Skip to content

"אין שותף טוב לישראל מארצות הברית"

כך אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לשמעון פרס בתום הפגישה המדינית בין השניים. "כבוד לי להיות עם אדם שהקדיש את חייו לביטחון ישראל", אמר אובמה. "אני מודה על האפשרות להיות פה עם הילדים האלה. הם רוצים להיות בטוחים, חופשיים מפגיעת רקטות, הם רוצים לקדם טכנולוגיות לבנייה, לא להרס"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אין שותף טוב לישראל מארה"ב". כך אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לאחר השיחה המדינית הראשונה עם נשיא המדינה, שמעון פרס, במשכן נשיאי ישראל. בפגישת העבודה המדינית הראשונה בין שני הנשיאים, נדונו סוגיות מדיניות-ביטחוניות מרכזיות הנגועות לישראל, ובראשן איום הגרעין האיראני, המצב בסוריה, תהליך השלום מול הפלסטינים והעמקת הקשרים האסטרטגים בין ארה"ב לישראל. 

הפגישה בין השניים התנהלה ברובה בפורום מצומצם שכלל מהצד האמריקני את הנשיא אובמה, היועץ לביטחון לאומי טוד דונילון ומזכיר המדינה, גון קרי ומן הצד הישראלי הנשיא פרס, נדב היועץ המדיני נדב תמיר והיועץ המיוחד אבי גיל.

נשיאים, ילדים ודגלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נשיאים, ילדים ודגלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הפגישה נפתחה בנושא הפלסטיני, הנשיא פרס הדגיש את מחויבותה של ישראל לעקרון שתי מדינות לשני עמים והשניים דנו בדרכים לחידוש המו"מ המדיני. בהקשר זה אמר הנשיא כי ישנו מומנטום חיובי לאור תוצאות הבחירות בישראל וביקור הנשיא אובמה שיש לנצלו כדי לחדש בהקדם שיחות שלום בין הצדדים.

הנשיא פרס עדכן את הנשיא אובמה בתוכן שיחותיו עם מנהיגי הרש"פ ומנהיגים ערבים נוספים והדגיש כי הפערים בין הצדדים ניתנים לגישור. בנושא הגרעיני דנו השניים בהידוק שיתוף הפעולה ובדרכים הקיימות כדי למנוע מאיראן להפוך למעצמה גרעינית. הנשיא פרס שב וחזר על חשיבות הפיקוח הן על האורניום המועשר והן על אמצעי השיגור וכן על החשיבות של עיסוק הקהילה הבינלאומית בהפרות זכויות אדם באיראן.

נושא מאגרי הנשק הכימי בסוריה עלה אף הוא במהלך הפגישה והנשיא פרס הדגיש כי יש לפעול בנחישות כדי למנוע שימוש  בנשק הרסני זה והגעתו לארגוני טרור קיצוניים.

נשיא המדינה העלה בפגישתו עם נשיא ארה"ב ברק אובמה את נושא שחרורו של יונתן פולארד והדגיש עד כמה הנושא חשוב וכאוב לאזרחי מדינת ישראל ולמשפחתו של יונתן פולארד. הנשיא אף ניצל פגישה זו כדי להעביר לנשיא אובמה את העצומה של מאות אלפי אזרחי ישראל המבקשים את שחרורו של פולארד.

לאחר הפגישה המדינית והפגישה המצומצמת בארבע עיניים, נשאו הנשיאים הצהרות משותפות. "נהדר עבורי להיות כאן שוב", אמר הנשיא אובמה. "האפשרות לבקר בגינתך ולהביא עץ מארצות הברית אשר ימצא את ביתו פה בגינתך, היא סמלית ומייצגת את החברות של שני העמים ואת חברותינו האישית.

מבעד לזכוכית המשוריינת. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מבעד לזכוכית המשוריינת. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"הביקור היום עבורי אפשרות נוספת לשמוע את השקפת בנוגע לנושאים שונים החל מהשינויים ההיסטוריים אשר עוברים על האזור, דרך הסכנה של איראן גרעינית, וציווי לחידוש תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים להבטחת שלום לדורנו", אמר אובמה.

נשיא ארצות הברית התייחס לדברים אשר נשאו הילדים אשר קיבלו אותו בהגיעו לבית הנשיא ובהם הביעו את משאלתם לשלום ואמר: "אני רוצה להודות לכם על המפגש על ילדי ישראל הנהדרים. חלומותיהם דומים לחלומותיהם של ילדים בכל העולם, וחייהם משקפים את המציאות הקשה עמה הישראלים חיים יום יום.  הם רוצים להיות חופשיים מטילים אשר פוגעים בבתיהם או בבתי הספר. הם רוצים עולם בו מדע וטכנולוגיה יצור ולא יהרוס. הם רוצים לחיות בביטחון בשלום ולא תחת טרור ואיומים המופנים אל אזרחי ישראל. זה העתיד שהם ראויים לו וזה החזון אשר משותף לשני העמים. זה מפעל חיו של שמעון פרס. בתחום זה לישראל לא תהיה ידידה גדולה יותר מארצות הברית".

בסוף דבריו אמר הנשיא אובמה: "למישל ולי יש זיכרונות טובים מביקורך בבית הלבן היה לי כבוד להעניק לך את האות האזרחי הגבוה ביותר בארה"ב, מדליית החרות שהענקתי לך הייתה  הוקרה עבור מפעל חייך יוצא הדופן שבו שרתת כמעט בכל תפקיד בממשלת ישראל".

עץ מגן הבית הלבן לגינת בית הנשיא בירושלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עץ מגן הבית הלבן לגינת בית הנשיא בירושלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
אובמה חותם על ספר המבקרים בבית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
אובמה חותם על ספר המבקרים בבית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"זה עונג אמיתי לראות ידיד אמיתי, לראות אותך מגיע אלינו ולראות שאפשר להסכים ולשוחח איתך", ענה לו נשיא המדינה, שמעון פרס. "יש לי אמונה רבה שהחזון שלך יכול להתקבל במזרח התיכון  הגעת לכאן עם רקורד מאוד מרשים ובכל הקשור לביטחון. אני רוצה להודות לך באופן אישי, אתה חבר יקר, במשך ימים ארוכים ולילות חסרי שינה, דאגת למדינה שלנו, לעתיד שלנו. אנחנו חיים בעידן שהוא גם גלובלי וגם מקומי. את האנשים כולם אפשר לאחד בחזון. יש לנו חזון משותף, להביא שלום מהר ככל הניתן. החזון שלך יכול לשנות את המזרח התיכון. החזון שלך בר השגה. הסכנה הגדולה ביותר היא איראן גרעינית. אנחנו מאמינים במדיניות שלך לנסות הכול באמצעים לא צבאיים תוך הדגשה שכל האפשרויות נותרו על השולחן.

נשיא המדינה, שמעון פרס הדגיש כי הוא סומך על הנשיא אובמה ועל מדיניותו בנושא האיראני. "הבהרת שאין בכוונתך להכין איראן גרעינית, אלא למנוע את זה. אנחנו לא רוצים להכיל את איראן אלא לעצור את איראן. כבר הסכמנו שהמטרה היא פתרון של שתי מדינות, אנחנו מתייחסים לאבו מאזן כאל פרטנר במאמצים שלנו להביא שלום. חמאס נשאר ארגון טרור שמכוון לחפים מפשע. בגבול הצפוני השלוחה של איראן – חיזבאללה, מכוונת את נשקה לעבר אזרחינו וגם מאיימת על אזרחים חפים מפשע בעולם כולו". הוא הזהיר מן המצב בסוריה ואמר: "איננו יכולים להרשות מצב שבו הנשק הבלתי קונבנציונלי בסוריה יישאר בידי ארגוני טרור".

טיול של אחר הצהריים בגינת בית הנשיא (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
טיול של אחר הצהריים בגינת בית הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התקבל ברחבת בית הנשיא בטקס קבלת פנים חגיגי- אזרחי על ידי נשיא המדינה ו-60 ילדים מרחבי ישראל ונציגים מלהקת "הורה ירושלים", שעמדו בשתי שורות, נופפו בדגלי ישראל וארה"ב ושרו לנשיא אובמה את השיר "הבאנו שלום עליכם".

שני הנשיאים צעדו יחדיו על השטיח האדום, התקבלו בשירה על ידי ילדים האוחזים בדגלי ארה"ב וישראל ונכנסו אל אולם בית הנשיא- שם נערך טקס חתימה על ספר האורחים.

בתחילת הפגישה המדינית של שני הנשיאים (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
בתחילת הפגישה המדינית של שני הנשיאים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

לאחר מכן הודו שלושה ילדים לאובמה על עמידתו האיתנה לצידה של ישראל. הילד נדב טולדנו, מקיבוץ עלומים שביישובי עוטף עזה שהתמודד עם אימת הטילים והטרור הודה לארצות הברית מול הנשיא אובמה על תמיכתה בפרויקט כיפת ברזל שהגנה על רבים מבתי ישראל. "אני רוצה להודות לך על התמיכה שלך במערכת כיפת ברזל, שהגנה עלינו והביאה תקווה וביטחון למשפחתי ולחבריי. אני מאחל לך הרבה הצלחה בביקורך כאן", אמר נדב.

רגע של נחת עם הילדים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
רגע של נחת עם הילדים (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הנערה ניקול אוזלנר בת ה-17 המשתתפת בתוכנית המדעים על שם אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון שהיה במעבורת קולומביה, בירכה את הנשיא אובמה והציגה את שאיפתה של ישראל לקידום המחקר, המדע והשלום בעולם. "ברוך הבא למדינת ישראל שמשתמשת בשלום ומדע כמפתח לעולם יותר טוב ואנושות", אמרה עזרני לנשיא.

"אני מודה על האפשרות להיות פה עם הילדים הצעירים האלה". ברק אובמה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"אני מודה על האפשרות להיות פה עם הילדים הצעירים האלה". ברק אובמה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

לאחר הברכות שרו לנשיא אובמה מקהלה של שלושה ילדים מדתות שונות את השיר Tomorrow שהושר בגרסה מיוחדת המייצגת את שאיפתה של מדינת ישראל לשלום וכוללת בתים בעברית, אנגלית וערבית. לאנה לובאני, נערה ערביה מיפו, הקדישה לנשיא ארצות הברית את השיר, יחד עם הילדה רומי אבירם מרעננה ודניאל פרוז'נסקי מראש העין. השיר הסתיים במשפט האחרון בשפה הערבית ובו שרו שלושת הילדים יחדיו את המשפט: "נחלום על שלום".

חתימת הנשיא אובמה על ספר האורחים בבית הנשיא
חתימת הנשיא אובמה על ספר האורחים בבית הנשיא

בתום השיר יצאו שני הנשיאים לסיור קצר בגינת בית הנשיא ונטעו יחד עץ שהובא ע"י הנשיא אובמה מהגן של הבית הלבן. אובמה אמר למארחו: "זה כבוד אדיר להיות פה, לעשות את הטיול בגן היפה הזה שכל-כך הרבה היסטוריה הייתה בו, עם מישהו שהוא כזה אלוף בשם העם הישראלי ואלוף בשם השלום. אנחנו גננים מאוד טובים, אני בטוח שהגן הזה יהיה נהדר".

לאחר נטיעת העץ נכנסו השניים לפגישת עבודה מדינית בהשתתפות בכירי המשלחות. לאחריה התקיימה פגישה מצומצמת בארבע עיניים.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן