Skip to content

לפיד: "אני הולך להיכנס באוברדראפט בכל הכוח"

"נעבוד קשה, נצטמצם, נוריד הוצאות, נקצץ גם במקומות הכואבים. יהיה קשה, יהיה מלחיץ, אבל יש לזה גם יתרון: אם נעשה את זה עכשיו, זה לא יהיה ארוך", מבטיח שר האוצר לפיד. ומה עם התאגידים הגדולים והטייקונים? אף מילה!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני עומד להיות אומר ה'לא' הראשי". כך מתוודה שר האוצר, יאיר לפיד, בעמוד הפייסבוק שלו ובמכתב ששיגר לפעילי תנועתו בדואר האלקטרוני. לפיד מבטיח "להיכנס באוברדראפט בכל הכוח".

"התמונה  הנפרשת אט-אט בפני היא גרועה הרבה יותר ממה ששיערתי", כותב לפיד על המצב הכלכלי שהתגלה לעיניו. ""עיזבו אתכם ממילים כמו 'גירעון' או 'משבר פיסקלי', אני אסביר את זה הרבה יותר פשוט", ציין לפיד, "באתי לשפץ את הבית, אבל אז גיליתי שבחשבון שלנו יש אוברדראפט מפלצתי, מבשר רע, הולך וגדל. מדובר בצפי לגירעון של כ־50 מיליארד שקלים השנה, 5% תוצר – כפול מהיעד המתוכנן.

"התמונה גרועה ממה ששיערתי". לפיד (צילום: דן בר דוב)
"התמונה גרועה ממה ששיערתי". לפיד (צילום: דן בר דוב)

"איך זה קרה? כמו כל אובר-דראפט: בזבזו המון כסף שלא היה, לא הגיע כסף שחשבו שיגיע, לקחו התחייבויות שאסור היה לקחת.

"התברר – שוב – שאזרחי ישראל תמיד יודעים על מה הם מדברים. כבר כמה שנים שמנסים למכור להם שמצבם טוב, והם כל הזמן אומרים שזה לא נכון ולא יכול להיות. רע להם, רע לכל מי שהם מכירים, הם מרוויחים בסדר אבל לא גומרים את החודש, אין להם שום סיכוי לקנות דירה.

"הגיע הזמן להתמודד עם האובר-דראפט", כותב לפיד. "זה מה שאני הולך לעשות. להיכנס בו בכל הכוח. נעבוד קשה, נצטמצם, נוריד הוצאות, נקצץ גם במקומות הכואבים. יהיה קשה, יהיה מלחיץ, אבל יש לזה גם יתרון: אם נעשה את זה עכשיו, זה לא יהיה ארוך.

"השנה הראשונה שלי במשרד האוצר תעסוק בצימצום האובר-דראפט. הייתי מעדיף לעסוק בדברים יותר משמחים, אבל אני מאמין שהתפקיד שלי הוא ללכת בדיוק לאיפה שקשה. הבעיה נוצרה מפני שבמקום לנהל כלכלה אחראית לקחו הלוואות ענק ועשו מסיבה. אני לא הולך לחזור על הטעות הזו.

"מי שירגיש בשנה הקרובה שהמצב שלו הורע, צריך לדעת שזה יהיה זמני. ככל שהפעולות שלנו יהיו נחרצות יותר עכשיו, נוכל בשנה הבאה לעשות יותר – יותר בהורדת מחירי הדיור, בחינוך, ברווחה, בסיוע לעסקים קטנים, בשיוויון בנטל, בהורדת מחירי הדיור (כן, אני יודע שכתבתי את הדיור פעמיים, ולא במקרה)".

לפיד כותב עוד כי בפגישה שקיים עם בכירי האוצר אמר להם: "הדיון אינו צריך להיות על מדיניות, אלא על חזון. כשאתה יודע מה החזון שלך, המדיניות כבר נגזרת מתוכו באופן טבעי. החזון שלי הוא על כלכלה שמרכזה הוא האדם העובד, מה שאנחנו נוהגים לכנות 'מעמד הביניים'. הדבר החשוב הוא ליצור כלכלה שבה אם אתה עובד, אז הדברים פועלים לטובתך – יש לך את היכולת להתקיים בכבוד, לקנות דירה, לדאוג לעתיד. אם אין לך עבודה, אנחנו צריכים לספק לך מספיק הזדמנויות לתעסוקה והכשרה מתאימה. אם אתה יכול לעבוד ולא רוצה, תפקידה של המדינה להבהיר לך שזה מאוד לא כדאי.

"המדיניות הנגזרת מהחזון הכאילו-פשוט הזה, היא מובנת מאליה", כתב לפיד. "אנחנו צריכים לפתח כלכלה שבבסיסה עומד החינוך, שהיא חדשנית באופיה, שאינה נשענת על אוצרות טבע אלא על הון אנושי, שנוטה לכיוון טכנולוגי ושיוצרת סביבה עסקית נוחה. האנשים סביב לשולחן הבינו מיד. איני יודע את מי בדיוק ציפיתי לפגוש שם, כי הרי גם אני – כמו כולם – שמעתי את כל סיפורי האימים על 'נערי האוצר'. אלא שהאנשים שאני פגשתי היו מבריקים במיוחד, מחוייבים, נכונים לקחת אחריות, והם ישראלים שאכפת להם. אז למה משמיצים אותם? כי תפקידם הוא לומר כל הזמן "לא" לפוליטיקאים". 

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן