Skip to content

ארגוני ההתנדבות המצטיינים של מערכת הבריאות

באתר התנדבות בישראל מתפרסמים המתנדבים המצטיינים של מערכת הבריאות לשנת 2011. אתמול פרסמנו את שמות המתנדבים המצטיינים, והיום - הארגונים. ויש גם צל"ש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באתר התנדבות בישראל מתפרסמים המתנדבים המצטיינים של מערכת הבריאות לשנת 2011. אתמול פרסמנו את שמות המתנדבים המצטיינים, והיום – הארגונים. ויש גם צל"ש

מאת מערכת מגפון-חברה

פעילות התנדבותית (אילוסטרציה: Arvind Balaraman / FreeDigitalPhotos.net)

בית הספר התעשייתי למקצועות התעופה אורט שבבסיס חיל האוויר בתל נוף מקיים זה שלוש שנים פעילות התנדבותית במסגרת פרוייקט "חמניות" של ביה״ס, בניהולו של אבי בדה. הפרוייקט מבוסס על התנדבות מסורה ואוהבת של התלמידים וצוות ביה"ס למען מחלקת הילדים במרכז הרפואי "אסף הרופא" ותלמידי בית הספר "אסיף", הפועל במסגרת בית החולים עבור ילדים נפגעי מוח ומשותקים בני 3-9. מידי שבוע יוצאים שמונה תלמידים משכבת כיתות י' בביה״ס אורט יחד עם מדריך ומורה לבית  החולים. תלמידי השכבה עברו לצורך הפרוייקט הכשרה בליצנות רפואית, והם מתמחים בתפעולי מחשב, רובוטיקה, הרכבת לגו והקרנת סרטים בחדר הקולנוע שבבית החולים. הפעילות כוללת הנחייה של הילדים המאושפזים בהפעלת תוכנות מחשב וכגלישה באינטרנט, בסיוע בהכנת שיעורי בית, יצירת מלאכות יד ועבודת יצירה ובעיקר תמיכה בין הטיפולים הקשים והמייגעים. במשך הזמן נוצר קשר חם בין התלמידים לבין הילדים הנכים, והפרוייקט הפך לכלי חשוב המסייע לילדים להתמודד עם מצבם הבריאותי.

ארגון "בוני עולם" מעניק תמיכה וסיוע לזוגות חשוכי בנים בכל רחבי העולם. העמותה הישראלית של הארגון נוסדה בשנת 2006. מאז ועד היום היא טיפלה בכ-5,000 פניות, והודות לכך נולדו בארץ למעלה מאלף ילדים. הפעילות נעשית באמצעות מתנדבים ופעילים הפרושים בכל הארץ ונענית לכל קריאה במשך 24 שעות ביממה. מכלול הפעילות של "בוני עולם" כולל ייעוץ והכוונה רפואית בענייני פריון, גינקולוגיה ומיילדות, אונקולוגיה, גנטיקה, הריון בסיכון גבוה, אמצעי מניעה, גיל המעבר, טיפול סקסולוגי, הפלות חוזרות ורפואת העובר, סיוע כספי לטיפולים, הטסת מומחים מחו"ל בעת הצורך, מחקר רפואי, גמ"ח תרופות, ימי עיון ליועצים, קבוצות תמיכה, הסעות לבתי חולים ועוד. נציגי הארגון פוגשים זוגות בגיל הפוריות המתקשים להביא לעולם ילד ומלווים אותם בייעוץ, בעזרה מקצועית ולעתים גם בסיוע כספי למימון הטיפולים הנחוצים.

עמותת "טנא בריאות" עוסקת בקידום הבריאות בקרב יוצאי אתיופיה. רוב יוצאי אתיופיה בישראל עוברים לאחר עלייתם ארצה תהליך של שינוי באורח חייהם, מלווה בעלייה חדה בתחלואה כרונית הכוללת מחלות שלא היו נפוצות בארץ מוצאם ולא היו מוכרות להם. עקב גורמים תרבותיים וחברתיים בני עדה זו אינם מנצלים במלוא האפשרות את שירותי הבריאות. קשיי שפה וקשיים אחרים מביאים לצורך לפתח תכניות המיועדות לאפשר להם להתמודד עם הממסד הבריאותי ולקדם את בריאותם. עמותת "טנא בריאות" קיבלה על עצמה אתגר זה, והיא הגוף הוולונטרי היחיד בישראל המתמחה בקידום בריאותם של יוצאי אתיופיה. בלב העמותה עומדים אנשי מקצוע, חלקם יוצאי אתיופיה בעצמם, ובהם רופאים, עובדים סוציאליים ועורכי דין. הפעילות החלה בשנת 1998 בפרוייקט קהילתי, ומשנת 2007 "טנא בריאות" פועלת כעמותה עצמאית. פעילות העמותה מתפרשת על מגוון פעילויות בקהילה לצורך הקניית ידע ומיומנויות בנושאי בריאות במסגרות שונות, בהן סמינרים והרצאות, סדנאות בישול ותזונה בריאה, סדנאות לקבוצות מטופלים, תוכניות רדיו בשפה האמהרית, שירות מתורגמנות המסייע להתמודד עם פערי שפה ותרבות במפגש עם מערכת הבריאות, פעולות להעלאת קידום הבריאות של יוצאי אתיופיה לסדר היום הציבורי והמדיני.

עמותת "יד על הלב בישראל" תומכת ומסייעת לילדים בעלי תסמונת דאון ובני משפחותיהם. היא הוקמה כשנת 2001 על ידי הורים לילדי תסמונת דאון במטרה להעניק להם ולבני המשפחה את הכלים והאפשרות לחיים טובים יותר. העמותה, בראשות הרב יהודה הבר, מטפלת בכאלף משפחות מרחבי הארץ מזמן הלידה ולאורך כל הדרך. פעילותה של "יד על הלב" כוללת ליווי וייעוץ להורים בתחומי החינוך, הבריאות והזכויות הסוציאליות, קיום פעילות מגוונת לילדים במטרה להעניק להם חוויות ותכניות מעשירות, והפעלת ימי כיף, ערבי גיבוש וקייטנות בערכי חגים. העמותה רואה החשיבות רבה בתמיכה בהורים ובאחים של ילדי תסמונת דאון. ההתמודדות של המשפחות עם ילדים מיוחדים אלה דורשת מהם כוחות גדולים ותשומת לב אינסופית. לצורך התמיכה במשפחות מפעילה העמותה מערך התנדבותי לעזרה בבתים, לקיום קבוצות תמיכה וסדנאות.

ציון לשבח על מעשה מופת למען הזולת

צליל צנזור, מעצב כמקצועו שעלה ארצה מארה"ב ב-1969, ובתו ארינה צנזור שסטופלוב, תלמידה בת 17, סיכנו את חייהם בעיצומה של התקפת טילי גראד על באר שבע באוגוסט 2011 כדי להציל את חייהם של שניים משכניהם שנפגעו בהתקפה.

לדברי צליל, הוא ומשפחתו מיהרו להיכנס למקלט, אך לאחר נפילת הטיל הוא החליט לצאת כדי לטפל בליאור ג׳ורג׳ ובחברו נתי חקצ׳ור, שנפגעו קשה מהרסיסים. למרות המחזה הקשה של הפצועים, שאחד היה ללא הכרה והשני דימם קשות, לא איבד צליל את עשתונותיו. הוא הוריד את החולצה שלבש, קרע אותה לרצועות ואילתר חוסם עורקים לרגלו של ליאור. בשלב זה הצטרפה אליו ארינה. בעזרת חתיכת בד ומקל היא יצרה חוסם עורקים מאולתר לנתי והצליחה לעצור את הדימום.

לדברי עדי ראייה, צליל וארינה היו כה מרוכזים כטיפול עד שהתעלמו מהסכנה של ההפגזה ושל מכונית שבערה כסמוך להם. הם המשיכו בטיפול גם לאחר שחוסם העורקים המאולתר נקרע וביקשו מאמה של ארינה להביא מהבית ציוד רפואי וחוסם עורקים מגומי. בסופו של דבר פונו הפצועים לבית החולים וחייהם ניצלו. מנהל בית החולים "סורוקה" , ד"ר מיקי שרף, אמר כי חוסמי העורקים והדרך שבה פעלו צליל וארינה הצילו ללא ספק את חיי הפצועים.

אילוסטרציה: Arvind Balaraman / FreeDigitalPhotos.net

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן