Skip to content

"כל עוד אמריקה קיימת – אתם לא לבד"

כך אמר הנשיא אובמה לאלפי הסטודנטים שגדשו את בנייני האומה בירושלים וקיבלו אותו בתשואות רמות. הצפי להפרעות מצד משתתפים בקהל - לא התממש. רק קריאת ביניים אחת נשמעה במהלך כל הנאום והושתקה מיד על ידי הקהל. עוד אמר: "השלום הוא הכרחי. אני מאמין בזה. אני מאמין ששלום הוא הדרך היחידה לביטחון אמיתי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לא בטוח שבנימין נתניהו – שיחסיו עם הנשיא אובמה כה השתפרו בביקור הזה – אהב את כל הנאום שנשיא ארה"ב נאם מעל לראשו לעם בישראל. "כל עוד ארצות הברית קיימת – אתם לא לבד", אמר הנשיא אובמה בעברית לקהל הצעירים שקם על רגליו בתשואות. אבל, באותו שכנוע עצמי, אמר הנשיא אובמה כי הכיבוש אינו צודק ובאותו שכנוע קרא לקהל שומעיו להגביר את לחצו על המנהיגים, כדי שיביאו את השלום.

במשך כל הנאום של אובמה הושמעה רק  קריאת ביניים אחת – והיא הושתקה מיד על ידי הסטודנטים באולם. אובמה – שמן הסתם הוכן לאפשרות הזאת על ידי אנשיו – חייך ואמר: "אם לא היו כאן קריאות ביניים, לא הייתי מרגיש בבית".

"לא נסבול איראן גרעינית". (צילום: משה מילנר/לע"מ)
"לא נסבול איראן גרעינית". (צילום: משה מילנר/לע"מ)

אובמה הוכיח לקהל הצעירים שבא שלשמוע אותו, שהוא בעניינים. "אני יודע שבדמוקרטיה החיונית של ישראל, כל מילה וכל מחווה נבחנת", אמר. "אני רוצה להבהיר – כל דרמה ביני לבין חברי ביבי לאורך השנים הייתה רק מזימה, כדי ליצור חומר עבור ארץ נהדרת. רצינו לוודא שלכותבים יש חומר טוב". דבריו זכו לתגובה של פרץ צחוק גדול.

הנשיא אובמה המשיך ותיאר את יחסיה הביטחוניים של ארה"ב עם ישראל. "אני גאה ביחסים האלו", אמר. "יחסינו הביטחוניים מעולם לא היו חזקים יותר: יותר תרגולים צבאיים, יותר תיאום בין בכירים צבאיים ומודיעין. אלה העובדות – זו לא דעתי האישית. אבל עבורי זה לא נמדד רק על דפי נתונים. אני יודע שבישראל ביטחון הוא עניין אישי.

"כשאני חושב על ביטחון ישראל אני חושב על חיי ילדים, כמו אושר טוויטו, שאותו פגשתי בשדרות", המשיך אובמה. "ילדים באותו גיל כמו בנותיי, שרוצים חיים בלי רקטות בחדר השינה רק בגלל מי שהם. זו הסיבה שבגללה השקענו במערכת כיפת ברזל, כדי שהילדים האלה יוכלו לישון טוב יותר בלילות.

"יחסינו הביטחוניים מעולם לא היו חזקים יותר" (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)
"יחסינו הביטחוניים מעולם לא היו חזקים יותר" (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)

"הבהרנו שוב ושוב שישראל לא יכולה לקבל מתקפות מעזה ואנחנו נעשה כל מה שאפשר כדי למנוע את זה. לכן לישראל יש את הזכות לדרוש שחמאס יגנה את האלימות ויכיר בזכותה להתקיים. אני חושב גם על חמשת הישראלים שעלו על האוטובוס בבולגריה, אנשים שאהבו והיו נאהבים, עם משפחות – ולא חזרו הביתה בגלל חיזבאללה שכל מדינות העולם צריכות לקרוא לה בשמה – ארגון טרור".

וכן שלח נשיא ארה"ב חץ ביקורת קטן לעבר מדינות האיחוד האירופי. "מדינות צריכות לקרוא לחיזבאללה מה שהוא – ארגון טרור", אמר אובמה. "העולם לא יכול לקבל ארגון שרוצח אזרחים חפים מפשע, שתומך בהרג של ילדים ונשים בסוריה ממש עכשיו. העובדה שלמשטר אסד, הברית של חיזבאללה, יש כמויות אדירות של נשק כימי, נמשיך לעקוב אחרי הנושא. לא נהיה מוכנים לקבל שימוש בנשק כימי נגד העם הסורי או העברת החומר הכימי לארגוני טרור. אסד, העולם עוקב אחריך".

הקהל קטע את נאום אובמה בתשואות ובקימה. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגריר ארה"ב בישראל)
הקהל קטע את נאום אובמה בתשואות ובקימה. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגריר ארה"ב בישראל)

"לעם הסורי יש זכות להיות חופשיים מאחיזתו של דיקטטור שמעדיף לטבוח בעמו. אסד צריך ללכת כדי שהעתיד הסורי יתחיל. יציבות אמיתית שם תלויה בממשלה שאחראית לאנשיה, שמגנה על כולם".

וכאן הזכיר הנשיא אובמה את האיום האיראני בהקשר ישיר לשואה: "אני חושב על אנשים שיש להם זיכרון חי של השואה. אירן גרעינית שקוראת להשמדת ישראל. לא פלא שישראל מתייחסת לזה כך. אירן היא איום קיומי על ישראל אבל היא אתגר לכל אומה שוחרת שלום. אירן גרעינית תגביר את הסיכוי לטרור גרעיני, מרוץ חימוש באזור רגיש. מדובר בשלטון שלא מכבד את זכויות אזרחיו, לכן בנינו כזו קואליציה בינלאומית, עם לחץ חסר תקדים שהולך וגובר. אירן נחלשת כתוצאה מהלחץ הזה.

"מזימה, כדי ליצור חומר עבור ארץ נהדרת" (צילום: משה מילנר/לע"מ)
"מזימה, כדי ליצור חומר עבור ארץ נהדרת" (צילום: משה מילנר/לע"מ)

"אני מאמין שלכולנו יש אינטרס בפתרון הנושא בדרכי שלום. דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר לוודא שאיראן תזנח את דרך הגרעין. זה עדיף על מלחמה ועל תוצאות בלתי ניתנות לצפייה שבאות עם מלחמה. אנחנו יודעים שיש זמן לנסות פתרון דיפלומטי. אנחנו מנסים לעבוד עם עולם מאוחד. אבל על איראן לדעת שהזמן הזה אינו בלתי מוגבל ואמרתי שעמדת ארה"ב היא ברורה: לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. אי אפשר להכיל איראן גרעינית. כל האופציות על השולחן וארה"ב תעשה כל שצריך כדי למנוע איראן גרעינית. עבור צעירים ישראלים אני יודע שנושאי הביטחון מהותיים מכיוון שאתם חיים באזור בו רבים לא מכירים בזכותכם להתקיים. עברו מלחמה אחרי מלחמה כדי להבטיח את קיומה. מסביבכם אנשים ששונאים אתכם מבלי לדעת מי אתם".

הנשיא אובמה בבנייני האומה. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)
הנשיא אובמה בבנייני האומה. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)

על אלו שרוצים בהשמדת ישראל אמר אובמה: "אי אפשר לקחת כמובן מאליו את ביטחון ישראל. אלו שדוחים את זכותה של ישראל להתקיים, יכולים באותה מידה להתכחש לשמש הזורחת ולאדמה שמתחת לרגליהם. היום אני רוצה להגיד לכם – כל עוד ארה"ב קיימת, 'אתם לא לבד'", אמר אובמה בעברית. "ישראל לא הולכת לשום מקום.

"אני יודע שישראל לקחה סיכונים עבור שלום. מנהיגים אמיצים – מנחם בגין, יצחק רבין – הגיעו להסכמים עם שתיים משכנותיכם. הצעתם הצעות מדהימות לפלסטינים. נסוגתם מעזה וקיבלתם טרור ורקטות. הושטתם ידכם לשלום ולעיתים קרובות נתקלתם בסירוב. אני מאמין שהעם בישראל רוצה שלום, ואני גם מבין למה יותר מדי ישראלים, יותר ויותר, סקפטיים באשר לאפשרות להגיע לשלום. ישראל עומדת בצומת דרכים – מפתה לשים בצד את התסכולים והמחוות, נוכח המחבלים המתאבדים, ואני יודע שרק הישראלים יכולים לקבל את ההחלטה הבסיסית לגבי עתידכם. אני מכיר בזה. אני מבין שלא כולם באולם יסכימו עם מה שיש לי להגיד. זה חלק מדמוקרטיה ומהדיון בין שתי המדינות.

קהל הסטודנטים אהב אותו. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)
קהל הסטודנטים אהב אותו. (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)

"אני מאמין שחשוב להיות פתוח וכן, בייחוד עם חברים", אמר אובמה. "מבחינה פוליטית, בהתחשב בתמיכה בארה"ב, הכי טוב עבורי זה להניח את הנושא הזה בצד ורק להביע תמיכה חסרת תנאי בכל מעשי ישראל. אבל אני רוצה שתדעו שאני חבר שדואג באמת לעתיד ישראל".

וכאן ניסה הנשיא אובמה לומר לקהל שומעיו כי השלום הכרחי, צודק ואפשרי. "שלום הוא הכרחי", אמר אובמה. "אני מאמין בזה. אני מאמין ששלום הוא הדרך היחידה לביטחון אמיתי. לכם יש ההזדמנות להיות הדור שמבטיח סופית את החלום הציוני. בהתחשב בדמוגרפיה בגדה המערבית, הדרך היחידה שישראל תשגשג כמדינה יהודית ודמוקרטית, היא הקמת מדינה פלסטינית בת קיימא", אמר הנשיא וזכה למחיאות כפיים סוערות.

"בהתחשב בתסכול של הקהילה הבינלאומית, על ישראל להפוך את בידודה, זאת הדרך היחידה להגן באמת על ישראל בטווח הארוך. האמת הזו נכונה יותר נוכח השינויים בעולם הערבי. אני מבין שעליית מפלגות איסלאמיות מפתה להתכנס, כי הסיטואציה מחוץ לישראל נראית כאוטית, אבל זה בדיוק הזמן להגיב לגל המהפכות בהסדר ושלום.

"גם אני פגשתי את אובמה". (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)
"גם אני פגשתי את אובמה". (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)

"ככל שממשלות רבות יותר מתייחסות לרצון העם – שלום נוצר בין אנשים, לא רק בין ממשלות. אי אפשר לשנות בבת אחת את מה שמתרחש בלב מיליונים. שום צעד יחיד לא ימחק שנים של היסטוריה ותעמולה, אבל התקדמות עם הפלסטינים היא דרך חזקה להתחיל, לצד דחיקתם הקיצוניים שניזונים מקונפליקטים.

"השלום הוא הכרחי", המשיך אובמה, "אבל הוא גם צודק. אין שאלה שישראל עמדה בפני פלגים פלסטיניים שפנו לטרור, מנהיגים שהחמיצו הזדמנויות היסטוריות – לכן על ביטחון להיות במרכז כל הסכם. אין כל שאלה שהדרך היחידה לשלום היא במו"מ, לכן, למרות הביקורת, ארה"ב התנגדה לצעד הפלסטיני החד-צדדי באו"ם. אבל זכות העם הפלסטיני לצדק והגדרה עצמית – יש להכיר בזה. שימו עצמכם בנעליהם. הסתכלו על העולם דרך עיניהם. זה לא הוגן שילד פלסטיני לא יכול לגדול במדינה משל עצמו. זה לא צודק כשאלימות של מתנחלים נגד פלסטינים לא נתקלת בתגובה. זה לא צודק למנוע מפלסטינים לעבוד את אדמותיהם או לנוע בחופשיות בגדה המערבית או לעקור אותם מבתיהם. כיבוש או גירוש אינם התשובה. בדיוק כשם שישראל בנתה מולדת, גם לפלסטינים זכות להיות עם חופשי בארצם. רק אתם תוכלו לקבוע איזו דמוקרטיה תהיה לכם, אבל זכרו שכשאתם מקבלים את ההחלטה, תגדירו לא רק את הקשר שלכם עם הפלסטינים אלא את עתידה של ישראל".

גכם בנייני האומה התקשטו לכבוד אובמה (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)
גכם בנייני האומה התקשטו לכבוד אובמה (צילום: מעמוד הפייסבוק של שגרירות ארה"ב)

כאן ציטט הנשיא אובמה את אריאל שרון ואת הסופר דוד גרוסמן, לאחר שאיבד את בנו במלחמת לבנון השנייה. "בלתי אפשרי שתהיה מדינה יהודית ודמוקרטית ובאותו זמן לשלוט על כל ארץ ישראל. אם נתעקש לקבל הכל, נפסיד הכל", ציטט את שרון. את דוד גרוסמן ציטט באמירה: "לשלום אין ברירה יש לגשת באותה נחישות ויצירתיות כפי שניגשים למלחמת אין ברירה".

וכאן עבר הנשיא אובמה לניסיון לשכנע את קהל שומעיו כי השלום גם אפשרי. "אני לא אומר שהוא מובטח", אמר אובמה, "אבל הוא אפשרי. תמיד יהיו קיצוניים שישללו את השלום ויעדיפו להתמקד בפינה הקטנה שלהם. תמיד יהיו חילוקי דיעות כיצד להגיע לשם – אבל זה אפשרי.

"פוליטיקאים לא יקחו סיכונים אם העם לא ידחף אותם לזה" (צילום: משה מילנר/לע"מ)
"פוליטיקאים לא יקחו סיכונים אם העם לא ידחף אותם לזה" (צילום: משה מילנר/לע"מ)

"מו"מ יהיה הכרחי, אבל אין סימן שאלה לאן יוביל – שתי מדינות לשני עמים", אמר אובמה. "על מדינות ערב להתאים עצמן לעולם שהשתנה. הם לא יכולות יותר להאשים את ישראל בתחלואיהן, בשחיתות, לכן הן צריכות לקחת צעדים לנירמול היחסים עם ישראל. על הפלסטינים להכיר בכך שישראל תהיה מדינה יהודית ושלישראל יש זכות לשמור על ביטחונה. על הישראלים להבין כי המשך ההתנחלויות נוגד את התקדמות השלום ומדינה פלסטינית בת-קיימא היא חיונית. הצעתי עקרונות על שטחים וביטחון, אבל בואו נשים בצד רגע את הרעיונות: בואו נחשוב מה אפשר לעשות כדי לבנות אמון בין העמים.

"פוליטיקאים לא יקחו סיכונים אם העם לא ידחף אותם לזה", אמר הנשיא אובמה. "אנשים פשוטים יכולים להשיג הישגים. אני יודע שזה אפשרי. אתם ,הצעירים, צריכים לכתוב את הפרק הבא בסיפור הגדול של האומה הגדולה הזאת. כנשיא מדינה שאתם יכולים לסמוך עליה כחברתכם הטובה ביותר, אני משוכנע שתוכלו לעזור לתקן את העולם הזה. זו העבודה שלכם, שלי, של כולנו, שאלוהים יברך אתכם, את ישראל וארה"ב".

הנאום המלא של הנשיא אובמה: הטקסט באנגלית, בווידיאו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן