Skip to content

הטיפול בפרשת המרמרה: אידיוקרטיה בהתגלמותה

זה סיפור של אידיוטיות טהורה, מתחילתה ועד סופה. חבריי ואני התרענו בפומבי על איוולת הפעולה לפני שבוצעה. בפעולה צבאית אין יודעים לעולם מה עלול לקרות. ברוב המקרים הדברים אינם מתפתחים בהתאם לתכנית. יש לצפות לאבידות. התכנית עצמה היא האבידה הראשונה בכל מלחמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ובכן, סוף-סוף התנצל ראש הממשלה שלנו בפני התורכים על "שגיאות מבצעיות" שהיו "עשויות להביא" להריגת תשעת התורכים בהתקפה על האוניה "מאווי מרמרה", שניסתה לשבור את המצור על עזה.

לקח לו שנתיים ועשרה חודשים לעשות את זה, להתנצל.

הללויה.

אבל את ההתנצלות האמיתית לא היה חייב ראש הממשלה לתורכים, אלא לישראלים. ולא רק על הטעויות שעשו החיילים.

ההתקפה על המרמרה (צילום מסרטון יוטיוב)
ההתקפה על המרמרה (צילום מסרטון יוטיוב)

הפרשה כולה היא סיפור של אידיוטיות טהורה, מתחילתה ועד סופה. ממש מרגע הולדתה. קל להגיד זאת במבט לאחור. אך חבריי ואני התרענו בפומבי על איוולת הפעולה עוד לפני שבוצעה. כפי שאמרנו באותו זמן, הנזק שייגרם על-ידי עצירת הספינה יהיה חמור הרבה יותר מאשר הנזק – אם יהיה כזה – בהפלגתה למחוז חפצה.

אחרי הכול, מה יכול היה לקרות? האוניה הייתה מטילה עוגן מול חוף עזה, הפעילים הבינלאומיים שעל סיפונה היו מתקבלים על החוף בחפלה גדולה, חמאס היה חוגג ניצחון קטן, וזהו זה. כעבור שבוע לא היה איכפת לאיש, ואיש לא היה זוכר.

באופן רשמי הוטל המצור על-ידי חיל הים לשם מטרה אחת בלבד: כדי למנוע העברת אמצעי-לחימה לרצועה שבשליטת החמאס. אילו זאת הייתה באמת המטרה היחידה, ניתן היה לפתור את הבעיה בקלות: חיל-הים היה עוצר את האוניה בלב ים, עורך בה חיפוש מדוקדק ומשחרר אותה. על זה אפילו לא חשבו.

משם והלאה, זה הפך לעניין של יוקרה בלבד. של אגו ילדותי, פוליטי ואישי. בקיצור: של אידיוטיות, טמטום מוחלט.

בפעולה צבאית אין יודעים לעולם מה עלול לקרות. ברוב המקרים הדברים אינם מתפתחים בהתאם לתוכנית. יש לצפות לאבידות. כפי שכבר נאמר: התוכנית עצמה היא האבידה הראשונה בכל מלחמה.

אז התוכנית התפרקה. במקום להיכנע לחיילים שתקפו אותם במים הבינלאומיים, הייתה לתורכים החוצפה התהומית לתקוף את החיילים במקלות ומוטות. לחיילים המסכנים לא הייתה ברירה אלא להרוג אותם.

סביר היה להתנצל מיד בפני משפחות הקרבנות, לשלם להן פיצויים נדיבים ולהניח לכל העניין להישכח. אבל לא, לא אנחנו הישראלים. מפני שהיינו צודקים. אנחנו תמיד צודקים. אין מה לעשות, זה בטבע שלנו (אני זוכר בית-ספר לנהיגה של הצבא הבריטי בצריפין. במרכז המחנה הוצבה מכונית הרוסה, ולידה השלט: "אבל הוא צדק!")

על כן התעללנו בנוסעים, גנבנו מהם מצלמות וחפצים שונים ושחררנו אותם רק אחרי שהושפלו כראוי. האשמנו אותם בטרור. כמעט דרשנו מהם לשלם פיצויים לחיילים שלנו, שהם הרי היו הקורבנות האמיתיים.

האיוולת הגמורה של פרשה זו כפולה ומכופלת, לאור העובדה שתורכיה הייתה בעלת-הברית הקרובה לנו ביותר במרחב.

שני הצבאות יצרו ביניהם יחסים הדוקים. שירותי הביון של שתי המדינות היו ממש תאומים סיאמיים. מכרנו להם כמויות אדירות של ציוד צבאי ושירותים. ערכנו תמרונים משותפים.

גם בין שני העמים עצמם שררו יחסים ידידותיים. בכל שנה נסעו כחצי מיליון ישראליים לחוף התורכי כדי לבלות שם את חופשתם. הביטוי התורכי "הכול כלול" הפך לחלק מהשפה שלנו.

ירח-הדבש הישראלי-תורכי התחיל כבר בשנים הראשונות של המדינה, כאשר דויד בן-גוריון הגה את "האסטרטגיה של הפריפריה". הייתה זאת ברית של המדינות הלא-ערביות המקיפות את העולם הערבי: תורכיה, איראן של השאה, אתיופיה, צ'אד, ועוד.

מה השתבש? דוברי ממשלת-הכסילים טוענים שהיחסים היו משתבשים גם לולא פרשת ה"מאווי מרמרה". אחרי שהאיחוד האירופי דחה והעליב את תורכיה, המדיניות התורכית פנתה לעבר העולם הערבי. חוץ מזה, מפלגת דתית איסלאמית נטלה את השלטון מידי יורשיו של אתאתורכ הגדול, ובייחוד מהצבא. אך לנוכח ההתפתחויות האלה, האם לא היה זה נכון דווקא לטפל ביחסינו עם התורכים בזהירות יתרה?

הדיפלומט התורכי חש דווקא בנוח על הספה ולא הרגיש בשום השפלה

השגריר התורכי ודני איילון (צילום מהטלוויזיה)
השגריר התורכי ודני איילון (צילום מהטלוויזיה - ערוץ 2)

במקום זה, סגן שר-החוץ שלנו, דני אילון, עשה מעשה  כל-כך אידיוטי, עד כי כדאי ללמד אותו בכל בית-ספר לדיפלומטיה. לדברי התקשורת, הוא זימן אליו את השגריר התורכי כדי למסור לו נזיפה, הציע לו מושב נמוך כסאו שלו. אז הוא הזמין את התקשורת כדי שתחזה בהשפלה.

מה שקרה באמת הוא שאילון קיים את הפגישה בחדרו בכנסת. בכל החדרים האלה –  גם בחדרי שלי, לפני זמן – יש כסא סטנדרטי אחד וספה נמוכה. הדיפלומט התורכי חש דווקא בנוח על הספה ולא הרגיש בשום השפלה. אך כאשר אילון הזמין את העיתונאים וביקש מהם לשים לב להשפלה, הם פרסמו את הדבר וגרמו לציבור התורכי להתפוצץ מזעם.

נוסח ההתנצלות על פרשת האוניה נקבע כבר לפני יותר משנתיים. צה"ל הפציר בממשלה לקבל אותו. אך שר-החוץ של אז, אביגדור ליברמן, שם את כל משקלו הכבד על כף המאזניים והטיל וטו על המחווה. אנחנו אומה גאה ויש לנו צבא גאה, המורכב מחיילים גאים.

בקיצור, ישראלים אינם מתנצלים. לעולם לא.

ההסכם עם התורכים הושג מזמן, והמתין להזדמנות הנאותה

בנימין נתניהו פוחד מליברמן. על כן היה עליו לנהוג בעורמה.

ליברמן הוא עכשיו שר-חוץ-בהמתנה. הוא לא יכול לחזור לכסא השר, אלא אחרי שיזוכה – אם יזוכה – מאישום השוחד שהוגש נגדו. אבל הוא עדיין ראש מפלגת "ישראל ביתנו", שנתניהו זקוק לה כדי לשמור על הרוב שלו בכנסת.

על כן הופעל מהלך מתוחכם. ההסכם עם התורכים הושג מזמן, והמתין להזדמנות הנאותה. ביקור הנשיא אובמה בישראל היה אמור לספק הזדמנות כזאת. אובמה שמח להתקשט בנוצות של מתווך מדופלם. אך הוסכם שההודעה על הדיל תבוא רק ממש בדקות האחרונות של הביקור.

מדוע? פשוט כדי שנתניהו יוכל לטעון כי ההחלטה התקבלה רק באותו הרגע, ממש בשנייה האחרונה, בשיחת טלפון עם המנהיג התורכי שנערכה ביוזמת אובמה. משום כך לא היה נתניהו יכול להתייעץ מראש עם חברי הממשלה ועם ליברמן.

ילדותי? בהחלט. אינפנטילי? בלי ספק.

רק בישראל? אני מפקפק בכך. חוששני שברוב המדינות, גדולות כקטנות, מתנהלים ענייני-המדינה הגורליים באותה הצורה. ולא רק בימינו.

זוהי מחשבה מפחידה, ועל כן רוב האנשים אינם מסוגלים לקבל אותה. הם רוצים להאמין שגורלם מונח בידי מנהיגים אחראיים, בעלי אינטליגנציה גבוהה. כמו שהם מסרבים להאמין שהשמיים ריקים, ושאין שם אב-עליון כל-יכול ורחום, המוכן בכל עת להיענות לתפילותיהם.

הדוגמה ההיסטורית הראשונה העולה על דעתי היא מלחמת-העולם הראשונה, לפני כמעט מאה שנה. קבוצה של לאומנים סרביים הרגה את יורש-העצר האוסטרי. זאת הייתה תקרית מצערת, אך בהחלט לא סיבה למלחמה שבה נספו מיליוני בני אדם.

האם יכול להיות שכל המנהיגים האלה היו טיפשים גמורים?

אך הכסילים שהקיפו את הקיסר בן ה-84 בווינה חשבו שזו הזדמנות פז להשיג ניצחון קל  והגישו לסרביה אולטימטום. הצאר הרוסי, שהיה מוקף בדוכסים ובארכידוכסים, רצה לעזור לסרבים, אחיו הסלאביים, והכריז על גיוס כללי. הוא לא ידע, כנראה, על קיום התוכנית הצבאית הגרמנית, שהתקבלה כבר שנים לפני כן. על פי התוכנית הזאת, ברגע שרוסיה מכריזה על גיוס כללי, הצבא הגרמני יפלוש לצרפת, כדי לשבור אותה לפני שהצבא הרוסי המסורבל יספיק להגיע לגבול הגרמני. הקיסר הגרמני, מין ילד מופרע שלא התבגר, פעל בהתאם. הבריטים, שאינם אוהבים מנהיגים פקחים מדי, חשו לעזרת צרפת. וכך זה התגלגל.

האם יכול להיות שכל המנהיגים האלה היו טיפשים גמורים? האם בכל אירופה שלטה אידיוקרטיה – שלטון של אידיוטים? אולי. אך ייתכן שהיו ביניהם אנשים בעלי אינטליגנציה סבירה. האם ייתכן שהשלטון אינו רק משחית, כאמירתו המפורסמת של הלורד אקטון, אלא גם מטפיש?

מכל מקום, הכרתי בחיי לא מעט אנשים נורמליים, שעם הגיעם לשלטון עשו מעשים אוויליים לגמרי.

הלוואי שהיה לי די כוח-רצון כדי להימנע מלחזור על הבדיחה היהודית הקלאסית, שהשתמשתי בה כבר בעת תקרית המשט התורכי.

ברוסיה של המאה ה-19, אמא יהודיה נפרדת מבנה, שגויס לצבא הצאר במלחמה נגד תורכיה. "אל תתאמץ יותר מדי!" היא מפצירה בו, "תהרוג תורכי ותנוח. תהרוג עוד תורכי ותנוח שוב. תהרוג…"

"אבל אמא," מתפרץ הבן לדבריה, "מה אם התורכי יהרוג אותי?"

"אותך?" קוראת האם בתדהמה, "למה, מה עשית לו?"

אז תהרוג תורכי ותתנצל.

[related-posts title="עוד מאמרים מאת אורי אבנרי"]

5 Comments

  1. דוד
    4 באפריל 2013 @ 16:48

    מדינת ישראל ראש הממשלה שלה ביבי והעם היושב בציון מינו את בריון הקשקשים הזה אביגדור ליברמן לשר החוץ למה בדיוק ציפיתם בדיוק שהוא יעשה? הוא התנהג במדיניות החוץ של ישראל בדיוק כמו כל ביריון שכונתי רגיל, נא לא לשכוח אביגדור ליברמן בעברו היה שומר דיסקוטקים סלקטור בריון במועדוני לילה למה ציפיתם ממנו? לנימוסין והליכות הצחקתם אותו לנסיון דיפלומטי עשיר? מאיפה? במועדוני לילה לא מלמדים דיפלומטיה, אז מאיפה שהוא ידע התנהגות דיפלומטית מהי????????????????????????????????????

  2. אילן
    4 באפריל 2013 @ 15:19

    אם היינו נוקטים במדיניות אורי אבנרי מזמן כבר היינו נכחדים מעל פני האדמה הזאת. טוב ש"רב אלוף" בברבור אבנרי יושב בבית ולא מצביא בצבא. מאנשים כמוהו העם היהודי לא הצמיח את גיבוריו.

    • עמית מנדלזון
      4 באפריל 2013 @ 15:28

      ואללה ? רק חבל שאתה לא יודע כלום על עברו הצבאי של אורי אבנרי, אולי אתה צעיר מדי… אתה תתבגר זה בטוח

  3. שרה
    30 במרץ 2013 @ 16:18

    כולם שוכחים שהתוקפנות הגיעה דוקא מהצד התורכי כשארדואן עזב בהפגנתיות כנס בו השתתף פרס, וכל התבטאויותיו העוינות מאז ועד היום. למדנו מההיסטוריה שלנו שלא צריך לשתוק ולא לעבור לסדר היום כי התורכים "ייעלבו"…או הנאצים יכעסו…

  4. פנינה כץ
    29 במרץ 2013 @ 17:40

    יכול להיות שההסכם הוכן מבעוד מועד[או נקרא לזה חכמה בדיעבד]. אבל לא היתה מהמורה שביבי&ליברמן לא מצאו ביחסים עם איסטנבול כדי להיתקל בה ואולי יותר מכל אימרתו של החכם, במקרה זה אהוד ברק הגאון שלא השכיל למנוע את הפיאסקו. הייתה הפגנת זילזול וגישת 'סמוך' עוד בטרם המרמרה חצתה את המים הטריטוריאלים . ארוגנטיות שאיפיינה את הצמד ברק וביבי כשהם יושבים על הסיגר היומי שלהם בבונקר ומלצרים מגישים להם מתאבנים עם ויסקי נקי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן