Skip to content

אצל היהודים גם חיות מחמד אוכלות מזון כשר לפסח

אחד הקשיים כשמשפחה דתית מחזיקה אצלה חיית מחמד היא האכלתה בפסח. בפסח אנו מצווים גם לא לאכול חמץ, גם לא להחזיק חמץ ברשותנו, וגם "לא יראה", אפילו כשמדובר במאכל בהמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין זה סוד שהאוכלוסייה החרדית מגדלת ילדים, ולא חיות מחמד. לעומת זאת, ישנם רבים בחברה הדתית-לאומית שמחזיקים ברשותם כלבים, חתולים, אוגרים ותוכים. אני בעצמי התגוררתי עם ילדיי בשכונה החרדית הר נוף בירושלים במשך כמעט עשור, וחלק מן הזמן החזקנו את פוצ'ו ,כלבנו האהוב. זה לא היה פשוט. הוא בילה אמנם בחברתם הטובה של  תלמידי חכמים רוב היום, אבל כדי לחבור לכלבים אחרים נאלץ לברוח מידי פעם ליער ירושלים, ולא אחת היה שב משם חבוט ויגע…

פוצ'ו (שפירושו 'בדל סיגריה 'בספרדית) גדל בסביבת תלמידי חכמים
פוצ'ו (שפירושו 'בדל סיגריה 'בספרדית) גדל בסביבת תלמידי חכמים

 

אחד הקשיים כשמשפחה דתית מחזיקה אצלה חיית מחמד היא מה יאכל הלה בפסח. בפסח אנו מצווים גם לא לאכול חמץ, גם לא להחזיק חמץ ברשותנו, וגם "לא יראה", אפילו כאשר מדובר במאכל בהמה. הפתרון של מכירת הבהמות לגוי, כפי שנהוג בחמץ בהיקף תעשייתי, הוא בעייתי, ועל כן מעדיפים פוסקי ההלכה להשיג אוכל לחיות המחמד, שאינו מכיל חמץ.

רוב המאכלים התעשייתיים לחיות הבית מכילים מרכיבים קמחיים או דגניים שהם בגדר חמץ, על כן יש בעיה לקנות אותם ולעשות בהם שימוש בתקופת הפסח. גם מה שמכונה 'תערובות חמץ', אסורות למאכל בתקופת החג. לפיכך, כמעט כל מזון חיות המחמד שמוצע בחנויות במהלך השנה לא עונה על הקריטריונים שמאפשרים למי שמקפידים על ההלכה להחזיק אותו ברשותם בחג הפסח.

ישנם יצרנים של מזון חיות המייצרים מזון כשר לחיות הבית, ואת המוצרים האלה אפשר למצוא על המדפים לקראת החג ובמהלכו. מובן שהפתרון הקל והנכון ביותר הוא לרכוש מזון חיות כשר לפסח (גם אם הוא לא הסוג אליו החיה רגילה וגם אם הוא יקר יותר מהמזון הקבוע).

הבעיה מחריפה כאשר מדובר על מזון ייחודי (כמו מזון לחיות מבוגרות) וגם בכל הנוגע לתרופות. מותגים רבים מיוצרים בחו"ל, ולכן הם אינם כשרים לפסח.

לפנות לווטרינר המטפל ולהתייעץ איתו בנושא תרופות ומזון מיוחד

ד"ר איתן קריינר, מנכ"ל  בית הרופאים הווטרינרי מכבים, מסביר :"אני ממליץ בחום לפנות לווטרינר המטפל ולהתייעץ איתו בנושא תרופות ומזון מיוחד, בעיקר כאשר מדובר על חיות מבוגרות ו/או חולות. הווטרינר יוכל להגיד לכם אם החיה יכולה להחזיק מעמד למשך כשבוע ללא המזון הייחודי שלה ו/או התרופות, האם יש מוצר אחר כשר שיכול להוות תחליף, או שאין ברירה וחייבים להמשיך לספק לחיה את המזון והתרופות שלה. זו החלטה שרק וטרינר שמכיר את ההיסטוריה הרפואית של חיית המחמד שלכם יכול לקבל".

אם אין באפשרותכם להצטייד במזון כשר לחיות הבית מסיבה זו או אחרת, עדיין ניתן למצוא דרך לתת לחיית המחמד את הטיפול הראוי מבלי לעבור על איסור החמץ. דרך אחת היא לייצר מזון כשר לחג: למשל, לבשל תערובת של בשר או דגים עם אורז וקטניות, ציפורים ניתן להאכיל בדוחן נקי (אפשר לקנות בשוק) או קמח מצות. אפשר לתת לציפורים גם פירות וירקות לזמן-מה. דגי נוי ניתן להאכיל במשך החג במזון המכיל אצות או תולעים. אפשר גם להאכיל דגים בפירורים זעירים של בשר ודגים (שוב, ללא עצמות). יש לציין כי חנויות לחיות אינן 'כשרות לפסח', ועל כן לא רצוי לקנות בהן מוצרים, הגם שהם כשרים לפסח, במהלך החג (שוב, בגלל איסור 'בל יראה'. אגב, לכן במרכולים מכסים את החמץ בפסח).

מרפאה וטרינרית:

מרפאות ובתי חולים וטרינריים לא עוברים הכשרה לפסח, שכן הם מחויבים להחזיק תרופות ומזון ייחודי ללא הכשר. אשר על כן, כשנכנסים למרפאה וטרינרית חשוב להקפיד שחיית המחמד לא תבוא במגע עם מזון ומיני חטיפים שמוגשים במקום. 

סוגיית התרופות:

על פי הלכה יומית של הרב יעקב (יוסף) חי בן מרגלית, תרופות וכדורים, אפילו אם יש בהם תערובת חמץ (תערובת המיוצרת מעמילן וחיטה), אם טעמם פגום ללא ספק ואם בולעים אותם כמו שהם – מותרים לשימוש בפסח. אך עם זאת, אין להקל ולהשתמש בתרופות אם אין בהן צורך של ממש. לכן מומלץ להפריד (לאחר התייעצות עם וטרינר מטפל) בין התרופות השונות כמו תוספי מזון ותרופות מונעות לבין תרופות מצילות חיים.

מי שמתכנן לקחת את חיית המחמד שלו איתו לחופשה בחו"ל, כדאי לו מאוד לרכוש את המזון הכשר כאן בארץ, מאחר שיהיה לו קשה מאוד למצוא מזון חיות כשר בחו"ל (אם בכלל). מי שנאלץ לשנות את סוג מזון החיות לרגל החג ולא יודע איך החיה תגיב למותג חדש, מומלץ שיצטייד בסוג אחר, גם כן כשר כאמור, ליתר ביטחון, כדי שיוכל להחליף את המזון במקרה של רגישות או אלרגיה.

>>> ואת יומנו של הכלב ג'ורג' קומינס כבר קראתם?

[related-posts title="עוד בנושא חיות מחמד"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן