Skip to content

אובמה ביד ושם: "אבוא לכאן אלף פעמים ובכל פעם לבי יישבר"

"היו כאלה שלא הסכימו להסתכל מהצד ואזרו אומץ", אמר אובמה. "יש לנו אפשרות בחירה האם להיכנע לרע ולהיות אדישים לסבל או לגלות אמפתיה, שהיא בבסיס האנושיות שלנו. קודם לכן הגיע הנשיא אובמה להר הרצל והניח זרים על קבר הרצל ועל קבר רבין. נתניהו ביד ושם: "היום יש לעם היהודי מדינה וצבא – והוא יכול להגן […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מדינת ישראל לא קיימת בגלל השואה אלא קיומה של ישראל הוא כדי שהשואה לא תקרה שוב". כך אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בסיור שקיים הבוקר עם נשיא המדינה שמעון פרס ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביד ושם.

"אבוא לכאן אלף פעמים ובכל פעם ליבי יישבר", אמר אובמה. "כאן רואים את העוול שאליו יכול להגיע בן אנוש. רואים כיצד לרגע הרוע יכול לגבור על האנושיות. כאן אנחנו רואים את פניהם ושומעים את קולם ומסתכלים על חפצי החיים שלהם. אנו רואים איך מספרי השנאה קועקעו על ידיהם. הם לא היו מספרים אלא גברים, נשים וילדים.

הנשיא אובמה ביד ושם (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
"חובתנו לפעול נגד צביעות, גזענות ובייחוד אנטישמיות. אין מקום בעולם התרבותי לשום דבר מאלה". הנשיא אובמה ביד ושם (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
אובמה, פרס ונתניהו צופים על הרי ירושלים מיד ושם (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
אובמה, פרס, נתניהו והרב לאו צופים על הרי ירושלים מיד ושם (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

"היו כאלה שלא הסכימו להסתכל מהצד ואזרו אומץ", אמר אובמה. "יש לנו אפשרות בחירה האם להיכנע לרע ולהיות אדישים לסבל או לגלות אמפתיה, שהיא בבסיס האנושיות שלנו. להגיד כן לרשע או להיות נאמנים לבריאה שלנו. לבחור להתעלם ממה שקורה לאחרים או לפעול למענם. חובתנו לא לצפות אלא לפעול. בשבילנו, בשביל ילדינו. לפעול נגד צביעות, גזענות ובייחוד אנטישמיות. אין מקום בעולם התרבותי לשום דבר מאלה. לעולם לא נשכח את הקשר בין הדברים הללו".

אובמה סיפר כי זהו ביקורו השני ביד ושם, מאז שביקר בתחילת כהונתו הראשונה במחנה בוכנוואלד, עם חתן פרס נובל אלי ויזל. "עמדתי גם בפתח גטו ורשה, אבל דבר לא משתווה לעוצמה של המקום הקדוש הזה, שהטוטליות של השואה מרוכזת בו", אמר.

"האנושות שילמה מחיר כבד..." דברים שכתב אובמה בספר האורחים (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
"האנושות שילמה מחיר כבד..." דברים שכתב אובמה בספר האורחים (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

בספר האורחים של יד ושם כתב אובמה: "האנושות שילמה מחיר כבד בשואה שתמיד חקוק בתודעתנו – רוע חסר תקדים בהיסטוריה. ועדיין, דרך המקום הזה אנחנו עדים לנצחון העם היהודי והרוח האנושית ונודרים לעמוד לעד על המשמר כדי למנוע מזוועות כאלה לקרות שוב".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר ביד ושם: "בשואה העם היהודי היה חסר ישע ומציליו הגיעו מאוחר מדי. היום יש לעם היהודי מדינה וצבא – והוא יכול להגן על עצמו בכוחות עצמו מול כל איום". את הפמליה ביד ושם ליווה יו"ר מועצת יד ושם, הרב מאיר לאו.

הנשיא אובמה עם משפחת רבין בהר הרצל (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
הנשיא אובמה עם משפחת רבין בהר הרצל (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
מניח זר על קברו של רבין (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
מניח זר על קברו של רבין (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

קודם לכן הגיע הנשיא אובמה להר הרצל. הוא הניח זרים על קבר הרצל ועל קברו של יצחק רבין ז"ל בלוויית בני משפחת רבין. נשיא ארצות הברית חתם בספר האורחים של הר הרצל וכתב: "מעורר השראה לבקר ולזכור את בעל החזון שבדברו נולדה מדינת ישראל. ששתי ארצותינו יכילו את אותו החזון, שיבטיח שלום ושגשוג לדורות".

רה"מ נתניהו אמר לנשיא אובמה ליד קבר הרצל, שבמקום זה מתקיים מדי שנה הטקס המסורתי שמציין את המעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות.

אובמה ונתניהו בהר הרצל (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
אובמה ונתניהו בהר הרצל (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

משם המשיך הנשיא אובמה לחלקת גדולי האומה שבהר הרצל, שם פגש את בני משפחת רבין. "זהו יום מאוד משמעותי עבורי", אמר לבני המשפחה. "רבין השאיר אחריו מורשת גדולה. זה כבוד גדול לחלוק את היום היפה הזה עם המשפחה המיוחדת שלכם". הנשיא אובמה הניח על קבר בני משפחת רבין, אבן שאותה הביא מקברו של מרטין לותר קינג וחיילי מארינס אמריקניים הניחו זר על חלקת הקבר. טרם עזיבתו את המקום נפרד אובמה מבני משפחת רבין בברכה בעברית – "חג שמח".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן