Skip to content

הפלסטינים: מתנחלים מבקרים בשטחי A בחסות צה"ל

לטענת הפלסטינים רוססה הלילה כתובת תג מחיר "אינתיפאדת האבנים" באדמות אל ח'אדר בשומרון ונעקרו עצי זית. קבוצת מתנחלים אחרת הגיעה לבריכות שלמה בשטח הכפר שהוא בשליטה מלאה של הרשות הפלסטינית (שטח A). את המתנחלים אבטח כוח צה"ל. אתמול הגיעו מתנחלים לסיור בהר עיבל המצוי גם הוא בשטח איי. לטענתם, הכניסה אושרה ע"י מח"ט שומרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפלסטינים טענו כי אלמונים עקרו לפנות בוקר (יום שישי) 200 שתילים של עצי זית בני שנה מאדמות כפר אל ח'אדר, דרומית לחברון. לדבריהם רוססה בשטח כתובת תג מחיר בה נרשם בעברית: "אינתיפאדת האבנים". מדובר צה"ל נמסר, כי לא ידוע לו על מקרה זה.

בכפר אל ח'אדר חיים יותר מ-5,000 תושבים ועל אדמותיו נבנו ההתנחלויות אפרת ונווה דניאל. בנוסף, חלק מאדמות הכפר הופקעו לטובת בנייתה של חומת ההפרדה. עימותים בין מתנחלים מאפרת ונווה דניאל הפכו לעניין בשגרה, כשלטענת הפלסטינים משתלטים המתנחלים בשיטת הסלאמי על אדמותיהם. 

מתנחלים מבקרים בבריכות שלמה, בחסות צה"ל

בדרום השטח של  אל ח'אדר, המצוי בשטח A הנתון לשליטתה המלאה של הרשות הפלסטינית, מצויות בריכות שלמה. לטענת הפלסטינים הגיעו לבריכות ביום רביעי השבוע קבוצה בת 70 מתנחלים, מאובטחת על ידי כוח צה"ל. הקבוצה רחצה בבבריכות והתפללה. אחמד סלאח, פעיל פלסטיני בוועדה נגד הגדר וההתנחלויות, אמר כי המתנחלים באו עם ילדים וכלבים, נכנסו לבריכות המים והתפללו במקום, אך לא נרשמו עימותים.

הרשות הפלסטינית הודיעה כי היא רואה בכך התגרות מצד ישראל והפרה ברורה של הסכם אוסלו, לפיו האתר מצוי בשטח A. עוד נודע, כי בכוונת מתנחלים, תלמידי ישיבה בגוש עציון, להגיע שוב לבריכות שלמה ביום ראשון הקרוב.

בריכות שלמה (צילום: תמר הירדני, ויקימדיה)
בריכות שלמה. האתר מצוי בשטח A (צילום: תמר הירדני, ויקימדיה)

מוחמד טהה, סגן מושל בית לחם, הרשות המוניציפאלית השולטת על האזור, אמר בתגובה: "הרשות הפלסטינית מתנגדת ותעשה ככל שביכולתה למנוע כניסת המתנחלים לברכות שלמה" המצויות בתחום שיפוטה. הוא הוסיף כי זימן אליו את מפקד כוח הביטחון בעירו על מנת לדון במניעת ביקורי המתנחלים בבריכות. מקורות רשמיים ברשות קראו לפלסטינים להתנגד להגעת המתנחלים.

בצה"ל מכחישים טענות אלו מכל וכל: "הטיולים המדוברים אינם מתקיימים בשטחי A אלא בשטחים סמוכים להם ונערכים בקבוצות קטנות ולזמן קצר. הטיולים מתבצעים בליווי ובתאום מראש עם צה"ל ומאושרים פרטנית על ידי מפקד הגזרה", כך נטען. כלומר, לטענת צה"ל טיולים אלו – כך הם מכונים, אינם חודרים לשטחי A  שבשליטת הרשות. בדיקות עם גורמים בכירים, כך נאמר למגפון, מעלות כי כוחות צה"ל מאבטחים טיולים שתואמו והם בשטחי  C ואפילו לא בשטחי B. טענה זו מצטיירת כתמוהה לאור שמחת המתנחלים שהגיעו אתמול ברכביהם הפרטיים דרך שטח B  לשטח A , בהר עיבל.

בריכות שלמה הן שלוש בריכות אגירה צמודות זו לזו, השוכנות כ-4 קילומטרים דרומית לבית לחם, בדרום הכפר אל ח'אדר בואכה גוש עציון. קיבולת הבריכות היא כ-288,000 מ"ק והן נועדו לשמש כמקור לאספקת המים לירושלים בתקופת בית שני. הבריכות נקראות אמנם על שמו של שלמה המלך, אך אין ביניהן ובינו כל קשר, שכן הן מאוחרות לו ביותר משבע מאות שנים. 

אחמד סלאח, הפעיל הפלסטיני, תיאר את פעילות המתנחלים כהתגרות. לדבריו, "עדרי המתנחלים הגיעו לאזור A הנתון תחת שליטה של הרשות הלאומית הפלסטינית" ומדובר בפעולות מתוכננות שנועדו להפעיל לחץ על ממשלת ישראל על מנת להביא לסיפוח השטח להתנחלות.

המתנחלים חוזרים להר עיבל 

מטיילים רבים עלו ביום חמישי בשבוע שעבר להר עיבל, המצוי גם הוא בשטח A. הם הגיעו במכוניות פרטיות, זאת לאחר שנים רבות בהן נמנעה מהם ההגעה למקום. הם ציינו כי הם "עושים היסטוריה ותודה למח"ט שומרון שפתח את הציר". הדרך להר יוצאת מההתנחלות שבי שומרון ועוברת בשיפולי העיר שכם. אתר מזבח הר עיבל נמצא בשטח שבשליטה מלאה של הרשות הפלסטינית (אזור A). עם זאת מתקיימים בהר ובאתר הארכאולוגי ביקורים, המתואמים עם כוחות הביטחון.

הר עיבל  הקרוי בערבית ג'בל אסלאמיה או ג'בל א-שמאלי, מכונה בעברית גם הר הקללה או הר הברית,  ומצוי בגוש הררי גדול מצפון לעיר שכם בגובה 940 מטר מעל פני הים, והוא הגבוה בהרי מרכז וצפון השומרון. מההר יש  שליטה מלאה על העיר שכם. על פסגת ההר ממוקם מתקן צבאי. למרות היותו  מצוי בשטח A, פסגת ההר היא בשליטה ישראלית מלאה, אך הדרך אליו עוברת באזור בו יש לישראל שליטה צבאית (אזור B). הדרך להר יוצאת מההתנחלות שבי שומרון ועוברת בשיפולי העיר שכם. אתר מזבח בהר עיבל נמצא באזור שהוא בשליטה מלאה של הרשות הפלסטינית בשטחי A.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן