Skip to content

זעזוע בהנהגת המורדים בסוריה לאחר ההתנקשות במפקדם

דובר צבא סוריה החופשית: "לא משנה את מי הם יהרגו, לא משנה מה הם ישמידו, ההפיכה נגד המשטר תימשך". למרות ההצלחות של המורדים בשטח, מנהיגי האופוזיציה הסורית לא מצליחים לישב את המחלוקות ביניהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפקד צבא סוריה החופשית, ריאד אל אסעד, נפצע מפיצוץ מטען בתוך מכוניתו, כך דיווחה היום (שני) רשת אל ערבייה. דובר צבא סוריה החופשית מסר לרשת, כי אל אסעד נפגע מפיצוץ שאירע לפנות בוקר בעת סיור ליד דיר אל א-זור. חלק מרגלו נקטע וכי הוא הוחש לטיפול בטורקיה. לפי פרסומים אחרים, כתוצאה מהפיצוץ, נהרג שומר ראשו.

בשלב זה עדיין לא ברור אם מדובר במטען חבלה שהונח בתוך המכונית או בפצצה שהושלכה לעברה. רשת סקיי בשפה הערבית ציטטה הודעה מטעם דובר המורדים ובה נאמר כי הפיצוץ אירע בעיירה ריחאניה בגבול שבין סוריה לטורקיה.

ריאד אל אסעד (צילום: יו טיוב)
חילוקי דעות בין ההנהגה בשטח להננהגה המדינית. ריאד אל אסעד (צילום: יו טיוב)

בהודעה נכתב כי "לאחר שמשטרו של אסד ספג מכות כואבות בסוריה ובדיר א-זור בפרט, הוא מנסה לפגוע בתושבי המחוז באמצעות ניסיון לפגוע בריאד אל-אסעד". הדובר מסר כי "לא משנה את מי הם יהרגו, לא משנה מה הם ישמידו, ההפיכה נגד המשטר תימשך".

ברשת אלג'זירה, נמסר כי ריאד נפגע בשתי רגליו ורגלו הימנית נגדעה כתוצאה מהפיצוץ. לפי הדיווח, מכוניתו נפגעה מפצצה ששוגרה ממרחק, בזמן ששלושה מטוסים של צבא סוריה חגו באוויר, אך אין לכך סימוכין. אל אסעד, קצין שערק מחיל האוויר הסורי, היה מאנשי הצבא הראשונים שהצטרפו למהפכה בסוריה באמצע שנת 2011. הוא הצטרף לתנועת הקצינים החופשיים שהוקמה בראשותו של הקצין הבכיר חוסיין הורמוש, באזור ג'סר א-שוגור, בקרבת הגבול עם טורקיה. לאחר מכן הודיע על הקמת "צבא סוריה החופשית" ונבחר לעמוד בראשו.

נשיא הקואליציה של המורדים התפטר מתפקידו 

ההתנקשות באסעד התרחשה לאחר התפטרותו של חמד מועז אל-חטיב, נשיא הקואליציה הלאומית של המהפכה הסורית, שהודיע אתמול על התפטרותו מתפקידו. ההתפטרות באה כנראה על רקע מינויו של ראש ממשלה זמני זמני לאופוזיציה הסורית. הסיבה המרכזית להקמת הממשלה זמנית הייתה הדרישה של הקהילה הבינלאומית שהאופוזיציה תקים מנגנון ביצוע. בהודעה שמסר אל חטיב נמסר כי הוא מתפטר על מנת לאפשר לעצמו לפעול באורח חופשי בלי הלחצים האדירים שהפעילו עליו גורמים זרים.

לפני כשבוע מונה באיסטנבול "ראש ממשלה" זמני לאופוזיציה הסורית, רסאן היתו, אזרח אמריקני לשעבר, שתפקידו יהיה לנהל את השטחים שבשליטת המורדים בסוריה (כשני שלישים משטחה). אתמול הביע גם ריאד אל אסעד התנגדות למינוי, שנכנס לתוקף לפני מספר ימים, והודיע שאינו מכיר בסמכותו של היתו. התבטאות זו היא ביטוי לנתק הגובר בין ההנהגה המדינית של האופוזיציה לבין הכוחות הלוחמים בשטח.

פצצות זרחן  או נשק כימי? 

במקביל טענו אמש (ראשון) המורדים כי בשבוע שעבר נעשה שימוש בנשק כימי על ידי צבאו של אסד באזור חאלב, טענות שאין להם אישור במערב. לעומת זאת, פעיל באופוזיציה הסורית מוחמד אל-דומני טען ברשת אלג'זירה כי "הרופאים שטיפלו בנפגעים אמרו כי הנשק הכימי שנעשה בו שימוש הוא זרחן, שפוגע במערכת העצבים וגורם לאיבוד הכרה וחוסר שיווי משקל". לדבריו, שני ההרוגים היו קרובים למקום הפגיעה של הטילים. הם מתו מיד ושאר הנפגעים טופלו באטרופין.

 עיתון ה"סאנדיי טיימס" דיווח  אתמול, כי החוקרים ממרכז המחקר הצבאי פורטון דאום בעיר וילטשייר בדקו דגימות אדמה שנאספו מזירת האירוע על ידי סוכנות הביון הבריטית MI-6 והגיעו למסקנה כי לא נעשה שימוש במשק כימי אלא בגז מדמיע חזק במיוחד. ברק אובמה הזהיר השבוע את המשטר הסורי מפני שימוש בנשק כימי ואמר: "מי שישתמש בנשק כזה יהיה אחראי לתוצאות השימוש בו שיבואו על ראשו ועליו לדעת זאת. כאשר מוציאים את השד הזה מהבקבוק, עלולים להגיע מראות קשים יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן