Skip to content

חילופי ירי בגבול הסורי. אונדו"ף: צה"ל פועל בשטח סוריה

צה“ל השיב אש הבוקר לעבר עמדת מקלע סורית שביצעה ירי לעבר כוחותינו. ישראל אינה ממתינה בשקט ועוקבת בדריכות אחר המתרחש בגבולה הצפוני. מדוח שהעבירה מפקדת אונדו"ף לאו"ם עולה, כי כוח רגלי של צה"ל חדר לשטח סוריה בסוף ינואר השנה ונצפה באזור המפורז ברמת הגולן. הדו"ח מציין כי שבועות אחדים לאחר מכן נצפו עשרות לוחמי צה"ל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המתח בגבול הסורי עולה. הבוקר (ראשון) בוצע ירי מקלעים מעמדה צבאית בסוריה לכיוון שטח ישראל באזור תל פארס בדרום הרמה. כוח צה"ל איתר את מקור הירי, השיב בירי טיל תמוז לעבר העמדה והשמיד אותה. כתוצאה מירי צה"ל יש נפגעים בצד הסורי, אך לא ידוע כמה נפגעו. אמש (שבת) ספג ג'יפ סיור של צה"ל קליע כדור שנורה מסוריה. איש לא נפגע ולרכב נגרם נזק קל. מצה"ל נמסר כי האירוע נמצא בבדיקה. הירי אירע אמש סמוך לתשע בערב באזור תל פארס ברמת הגולן.

שר הביטחון, משה יעלון: "אנו רואים בחומרה את הירי אמש והבוקר מכיוון סוריה לעבר כוח צה"ל בשטח מדינת ישראל. בעקבות זאת הגיב צה"ל בהתאם למדיניות שקבעה הממשלה: כל הפרה של הריבונות הישראלית וירי מהצד הסורי, ייענו באופן מידי בשיתוק מקורות האש כאשר מזהים אותם. אנו רואים את המשטר הסורי כאחראי לכל הפרת ריבונות. לא נאפשר לצבא הסורי או לכל גורם אחר להפר את ריבונות ישראל באמצעות ירי לשטחנו".

צה"ל פועל בסוריה על פי דוח אונדו"ף (צילום אילוסטרציה: דו"צ)
צה"ל פועל בסוריה על פי דוח אונדו"ף (צילום אילוסטרציה: דו"צ)

ישראל, כך מסתבר, איננה ממתינה בשקט ועוקבת פיזית בדריכות אחרי המתרחש לאורך גבולה הצפוני המשיק לסוריה. מדו"ח מפורט שהעבירה לאו"ם מפקדת כוחות אונדו"ף, שפועל באזור הגבול לאכיפת הסכמי הפסקת האש בין סוריה לישראל מאז 1974, נקבע רשמית כי המורדים השתלטו על אזור נרחב סמוך לגבול. מדובר בעיירות ובכפרים ג'בתה, טרונג'י, הוריי ויופניה, כמו גם העיירות באזור קו הפסקת האש בצפון רמת הגולן והכפרים בייר עג'ה וברייקה, ומאזורים אלה מתבצע ירי לעבר האזור המפורז באמצעות תותחים נגד מטוסים, מקלעים וטנקים – על בסיס יומי. 

הדו"ח מגלה עוד, שקיים מעבר מסיבי של חמושים מלבנון לסוריה ולהיפך, והמספרים גדלים משבוע לשבוע. עקב כך הקים צבא סוריה מחסומים באזור כדי להגביל את התנועה. כתוצאה מכך נסגר ציר האספקה הראשי של אונדו"ף וחלק מהמורדים פועלים בקרבת הגבול הישראלי כדי לעקוף מחסומים. נציג בכיר של צבא אסד העביר מסר ברור לכוחות אונדו"ף, שעליהם להימנע מלהגיע לאזורי העימות.

עוד עולה מהדו"ח, כי כוח רגלי של שמונה חיילי צה"ל חדר לשטח סוריה בסוף חודש ינואר האחרון, ונצפה באזור המפורז ברמת הגולן. הדו"ח מציין כי שבועות אחדים לאחר מכן, באמצע חודש פברואר, נצפו עשרות לוחמי צה"ל חודרים לשטח סוריה.

שתי תקריות ירי ביממה אחת. גבול סוריה-ישראל (צילום דובר צה"ל)
שתי תקריות ירי ביממה אחת. גבול סוריה-ישראל (צילום דובר צה"ל)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק הרשמי שלו בסוף השבוע ואמר, כי התנצלותו בפני טורקיה על אירוע משט המרמרה באה על רקע המצב המחמיר בסוריה. הוא ציין כי התבססות גורמי ג'יהאד עולמי סמוך לגבול ישראל-סוריה מייצרת "אתגרים גדולים למערכת הביטחון שלנו. אנו עוקבים אחרי הנעשה שם וערוכים להגיב בהתאם. חשוב שטורקיה וישראל שגובלות עם סוריה יוכלו לתקשר זו עם זו, והדבר רצוי גם מול אתגרים אזוריים נוספים".

בישראל גוברת הדאגה, כפי שמציין נתניהו בדף הפייסבוק שלו, כי "סוריה מתפוררת, ומאגרי הנשק העצומים והמתקדמים בתוכה מתחילים ליפול לידי גורמים שונים. הסכנה הגדולה היא נפילת מצבורי הנשק הכימי בידי ארגוני טרור".

ביום רביעי בשבוע שעבר העביר צה"ל ארבעה פצועים סורים שנפגעו באורח בינוני מפצצות מרגמה לבית החולים רמב"ם בחיפה. הסורים הגיעו עד מעבר הגבול הסורי ופונו על ידי צה"ל באישור הרמטכ"ל בני גנץ. בחודש שעבר הועברו שבעה פצועים סורים שנפגעו בקרבות שהתחוללו ליד הגבול לבית החולים זיו בצפת. כשבוע לאחר אשפוזם הושבו שישה מהם לסוריה. דובר צה"ל הבהיר כי אין לראות בכך שינוי מדינות ישראל כלפי סוריה.

החודש התייחס ראש אמ“ן, האלוף אביב כוכבי, למציאות הביטחונית בסוריה והעריך, בכנס הרצליה, כי "כדאי להתייחס לסוריה לא כמדינה שלמה, אלא כ'מדינת אסד' ו'מדינת המורדים', המשתרעת על פני כשני שלישים מהשטח המיושב בסוריה. בגבול רמת הגולן ישנו רצף מובלעות של המורדים שמוביל ללחימה יום יומית. 11 מבין 17 מעברי הגבול בסוריה בידי המורדים, מה שמאפשר להעביר פליטים, אמצעי לחימה, וגם גורמי ג'יהאד".

"שישה ארגונים ג'יהדיסטיים בולטים פועלים היום בסוריה. העובדה שכבר קיימים 10,000 פעילים רדיקליים בסוריה, מצוידים בנשק מתקדם יחסית, נותנת רוח גבית לג'יהאד באופן שאי אפשר להפריז בחשיבותו. בסופו של דבר, הסיכוי של סוריה להיקלע לשנים ארוכות של הקזת דם הדדית הולך וגדל", הוסיף ראש אמ“ן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן