Skip to content

איפה הכסף? תשאלו את מנכ"לי הבנקים

העיתונות הכלכלית מדווחת לנו על השכר המופקע של הבנקאים. עלות שכרה של גליה מאור במהלך השנים כמנכ"ל בנק לאומי מסתכמת בסטיפה נאה של 104 מיליון שקלים ועלות השכר של יורשתה האהובה, רקפת רוסק עמינח, עמדה בשנה שעברה על 430 אלף ש"ח בחודש (5.2 מיליון שקל בשנה). על רקע תמונה דוחה במיוחד של השתיים מדווח גלובס […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יאיר לפיד, כבוד שר האוצר. איפה אתה? קום ועשה מעשה. שים קץ לסיאוב של רפובליקת בננות שאחז בנו. ראשי הבנקים, שהפסדיהם פוגעים ישירות בחסכונותינו ובקופות הפנסיה שלנו, לוקחים הביתה מיליוני שקלים בלי להניד עפעף וללא כל קשר לתוצאות הכספיות של הבנקים. עד מתי ימכרו לנו את הבדיה הזו ש"מגיע להם" כי הם כל כך מוכשרים פיננסית, כי הם כל כך מקצוענים, כי הם העלו את הבנק לגדולה??

בנק לאומי: לשם הולכות העמלות שלנו (צילום: דוד שי. ויקיפדיה)

עד מתי נאכל את השקרים האלה, ש"מגיע להם"? האם מגיע להם כי הם ידעו לעשוק אותנו יותר טוב? האם מבט על הפרצוף המדושן והזחוח של ראשי הבנקים יעשה לנו את החג?
היום אנו מתבשרים כי בנק לאומי סיים את הרבעון הרביעי של 2012 בהפסד של 259 מיליון שקל וכי רווחי הבנק צנחו בשנת 2012 ב- 50% לעומת 2011. האם הדבר יתבטא בשכר מנהליו הבכירים? הצחקתם אותם. אנחנו נשלם את זה.

אפילו סטנלי פישר מתח ביקורת על החגיגה המתמשכת הזו. הוא, שבא מה"תרבות האמריקאית", מתפיסת העולם הליברלית, גם הוא הבחין בחוסר הפרופרוציה המשווע, בהתנהלות הבהמית והחצופה שהנהיגו ראשי החברות הגדולות במשק. וזה על חשבוננו.

יאיר לפיד - תרים את הכפפה (צילום: דן בר דב)

משה כחלון העמיד את חברות הסלולר במקום והוכיח שאין כל הצדקה למחירי השיחות המופקעים שגבו במשך שנים. הוא לא גמר לעשות את העבודה. שוק התקשורת האלקטרונית עדיין פרוץ לתרגילים של מונופולים ודואופולים שקובעים לנו את סדר היום הכלכלי, שגוזלים נתח כבד מסל ההכנסות המשפחתי. כמוהם, כמו ראשי הבנקים. הנה, לדוגמא, שתי חברות: בזק והוט, חולשות על שוק הטלוויזיה הרב ערוצית: בזק באמצעות חברת הלווין יס, ומן העבר השני חברת הכבלים הוט. שתיהן גם נהנות מבלעדיות בשוק תשתיות האינטרנט.

מוכרים לנו אשליה שהתקשרות לספק זול תפתור את הבעיה, אבל על הדרך אנו חייבים לשלם גם לחברת תשתית, וכאן, ניצבות שתי ה"מתחרות" כצוק איתן של מחירים מופקעים. כשהוט מציעה לנו "דיל" זול במיוחד, היא כורכת אותו ב"חבילה" שכוללת שידורי טלוויזיה בכבלים ועוד שורת שירותים של טלפוניה נייחת ואינטרנט שמסתכמת, בסוף החודש, במאות רבות של שקלים. אה, אז זה הדיל הזול שמציעים לנו?
מן העבר השני, מתייצבת בזק כחומה בצורה סביב רף מחירים גבוה, סביב הצעות דילים לזמן מוגבל שמיד לאחריהם המחיר עולה אוטומטית מבלי שאיש טרח להודיע לנו שמחיר החבילה שלנו עולה. המחיר פשוט עולה. והנה, השבוע התבשרנו על עלות שכרה של סטלה הנדלר, המנכ"לית החדשה של בזק שתקבל 140 אלף שקל בחודש ועוד שני בונוסים שנתיים. זאת, לאחר שפרשה מתפקידה כיו"ר הוט, גם שם לא סבלה מעוני מחפיר. בשנת 2011 השתכרה 3.8 מיליון שקל כולל בונוסים ובנוסף, כ-11 מיליון שקל באופציות שלא מומשו.

יאיר לפיד, דע לך שהגעת לתפקידך במדינה שמנהלת כלכלה חזירית. שאלת איפה הכסף. שלי יחימוביץ' אמרה, ובמידה רבה של צדק, שגם מפלגתך ומפלגתו של בנט הן מהזן ה"שבע". יש לך הזדמנות לעשות תיקון. נראה אותך מרים את הכפפה. נראה אותך מרפא את החולי הנורא ביותר של החברה הישראלית: הפערים הבלתי סבירים. האוליגרכיה של כמה משפחות בודדות שמחזיקות בידיהן את רוב ההון של ישראל. המשימה הזו לא פחות חשובה מהשלום עם הפלסטינים. זה הפרצוף של החברה שלנו וכרגע, הוא מכוער מאוד.

1 Comment

  1. שרה
    21 במרץ 2013 @ 21:47

    לצערנו כל מילה אמת. נראה את יאיר לפיד עושה ולו שינוי קטן במצב. אני מאוכזבת משלי יחימוביץ שנאה דרשה אך כשביבי הציע לה להצטרף לממשלה, חטפה רגליים קרות. גם אם תהיה מפולת של הבנקים הממשלה תציל אותם שוב בכספי הציבור וזה מייאש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן