Skip to content

הסיוע הצבאי יימשך מעבר ל-2017; יימשך מימון כיפת הברזל

כך הבטיח נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסיבת העיתונאים המשותפת עם נתניהו, לאחר פגישה מדינית שארכה כשלוש שעות. עוד התברר כי בין שתי המדינות אין פער גדול בהערכות המודיעיניות, לגבי תוואי התפתחות התכנית הנשק גרעיני באיראן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות הקיצוצים בתקציב בארה"ב – הסיוע הצבאי האמריקני לישראל לא ייפגע. כך הבהיר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים משותפת עם נתניהו – לאחר פגישה מדינית בין השניים שארכה כשלוש שעות. "נמשיך לממן את כיפת ברזל וזה לא ייפגע", הבהיר אובמה. "ישראל תקבל בשנה הקרובה כ-200 מיליון דולרים, ונעבוד על מימון נוסף. זו רק עוד תזכורת לכך שעלינו לשמור על היתרון האיכותי של ישראל כדי שתוכל להגן על עצמה, בעצמה, מפני כל איום".

בארבע עיניים. נתניהו ואובמה בשיחה פנים מול פנים (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
בארבע עיניים. נתניהו ואובמה בשיחה פנים מול פנים (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

אובמה הדגיש: "התמיכה של ארצות הברית בביטחון ישראל היא חסרת תקדים והקשר בין המדינות מעולם לא היה חזק יותר. כחלק מהתמיכה שלנו בביטחון ישראל התחלנו להתחיל לדבר על הרחבת הסיוע הביטחוני לישראל. ההסכם שלנו כרגע הוא עד 2017 ואנחנו מדברים עם הצוותים שלנו להרחיב את זה מעבר ל-2017".

בנושא הגרעין האיראני הבהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מבחינת לוחות הזמנים להשלמת הפרוייקט הגרעיני הצבאי באיראן – עמדותיהן והערכותיהן המודיעיניות, של ישראל וארה"ב קרובות. עם זאת הבהירו גם נתניהו וגם אובמה כי זכות ההגנה העצמית נשמרת לישראל – אך ההתייעצויות הקרובות והתיאומים יימשכו.

ההתייעצויות הקרובות יימשכו (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ההתייעצויות הקרובות יימשכו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"הבהרת שאתה נחוש למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני ואני מעריך את עמדתך", אמר נתניהו בפנותו לנשיא ארה"ב. את "את כל אלה יש להשלים באיום אמין שיוצג בפני האיראנים. למרות המאמצים המשותפים וההצלחה שלך להביא את הקהילה הבינלאומית דרך אירן דיפלומטיה וסנקציות לא הצליחו לעצור את אירן מנשק גרעיני ודעתי היא שצריך להוסיף איום צבאי ממשי לזה", אמר ראש הממשלה.

נתניהו התייחס  לאפשרות שישראל תפעל לבדה נגד תוכנית הגרעין האיראנית. "אני מודה לך שהבהרת שישראל תמיד תוכל להגן על עצמה מפני כל איום. רק לפני שני דורות היינו עם ללא כוח מול מי שרצה להשמידנו, אולם היום – יש לנו את הזכות והיכולת להגן על עצמנו", אמר לאובמה.

רגע של חיוכים במסיבת העיתונאים (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
רגע של חיוכים במסיבת העיתונאים (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נשיא ארה"ב, אובמה, אמר: "הסכמנו שאירן גרעינית תהיה סכנה לאזור, סכנה לעולם וסכנה קיומית לישראל. המטרה ברורה: אין מדיניות הכלה, לא נסבול את הדבר הזה. המטרה שלנו למנוע מאירן נשק גרעינית. אנחנו מעדיפים פתרון דיפלומטי ויש זמן לעשות זאת, אבל המנהיגים של אירן חייבים להבין שהם חייבים לעמוד בדרישות והקהילה הבינלאומית תמשיך להפעיל לחץ. נמשיך לדון בעניין הזה מקרוב עם ישראל ואני מדגיש: כל האופציות על השולחן. נעשה הכול כדי שאיראן לא תשיג את הנשק הכי קטלני. שום אתגר לא יהיה קל צריך אומץ ונחישות".

מתואמים. ברק אובמה ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מתואמים. ברק אובמה ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

על ההתפתחויות בסוריה אמר ראש הממשלה: "יש לנו מטרה משותפת לראות סוריה יציבה שתיוולד מההרס והחורבן בשנתיים האחרונות. יש לנו את הנחישות למנוע מארסנל של נשק כימי ליפול לידי טרוריסטים. אני בטוח שהדרך הכי טובה לעשות זאת זה לעבוד עם ארה"ב ועם עוד מדינות באזור".

הנשיא אובמה דיבר בטון בוטה וחד משמעי, על משטרו של אסד: "אסד איבד את הלגיטימיות שלו בכך שהוא תוקף את העם שלו כמעט עם כל נשק קונבנציונלי כולל סקאד. אנו שותפים לדאגה הישראלית של סכנה שיעבור נשק כימי לטרוריסטים בחיזבאללה. משטר אסד חייב להבין שהוא יהיה אשם ואחראי למה שקורה".

בנושא השימוש בנשק כימי אתמול, בהפגזה על אחת משכונותיה של חאלב, אמר אובמה כי על הנושא להיבדק תחילה וכי, בכל מקרה, הוא סקפטי מאוד באשר להאשמות המשטר הסורי, כי המורדים השתמשו בנשק הכימי. "קודם כל נבדוק אם היה שימוש כזה", אמר אובמה. "יש אזור מלחמה בסוריה עכשיו, הגיע מידע, אבל אנו רוצים לוודא שאנו יודעים בדיוק מה קרה. הוריתי לצוותים שלי לבדוק עם מדינות האזור ועם ארגונים בינלאומיים, כדי לבדוק מה קרה והאם נחצה הקו האדום. כרגע, מבלי שמצויות בידי כל העובדות, אנו יודעים שלממשל הסורי יש יכולת לתקוף בנשק כימי, אנו יודעים שיש אנשים בממשל הסורי שהביעו נכונות להשתמש בנשק כימי אם צריך כדי להגן על עצמם. אני מאוד סקפטי בטענות שכביכול המורדים הם אלה שהשתמשו בנשק כימי. כל מי שמכיר ויודע על המאגרים הכימיים, היה מטיל תהיות לגבי היכולת של המורדים לבצע כזו תקיפה. הנקודה שלי היא שברגע שאדע את העובדות, זה משנה את כללי המשחק".

בנושא התהליך המדיני עם הפלסטינים הדגיש נתניהו: "אני רוצה להיות ברור: ישראל מחויבת לפתרון של שתי מדינות לשני עמים. אנו מושיטים את ידינו לשלום. אני מקווה שהביקור יעזור לנו לעבור לדף חדש עם הפלסטינים. בואו נשב לשולחן המשא ומתן, נניח את התנאים המוקדמים ונעשה פשרה היסטורית שתסיים את הסכסוך אחת ולתמיד".

אובמה נזהר מלקבוע קביעות בנושא הפלסטיני ואמר כי יעשה זאת רק לאחר שייפגש מחר עם אבו מאזן. "מחר אדבר עם אבו מאזן ואז יהיה לי עוד מה לומר בנושא הזה. בשלב הזה אני רוצה לומר שחשוב שתהייה מדינה יהודית לצד מדינה ריבונית פלסטינית. אני חושב שבשנה שעברה הייתה נקודה חשובה, שנה שבה לא היה ישראלי שנהרג מפיגוע טרור שיצא מהגדה המערבית. זו תזכורת שלישראל יש אינטרס שתהיה רשות פלסטינית חזקה ויציבה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן