Skip to content

מפכ"ל המשטרה לשעבר רפי פלד נידון לעבודות שירות

על שותפיו העסקיים הוטלו משנת מאסר אחת ועד ארבע שנות מאסר בפועל. פרקליטו: "לגבי פלד, חצי שנה עבודות שירות זו ענישה קשה". התביעה: " כישלון עסקי לא יכול להיות פתח לעיקום של הוראות החוק, להפרת החוק ובטח שלא לשליחת יד בכספים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (חמישי) חצי שנת מאסר, שתומר בעבודות שירות, על מפכ"ל המשטרה לשעבר רפי פלד. פלד הורשע בסוף דצמבר שעבר בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד "פלד גבעוני", פגיעה ביכולת התאגיד לעמוד בהתחייבויותיו, פגיעה בניהול עסקי התאגיד ואי דיווח בכוונה להטעות משקיע סביר .

"עצם הסתבכותו עם החוק פגעה בו קשות". פלד במדי מפכ"ל (צילום: משטרת ישראל)
"עצם הסתבכותו עם החוק פגעה בו קשות". פלד במדי מפכ"ל (צילום: משטרת ישראל)

השופט חאלד כבוב ציין, כי פלד לא הורשע בעבירות החמורות יותר בפרשה, וכי הוא התחשב בזמן הרב שעבר מאז נפתחה החקירה של הרשות לניירות ערך נגד הנאשמים. "עצם הסתבכותו עם החוק פגעה בו קשות", קבע השופט.

נאשמים נוספים בפרשה: טל יגרמן, הנאשם המרכזי בפרשת "פלד-גבעוני" ומי שכונה על ידי השופט האיש "המושך בחוטים", נידון לארבע שנות מאסר. אריה גבעוני, ש"עצם עיניים ונתן ידו להעברת סכומי עתק מחברות ציבוריות לחברות פרטיות", נידון לשנתיים מאסר. דוד הבי, שנקבע כי היה פחות מעורב בניהול הקלוקל של החברות, נגזרה שנת מאסר אחת.

מדובר בפרשה מורכבת, שראשיתה בהקמת קבוצה עסקית, במהלך עסקי יומרני, עתיר סיכונים, שהסתמך על אשראי נדיב, ושהושג במידה רבה בזכות המוניטין החיובי של היזמים ורפי פלד בראשם. בין חברות הקבוצה (שכללה שמונה חברות ציבוריות) נטוו קשרי אחזקה צולבים, הלוואות וערבויות, אשר יצרו יחסי תלות מכבידים וגרמו לאפקט דומינו בעת קריסתן.

כתב האישום, כלל 12 אישומים ועסק בעיקר בתקופת קריסתה של הקבוצה, ובמהלכי הנאשמים בתקופה זו. אישומים 1-8 עוסקים במהלכים פיננסיים שונים בין חברות הקבוצה ובראשם משיכת 20 מיליון שקל (נטו) מחשבונות קבוצת פויכטונגר תעשיות לכיסוי חובם הפרטי של גבעוני והבי לבנק הפועלים בגין אשראי שהועמד להם. אישומים 10-12 עוסקים בניסיונם של הנאשמים להסתיר את מעלליהם, את חילוקי הדעות בינם לבין רואי החשבון שלהם, ואת מצבן הקשה של החברות הציבוריות, חברות הקבוצה, על ידי אי פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2002 – אי פרסום שהוביל לחקירה שהולידה את כתב האישום.

לאחר הקריסה, הקבוצה נותרה עם חובות של כ־800 מיליון שקל.  התיק עצמו נוהל בבית המשפט המחוזי על ידי עו"ד חנה קורין, סגנית מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ונחקר על ידי מחלקת חקירות של רשות ניירות ערך.

"מבחינת רפי פלד, ענישה כזו של עבודות שירות זו ענישה קשה", הגיב עו"ד גיורא אדרת, "יחד עם זאת, צריך להבין כי פלד מתמודד עם הנושאים האלו כבר 12 שנה וזה יילקח בין השיקולים האם להשלים עם התוצאה ולהסתכל קדימה או להתווכח עם גזר הדין שיש לנו הרבה מה לומר לגביו, אבל מכלול השיקולים יישקלו. אנחנו יודעים שלא מדובר כאן בעבריין", הסיף אדרת וסיכם: "יש כאן איזשהו כישלון עסקי ניהולי שבית המשפט קבע".

"בית המשפט קבע, כי מי שנוטל על עצמו חובות וזכויות בחברה ציבורית, נוטל על עצמו גם חובות. כישלון עסקי לא יכול להיות פתח לעיקום של הוראות החוק, להפרת החוק ובטח שלא לשליחת יד בכספים", הגיבה לעניין זה התובעת, עו"ד קורין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן