Skip to content

אירופה שוב בכוננות ספיגה לקראת פתיחת הבנקים בקפריסין

בעקבות קפריסין קיים חשש גדול בשוק מפני ריצה המונית של אזרחים לבנקים במדינות רבות. הפלונטר הפוליטי באיטליה העיב על השווקים. המגעים להרכבת הממשלה שם עלו על שרטון ומפלס הפחד בשווקים שוב עולה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הלחץ ההולך וגובר לקראת פתיחת הבנקים בקפריסין היום, מכביד על השווקים הפיננסיים בכלל ועל האירו בפרט. נוסף על הצרות בקפריסין, הפלונטר הפוליטי באיטליה העיב על השווקים. המגעים להרכבת הממשלה עלו על שרטון ומפלס הפחד בשווקים שוב עולה. ראש המפלגה הדמוקרטית ברזני, שעליו הוטלה המשימה הבלתי אפשרית להקמת הממשלה החדשה, לא הצליח לבנות קואליציה והצהיר כי איטליה ניצבת בפני שנה קשה וכי "רק אדם משוגע ירצה לקחת את המושכות לידיו". ייתכן כי הבחירות הבאות יתקיימו לקראת סוף השנה הזאת, ואולי אפילו בתחילת השנה הבאה, וזה למעשה מפעיל לחץ כבד על השווקים.

זירה מקומית

השוק המקומי חזר לשגרה היום אחרי חופשת חג הפסח, והמשקיעים נאלצו לראות פתיחה לא חגיגית במיוחד. מדד ת"א 25 איבד 0.28% מערכו אך עדיין מצליח לשמור על רמות מחיר מעל 1240 הנקודות. המימושים בוול סטריט והמגמה השלילית באסיה עשויים להכביד על המדד גם במהלך היום. שבירה של 1,240 הנקודות עשויה להוביל להמשך הירידות אל עבר 1,220 הנקודות.
בזירת המט"ח, השקל המשיך להתחזק, אך בעיקר מול האירו אשר סופג הפסדים כואבים גם בזירה הבין-לאומית. צמד האירו – שקל מתקרב לרמה של 4.60 שקלים לאירו. צמד הדולר שקל סגר אמש סביב רמות הפתיחה בסמוך ל-3.64. התחזקותו של השקל מפעילה לחץ על בנק ישראל, וספקולנטים רבים מתכוננים להתערבות צפויה אם וכאשר השקל ימשיך להתחזק. למעשה אנו לא רואים סיבה לכך שהשקל ייחלש בקרוב ללא התערבות חיצונית. הרכבת הממשלה החדשה, הפיוס המסתמן עם טורקיה והרגיעה בזירה הביטחונית, תומכים בהמשך ההתחזקות של המטבע המקומי.

זירה בין-לאומית

לקראת פתיחת המסחר היום באירופה, המשקיעים חוששים מפתיחת הבנקים בקפריסין. הממשל בקפריסין הכין שורה של הגבלות, שנועדו למנוע את קריסתם של הבנקים במדינה אם האזרחים ירוצו למשוך את כספם. בין ההגבלות: איסור על פדיון שיקים ועל משיכת תוכניות חיסכון/פיקדונות לפני הזמן. קפריסין גם מנסה להעתיק את המודל שרץ עכשיו בארגנטינה, שם האזרחים לא יכולים להוציא מהמדינה דולרים וכל העסקאות הוצמדו למטבע המקומי. בקפריסין אין מטבע מקומי, אך הממשל החליט להגביל את האזרחים בכך שהם לא יוכלו להוציא מהמדינה יותר מ-3,000 אירו.

קיים חשש גדול בשוק מפני פנייה המונית של אזרחים רבים לבנקים במדינות אחרות כגון ספרד, מחשש לכך שחסכונותיהם ייפגעו בעתיד, בדיוק כפי שקורה היום באי הקטן.

עיני הסוחרים היו נשואות אל עבר קפריסין. אם תהיה דהירה המונית של אזרחים לכיוון הבנקים, השווקים עשויים להגיב בירידות. התרחיש הגרוע יותר הוא מקרה של בהלה במדינות נוספות במקביל. במקרה כזה יש לצפות לצלילות בשווקים ולהמשך קריסתו של המטבע האירופי.

במישור המקרו כדאי לעקוב אחרי נתוני התעסוקה בגרמניה, עדכון התמ"ג ומספר דורשי העבודה החדשים בארצות הברית.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן