Skip to content

נתניהו על ההתנצלות: "החרפת המשבר בסוריה – שיקול מרכזי"

"סוריה מתפוררת, ומאגרי הנשק העצומים והמתקדמים בתוכה מתחילים ליפול לידי גורמים שונים", אומר נתניהו. "הסכנה הגדולה היא נפילת מצבורי הנשק הכימי בידי ארגוני טרור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השיקול העיקרי של נתניהו, להתנצל בפני הטורקים, היה המצב בסוריה. כך עולה מדברים שמפרסם הערב ראש הממשלה בעמוד הפייסבוק שלו.

"אחרי שבוע עמוס מאוד, שהתחיל בהשבעת הממשלה החדשה והסתיים בביקורו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, ניצלתי את השבת למנוחה טובה", כתב הערב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו.

"ביקורו של נשיא ארה"ב אובמה יחד עם מזכיר המדינה קרי יצרו הזדמנות מדינית לסיום המשבר" (צילום: אבי אוחיון)
"ביקורו של נשיא ארה"ב אובמה יחד עם מזכיר המדינה קרי יצרו הזדמנות מדינית לסיום המשבר" (צילום: אבי אוחיון)

"לפני כניסת השבת שוחחתי עם ראש ממשלת טורקיה. אחרי שלוש שנים של נתק ביחסי ישראל-טורקיה החלטתי שזה הזמן לשקם אותם.

"המציאות המשתנה סביבנו מחייבת אותנו כל הזמן לבחון מחדש את מערכת היחסים שלנו עם המדינות באזור", כתב ראש הממשלה. "בשלוש השנים האחרונות עשתה מדינת ישראל מספר ניסיונות להביא לסיום הנתק בינינו לבין טורקיה. העובדה שבסוריה המשבר מחריף מרגע לרגע היתה שיקול מרכזי בעיניי. סוריה מתפוררת, ומאגרי הנשק העצומים והמתקדמים בתוכה מתחילים ליפול לידי גורמים שונים. הסכנה הגדולה היא נפילת מצבורי הנשק הכימי בידי ארגוני טרור.

"המציאות בסוריה, שכוללת בין השאר התבססות של גורמי ג'יהאד עולמי על גבולנו בגולן, מייצרת אתגרים גדולים למערכת הביטחון שלנו. אנו עוקבים אחרי הנעשה שם וערוכים להגיב בהתאם. חשוב שטורקיה וישראל, שגובלות עם סוריה, יוכלו לתקשר זו עם זו, והדבר רצוי גם מול אתגרים אזוריים נוספים. בנוסף, ביקורו של נשיא ארה"ב אובמה יחד עם מזכיר המדינה קרי יצרו הזדמנות מדינית לסיום המשבר.

"לכן", אומר נתניהו, "לקראת סיום ביקורו של הנשיא האמריקני החלטתי להתקשר לראש ממשלת טורקיה כדי להביא לפתרון המשבר ולתיקון היחסים בין המדינות".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בירך על החלטת ראש הממשלה. "אני מחזק את ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהסדירו את המשבר עם ראש ממשלת טורקיה. ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטה אחראית, וההסדר שהוביל עם טורקיה אינו עומד בסתירה עם העמידה על עקרונותינו בשלוש השנים האחרונות. ההתפתחויות האזוריות והמעורבות האמריקנית אפשרו את יישוב המשבר. מדובר באינטרס משותף הן של ישראל והן של טורקיה".

שיחת הטלפון – ביוזמת ישראל

ראש המטה לביטחון לאומי, האלוף (במיל') יעקב עמידרור, התייחס הערב להסדרת היחסים בין ישראל וטורקיה על רקע ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בישראל. בראיון לחדשות ערוץ 2 חיזק עמידרור את דברי ראש הממשלה ואמר, גם הוא, כי המצב הקשה בסוריה היה הגורם המרכזי בהפשרת היחסים.  "המזרח התיכון השתנה", אמר ראש המטה לביטחון לאומי. "בינינו לבין טורקיה יש מדינה עם מאגרים כימיים העלולים להגיע לידיים עוינות ולטורקיה, כמו גם לישראל, יש אינטרס למנוע ממצב כזה לקרות".

"שיחת הטלפון - לא תולדת לחץ אמריקני" (צילום: ויקיפדיה)
"שיחת הטלפון - לא תולדת לחץ אמריקני" (צילום: ויקיפדיה)

בנוגע לשיחת הטלפון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, טען עמידרור כי היא נעשתה דווקא ביוזמתה של ישראל ולא הייתה תולדה של לחץ מכיוון וושינגטון. "לא היה לחץ אמריקני", הסביר עמידרור, "זה היה רעיון שלנו. אנחנו באנו לאמריקנים והם עזרו לנו לגבש את היוזמה מול הטורקים. מתנהלים מגעים בינינו לבין הטורקים זה זמן רב ואם הטורקים לא היו עושים טעויות במהלך הדרך יכול להיות שזה היה מתגבש עוד קודם לכן. אין ספק שהתיווך האמריקני סייע לכך שהבאנו את הסכסוך לכלל סיום עם תום ביקור אובמה בישראל".

עמידרור אמר עוד כי ישראל לא תתנגד לביקור המתוכנן של ארדואן בעזה. "אם ארדואן ירצה לבקר בעזה הוא מוזמן לעשות זאת. אין לנו מה להתבייש במה שקורה ברצועה. אם הטורקים מעוניינים לבקר ארגון טרור היורה טילים לעבר ישראל בזמן ביקור נשיא ארצות הברית זה עניין שלהם. הם יצטרכו אחר כך להסביר מדוע הם מנהלים מערכת יחסים עם ארגון טרור".

"ליברמן לא רלוונטי"

"ליברמן לא רלוונטי". דני איילון (צילום: אתר הכנסת)
"ליברמן לא רלוונטי". דני איילון (צילום: אתר הכנסת)

בינתיים תוקף שוב סגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, את שר החוץ לשעבר ליברמן על התנגדותו לשיחת ההתנצלות של נתניהו עם ארדואן. "ההתנגדות של ליברמן היא לא עניינית ולא רלוונטית. לא מדובר בהשפלה. הנוסח הזה היה קיים כבר מזמן, אלא שארדואן לא הסכים לו עד כה", אמר הבוקר  איילון בריאיון לתכנית "יומן השבוע" בקול ישראל. "הניסיון לחדד פה הבדלים ושוב לעלות על שרטון הוא לא נכון מדינית ופוליטית מכיוון שאני בטוח לאחר שראש הממשלה נתניהו קיבל גיבוי מלא מהרמטכ"ל גנץ ומשר הביטחון בוגי יעלון, ליברמן הופך ללא רלוונטי גם מבחינה פוליטית. ההתנגדות שלו להתנצלות הישראלית היא קטנונית".

איילון הביע גם צער שוב על תקרית "הכסא" המפורסמת עם שגריר טורקיה בישראל. "אני מצטער על תרגיל הכסא הקטן. זו הייתה תקלה מבצעית ולקחתי עליה אחריות". לדבריו, הוא כתב מכתב התנצלות בעבר שאף הוקרא על ידי ראש הממשלה ארדואן.

יושבת ראש מרצ ח"כ זהבה גלאון התייחסה גם היא לדבריו של ליברמן: "הוא ממשיך בניסיונותיו לחרב את יחסי החוץ של ישראל. השגיאה החמורה היחידה היא שריון תיק החוץ לאיש, שבשנים האחרונות דירדר את יחסיה הדיפלומטיים של ישראל לשפל".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן