Skip to content

"החירשות שלי היא אחד הכוחות המניעים אותי"

מה קורה כשטבעוני הומו חירש פוגש בלוגרים, שפים טבעוניים, ועמותות להצלת כלבים? נשמע כמו התחלה של בדיחה? התוצאה היא לוח-שנה מדליק עם מתכונים טבעוניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני קודם כל אל-עד כהן, רווק, אמן, טבעוני, הומו, וחירש", אומר אל-עד כהן, בן 35. "אני מכלול של המון דברים, וגם מאייר, מצלם ומכין סרטים תיעודיים, לכן כל מי שאני ומה שאני אוהב ומה שאני רוצה לעשות לא צריך להתמקד רק בחירשות. להפך, אפשר להגיד שהחירשות שלי היא אחד הכוחות המניעים אותי לפעול ולתרום בנושאים אחרים".

"אחרי שעבדתי בכל מיני פרויקטים העוסקים בחירשות, החלטתי להיות עצמאי וליזום דברים משלי", אומר כהן. הוא עובד על סרט תיעודי שלו ובמקביל מאייר ספר טבעוני לילדים, בו הוא שותף פעיל.

"למדתי בבצלאל תקשורת חזותית התמקדתי בעיקר בתחום איור", מספר כהן, "אך אחרי סיום הלימודים היה לי חשוב לחפש זהות שלי כבן אדם חירש, משום שבילדות עד סיום הלימודים בבצלאל תמיד היו סביבי אנשים שומעים, ואז לא ידעתי מי אני, והיה לי משבר זהות. עבדתי ב'הזמנה לשקט' כמדריך, עבדתי ב'נא לגעת', שם הייתי מנהל משמרת של בית קפה, מגיש, וגם שחקן בהצגת ילדים שהופיעה שם. אני מנהל בחבר המנהלים של העמותה 'תעביר זה הלאה בשפת הסימנים', ששם לימדתי אנשים שומעים שפת סימנים בהתנדבות. אחרי כל אלה החלטתי להיות עצמאי וליזום דברים ממשלי. הסרט התיעודי הוא על נקודת מבט של חירש על שומעים ועל חירשים, משום שעד היום בארץ כל הסרטים נעשו על ידי שומעים, וזה לא הצליח להעביר את הסיפור האמיתי של נקודת המבט שלנו, של חירשים. הספר שאני מאייר הוא נכתב ע"י אם טבעונית, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה".

לוח שנה סקסי, צבעוני וטבעוני

לוח שנה טבעוני
כריכת לוח השנה הטבעוני. "כל בן אדם הוא יפה"

בימים אלה עובד כהן על יוזמה חדשה שהגה, "בא לך לטעום טבעוני", משלב בין כמה קבוצות ומקבץ אותן לכדי לוח שנה סקסי, צבעוני וטבעוני. מה קורה כשטבעוני הומו חירש פוגש בלוגרים, שפים טבעוניים, ועמותות להצלת כלבים? נשמע כמו התחלה של בדיחה? כלל וכלל לא, מהשילוב הזה יכול לצאת רק טוב.

"החלטתי להרים פרויקט כבן אדם טבעוני, אמן, וחירש", הוא אומר. "העובדה שהייתי מעורב כל כך המון בפעילות של ארגונים שונים שקשורים לחירשות לימדו אותי כל כך המון דברים וגם נתנו לי המון כלים ליזום ולהפיק פרויקטים חדשים שלא קשורים לחירשות שלי".

"בגלל שאני חירש אני מקשיב למחשבות שלי"

אל-עד כהן וחברים (צילמה: הגר ציגלר)
אל-עד כהן וחברים (צילמה: הגר ציגלר)

"הכל התחיל ממחשבה שלי בזמן הנסיעות באוטו. אחרים נוהגים ומקשיבים למוזיקה. בגלל שאני חירש, אני מקשיב למחשבות שלי. אז בזמן שנסעתי והרהרתי על איזה פרויקט חדש אני רוצה להתחיל, ובמקביל חשבתי שיש יותר טבעוניות מאשר טבעונים, ותהיתי למה זה כך. ואז חשבתי אולי כדאי לצלם גברים טבעונים שנראים טוב, כדי לתת מודל לגברים שחושבים שעם טבעונות אי אפשר להתעמל ולפתח שרירים. משם חשבתי גם שיש תפישה כזאת שאוכל טבעוני לא טעים, אז נזכרתי בחברות שלי שכותבות בלוגים טבעוניים עם צילומים יפים של מנות שהכינו. כך צץ לי רעיון לצלם גברים טבעוניים חתיכים מחזיקים מנות טבעוניות טעימות שהכינו בלוגריות. משם הכל התגלגל לרעיון סופי של לוח השנה עם מתכונים. אחרי ההחלטה של לוח השנה, התחלתי לחשוב, מה אפשר לעשות עם לוחות השנה? לחלק? למכור? לא רציתי להרוויח מזה כסף, כי בסך הכל אני רוצה לעודד מודעות מגניבה לטבעונות. יום אחד, כשטיילנו אני הכלבים שלי, קדם (מצאו אותו ברחוב קדם ביפו)  והוק (כלבה קטנה שנולדה ללא עין, חצי עיוורת, לכן קוראים לה הוק, כמו שודד הים מהסיפור על פיטר פן), התבוננתי בהם וחשבתי כמה שאני בר מזל שיש לי אותם. חשבתי על כל האנשים שעובדים קשה ומתמסרים להצלת כלבים וחתולים בעמותות שונות, או אנשים פרטים. אני קורא עליהם בפייסבוק שהם מבקשים עזרה בתשלום חשבונות לרופאי חיות או לפנסיונים. ואז החלטתי שכל ההכנסות מלוח השנה יילכו אליהם, כדי להקל עליהם קצת".

הסבר יו טיוב על פרויקט "בא לך לטעום טבעוני?" בשפת הסימנים, וגם בובי הכלבה משתתפת –


"אני טבעוני שנתיים, אז באופן טבעי אני מבשל טבעוני, אבל אני יותר מתמקד באפייה", אומר כהן. "לפני שנהפכתי להיות טבעוני, נחשבתי לאחד שמתמחה באפייה, וכל מי שרצה עוגה ידע לבקש ממני. אף פעם לא סירבו לקפה ועוגה. את האהבה לאפייה ירשתי מאמי ז"ל,  שלימדה אותי שלהכין עוגה זו עוד דרך להביע אהבה. אחרי שהפכתי להיות טבעוני לא ידעתי מה אעשה, איך אכין עוגות. כל חברים שלי נבהלו ואני גם נבהלתי בעצמי, אבל בזכות קבוצות תמיכה מדהימות בפייסבוק, וגם בלוגים לאוכל טבעוני, התחלתי להכין עוגות ועוגיות שלא נופלות מעוגות שהכנתי קודם. אני מבשל לעצמי, אבל כטבעוני אני מרגיש שיש התפתחות מדהימה ויש יותר ויותר מקומות לשבת ולאכול בהם, מקומות טבעונים לחלוטין כמו 'שוווראמה הצמחונית' או 'בר קיימא'. ביותר ויותר בבתי קפה יש כמה מנות טבעוניות, וגם יש ערבים מיוחדים שכמה מסעדות מתארגנות ומכינות רק אוכל טבעוני ברמה גבוהה, שמארגנת אורי שביט".

"הערכה כלפי העמותות נשארה אצלי בלב"

"כשהייתי צעיר, בגיל 18, התנדבתי שנה בצער בעלי החיים בבאר שבע", מספר כהן, "היום אין לי קשר ישיר לעמותות, חוץ מקדם, הכלב שלי, שאימצתי מאחת העמותות. קדם שהה שם תקופה ארוכה וטיפלו בו באהבה ובמסירות, וכשאימצתי אותו כל המתנדבים בכו והתקשו להיפרד ממנו. אז הבנתי שזה לא סתם התנדבות, שהם עושים הכל מאהבה. מאז נשארה אצלי ההערכה לגבי העמותות, ולכן טבעי בשבילי לחשוב איך אפשר לתרום להן. אני מקווה שמצאתי ושזאת התחלה של שיתוף פעולה".

"כשחשבתי על הרעיון פניתי לעמרי פז, מקים עמותת 'עתיד טבעוני' ופרויקט 'ויגן פרנדלי', רציתי שהוא יהיה אחד הדוגמנים. הוא מיד הסכים וגם עזר לי ונתן לי שמות. כך הגעתי לכל מיני אנשים מקסימים. פניתי גם לחברים שלי, רובם הסכימו מיד, ואפילו בלי קרדיט. הדוגמנים בלוח השנה הם לא דוגמנים במקצועם, אבל אני מקווה שזה יעניק לחלק מהם פריצת דרך, ואוכל להגיד בסיפוק רב שאני גיליתי אותם. אגב, גם אני דגמנתי בעצמי ללוח השנה, משום שאחד הדוגמנים חלה ולא יכול היה להגיע לצילומים".

אל-עד כהן על לוח השנה (צילמה: הגר ציגלר)
אל-עד כהן על לוח השנה (צילמה: הגר ציגלר)

הוא מוסיף: "לא עשיתי שום סינון או משהו כזה, כי אני מאמין שכל בן אדם הוא יפה, ואם הוא מרגיש בנוח להגיד 'אני טבעוני ואני נראה טוב', זה מצוין בשבילי, הוא דוגמן מבחינתי".

  • אפשר לתמוך בפרויקט ולקנות את לוח השנה "בא לך לטעום טבעוני?" דרך האתר
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן