Skip to content

המיזוגים עזרו לייצב את תעשיית התעופה בארה"ב

אנליסטים טוענים, כי מיזוגים בין חברות התעופה הגדולות גרמו ליציבות בתעשיית התעופה, שתמשך זמן רב בתעשיית התעופה בארה"ב. כך נכתב השבוע באתר העיתון בוסטון גלוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משנות ה-70 עד תחילת שנות ה-2000 כיתתו 10 חברות התעופה הגדולות בארה"ב רגלים והתקדמו בקושי. דימום הכספים אילץ רבות מהן ליפול לפשיטת רגל ובהמשך להיכנס למיזוגים עם מתחרותיהן.

אם המיזוג האחרון בין אמריקן איירליינס ויו.אס איירווייס יושלם, כפי שמצפים בסתיו הקרוב, אפשר יהיה להכריז על עידן חדש עבור תעשיית התעופה האמריקנית ועבור הנוסעים, כאשר רק ארבע חברות תעופה ישלטו ב-85% בשוק התעופה הפנים ארצית. זה יהיה השיא של תקופת המיזוגים, שאנליסטים טוענים שהם עזרו לשנות "תעשייה חולה כרונית" לתעשייה רווחית.

כניסת חברות Low Cost

האנליסטים טוענים, כי עבור נוסעים רבים, הפוך ממה שהם חשים, תאפשר המגמה יותר אפשרויות טיסה ליעדים מרכזיים ויותר תחרות בקווים מקומיים, במקום הריכוז באזורים מסויימים בארה"ב. כמו כן תוכלנה ארבע החברות לקצץ בשווקים מסויימים את שירותיהן, כשהן משאירות מספיק פתחים עבור חברות התעופה הקטנות יותר.

בבוסטון לדוגמה, אמריקן איירליינס ויו.אס. איירווייס הקטינו במשותף ל-24% את טיסותיהן בנמל התעופה הבינלאומי לוגן, שתפסו בשנה הקודמת 33%. כתוצאה מכך הפכה חברת התעופה ה-Low Cost ג'טבלו איירליינס (JetBlue Airways) למוביל הגדול ביותר בנמל לוגן.

וויליאם סוולבר (William Swelbar) חוקר ב-Massachusetts Institute of Technology, טוען כי לנוסעים בשווקים מרכזיים יהיה מעתה אפשרות לבחור שלוש או ארבע חברות, במקום חברה אחת או שתיים, כפי שהיה לפני המיזוגים. "היום יש יותר אפשרויות ליותר מקומות", הוא ציין.

בית המשפט הפדראלי לפשיטות רגל בניו יורק שאישר בשבוע שעבר את המיזוג בין אמריקן איירליינס ויו.אס. איירווייס, סילק בכך את אחרונות המתחרות הגדולות שנשארו בשוק, ואיפשר ליצור חברת תעופה ממוזגת תחת השם אמריקן איירליינס. המיזוג עדיין זקוק לקבל את אישור המחלקה המשפטית להגבלים עסקיים ואת אישור בעלי המניות ביו.אס. איירווייס.

ארבעת המיזוגים

המיזוג של אמריקן איירליינס ויו.אס. איירווייס, יהיה המיזוג הרביעי בקרב חברות התעופה הגדולות בארה"ב בשש השנים שחלפו. דלתא איירליינס רכשה את נורת'ווסט ב-2008, יונייטד איירליינס התמזגה עם קונטיננטל ב-2010 וסאוות'ווסט איירליינס קנתה את איירתראן (AirTran) ב-2011.

חברות התעופה האמריקניות הוותיקות, נושאות המורשת, שהו בעקבות מתקפת הטרור ב-2001 יותר מעשור עם מטוסים ריקים, הפסדים מסיביים ומחירי דלק מזנקים, מול צמיחה של חברות תעופה Low Cost, כמו ג'טבלו וסאות'ווסט, שהוסיפו עליהן לחץ כלכלי נוסף.

המחירים יכולים לעלות

האנליסטים טוענים שעם פחות חברות תעופה הלוחצות אחת על השנייה כדי לשמור על מחירים נמוכים, יכולים מחירי הטיסה לעלות. אבל, המיזוגים יכולים גם לעזור בשיפור חוויית הטיסה, כאשר החברות הענקיות מרוויחות כסף שמאפשר להן לרכוש מטוסים חדשים ולשדרג את שירותיהן.

"אם מסתכלים על תעשיית התעופה בארה"ב בהשוואה למה שהיה בשאר העולם לפני שבע שנים, קרה מהפך שלם, כאשר תעשייה התעופה בארה"ב היא כעת הרווחית ביותר בעולם", אומר ג'ון תומאס מחברת הייעוץ התעופתית L.E.K בבוסטון, "אם הייתה אומר את זה לפני כמה שנים היינו חושבים שאתה משוגע".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן