Skip to content

פועלים פלסטינים במפעל בגדה נלחמים על זכויות סוציאליות

פועלי הייצור ב"לוי מתכות" במישור אדומים בחרו ועד והצטרפו לארגון העובדים. הם תובעים תשלום שכר מינימום, תלושי שכר, זכויות סוציאליות ותנאי בטיחות כמו מניעת התחשמלות, משקפי מגן, כפפות ובגדי עבודה. בינתיים מסרב הבעלים להכיר בוועד ובדרישותיו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עובדי ייצור פלסטינים שעובדים במפעל  "לוי מתכות בע"מ בא.ת." במישור אדומים, בחרו אתמול (רביעי) ועד עובדים והצטרפו  לארגון העובדים מען. כך נמסר היום מהארגון. הוועד מורכב משלושה עובדים המועסקים במפעל זה עשרים שנה.

לטענת העובדים, שכרם נמוך ועומד מתחת לשכר המינימום. עובד חדש שנקלט במפעל מקבל 10.5 שקלים לשעה וכ-90 שקל ליום עבודה, בעוד הוותיקים מרוויחים בין 140 ל-190 שקל ליום עבודה.  בכל מקרה, השכר הוא נמוך ביחס לשכר המינימום הקבוע בחוק – 196.5 שקל ליום עבודה בן שמונה וחצי שעות.

עובדי המפעל שהתאגדו (צילום ארז וגנר, מען)
מתחת לשכר המינימום. עובדי המפעל שהתאגדו (צילום ארז וגנר, מען)

לטענתם, הם אינם מקבלים תלושי שכר, לא נהנים מזכויות סוציאליות כמו תשלום עבור ימי חג, חופש, ימי מחלה או פנסיה, ובנוסף לכך, עובדים מפוטרים באופן שרירותי ללא הודעה מראש. אנשי הוועד מוסיפים כי תנאי העבודה הם בלתי אנושיים. בחורף הגג דולף והקור בלתי נסבל, ובקיץ הטמפרטורה מגיעה ל-40 מעלות ויותר ואין קירור. לטענתם, גם הבטיחות לקויה. "חדירת מי גשם לתוך אולם הייצור גורמת לסכנת התחשמלות; אין כפפות, משקפי מגן או בגדי עבודה", מוסרים במען.

בעלי המפעל, לוי מרדכי,  סירב להתייחס לטענות אלו ואמר למגפון כי הוא "אדם פרטי, לא משוחח עם עיתונאים. אם אתה מעוניין בעבודה, תגיע לכאן, אם לא – אין לי עניין להגיב".

חותם על הצטרפות לארגון (צילום: ארז וגנר, מען)
חותם על הצטרפות לארגון (צילום: ארז וגנר, מען)

18 העובדים בחרו אתמול את הוועד לאחר שלדבריהם בקיץ האחרון פנו להסתדרות, אך פנייתם לא הניבה תוצאות. ב"מען" טוענים כי תנאי השכר וההעסקה במפעל אינם עולים בקנה אחד עם החוק הישראלי והם גם בניגוד לפסיקת בג"ץ (גבעת זאב) משנת 2007, שקבע שתנאי ההעסקה של עובדים פלסטינים בהתנחלויות יהיו על פי הדין הישראלי, כלומר יחולו עליהם אותם התנאים החלים על עובדים ישראלים.

עוד מוסיפים בארגון, כי העובדים פנו למעסיק, לוי מרדכי, בסוף פברואר השנה וביקשו ממנו להיפגש, אך "הוא סירב עד כה להיפגש עם נציגינו או לאפשר להם להיכנס לתחום המפעל כדי להיפגש עם הפועלים ולקיים את הבחירות לוועד". בהקשר לכך אומרים במען, כי "אם הנהלת המפעל תסרב לפתוח במו"מ עם נציגות העובדים, ייאלץ ארגון מען לפנות לבית הדין לעבודה כדי לחייב את ההנהלה לפתוח במו"מ על הסכם קיבוצי על פי חוק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן