעור האבטלה של 0.2% ל-7.7% ועל תוספת מכובדת של כ-236 אלף משרות חדשות.

נזכיר שברננקי דואג לציין בכל הזדמנות שלא יחולו שינויים מוניטאריים עד שהאבטלה לא תרד באופן משמעותי. כעת אחרי ששיעור האבטלה מתחיל לרדת, יהיה מעניין לראות האם ברננקי יתחיל לרמוז על יציאה מוקדמת מתוכניות התמריצים, דבר אשר יחזק את הדולר ויוביל אולי גם למימושים בשווקים. אנו מעריכים כי יו"ר הפד' לא יפזר רמזים בנוגע לשינויים כלשהם היות ועדיין מוקדם לדבר על כך.

ההתאוששות שחלה לאחרונה נורא שברירית בעיקר בשל העובדה שהמשבר באירופה עדיין מרחף באוויר. הסיפור של קפריסין למשל ממחיש עד כמה המשבר באירופה מורכב.

להערכתנו לא צפויים להתחולל שינויים כלשהם לאורך כך השנה הנוכחית והשווקים ימשיכו לנוע בתנודתיות רבה.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן