Skip to content

בכיר אמריקני: התקפה של צפון קוריאה – "מעשה התאבדות"

השגריר האמריקני באו"ם לשעבר, ביל ריצ'רדסון, תומך בהמשך המאמצים הדיפלומטיים השקטים וקורא למינוי שגריר מיוחד לביצוע המשימה. אוסטרליה מוסיפה ללחוץ על בייג'ינג למתן את רוחות המלחמה המנשבות בפיונגיאנג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התקפה של צפון קוריאה על ארה"ב אינה אלא "מעשה התאבדות" – כך אמר היום ביל ריצ'רדסון, מי ששימש בעבר כשגריר ארה"ב באו"ם.

דרוש שליח מיוחד לדיפלומטיה שקטה. ביל ריצ'רדסון (מקור: ויקימדיה)
דרוש שליח מיוחד לדיפלומטיה שקטה. ביל ריצ'רדסון (מקור: ויקימדיה)

"יש הרבה מאוד דיבורים, אבל לא הרבה פעולה", אמר ריצ'רדסון, "אבל לדעתי תגובתנו נאותה: מדודה, רגועה ובאותו הזמן גם מכינה את המשאבים הצבאיים שלנו לשעת חירום. אבל אם הם ינסו משהו עם ארה"ב, זו יהיה מעשה התאבדות. זה לא יקרה".

ריצ'רדסון עורר תגובות נזעמות בארה"ב ובמערב כאשר נסע לפני כשלושה חודשים לביקור בצפון קוריאה, יחד עם יו"ר חברת הענק גוגל, אריק שמידט. היום שב והדגיש את הצורך בדיפלומטיה זהירה כדי להביא לסיום המשבר. "צריך משהו שיקרר קצת את העניינים", הסביר, "חייבים לשים קץ למדיניות הממשלה, ואת זה יש לבצע בעזרת דיפלומטיה של שגריר מיוחד, דיפלומט דרום קוריאני".

הצהרתו של ריצ'רדסון באה שעה שראש ממשלת אוסטרליה, ג'וליה דילארד, מבקרת באוסטרליה בניסיון משלה למתן את להט המשבר, המאיים לפגוע גם בארצה שלה. אוסטרליה, המשמשת כיום כחברה במועצת הביטחון של האו"ם, מבקשת לדרבן את בייג'ינג, בעלת בריתה העיקרית של צפון קוריאה, להשתתף באכיפת הסנקציות שהטיל האו"ם על אספקת טכנולוגיה צבאית לצפון קוריאה, טכנולוגיה העשויה לסייע לה בפיתוח פרויקט הנשק הגרעיני שלה. גילארד, יחד עם שר החוץ שלה בוב קאר, יבקשו לשכנע את הסינים לתמוך בגל חדש של סנקציות שיוטל על המדינה המבודדת, בעיקר בתחומי הכספים וקשרי המסחר.

טרם יציאתה לסין שוחחה גילארד בטלפון עם נשיאת דרום קוריאה, פארק גו היי, והביעה באוזניה את דאגתה ממה שהגדירה "הפעולות וההצהרות הפרובוקטיביות של צפון קוריאה, המהוות איום משמעותי על ביטחון האזור".

בייג'ינג היא שחקן המפתח. ראש ממשלת אוסטרליה, ג'וליה גילארד (מקור: ויקימדיה).

רשת הטלוויזיה CNN דיווחה כי ארה"ב מנסה לגלות את מיקומו של מתקן סודי לשיגור טילים באזור חופה המזרחי של צפון קוריאה. מיקומו של המתקן מעורר דאגה רבה, משום שטיל שישוגר משם עלול לעבור מעל חופי יפן. מידע שהושג באמצעות תקשורת לוויינית מגלה כי צפון קוריאה מתכוונת לשגר בימים הקרובים טיל מוסודן, שאתמול הועבר לעמדת שיגור באמצעות רכבת. סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית יונהאפ מסרה כי פרשנים מניחים שהטיל ישוגר במה שיוגדר כניסוי בלבד ב-15 באפריל, יום הולדתו של מייסד צפון קוריאה, קים איל סונג, שהוא גם סבו של המנהיג הנוכחי.

לפי שעה, לא ברור בדיוק מהו הטווח שאליו עשוי להגיע טיל מוסודן. אבל על פי הערכות של פרשנים במערב, יתכן שטווח זה מגיע עד לארבעת אלפים קילומטרים – מרחק שדי בו כדי לפגוע בבסיסים ביפן או בבסיס האמריקני שבאי גואם. ואולם, שר ההגנה של דרום קוריאה העריך אתמול כי הטיל אינו מסוגל לפגוע בארה"ב וכן שפניה של צפון קוריאה אינן לעימות צבאי מלא מול האמריקנים.

איומיה של צפון קוריאה הושמעו לאחרונה על רקע תרגיל צבאי משותף שמקיימות דרום קוריאה וארה"ב ושאמור להסתיים בסוף החודש. בעלות הברית עומדות על כך שמדובר בתרגיל שגרתי, אבל בצפון קוריאה גורסים שמדובר בחזרה גנרלית לקראת פלישה וטוענים כי נוכח סכנה כזו על צפון קוריאה להתחמש בנשק גרעיני להגנה עצמית. בפיונגיאנג זועמים גם על הסנקציות שהטיל האו"ם בעקבות ניסוי הטילים שערכה בפברואר השנה.

ואולם, במערב ישנם פרשנים הסבורים כי קולות המלחמה והאיומים התכופים הנשמעים משם בשבועות האחרונים מיועדים להביא לריכוך המדיניות של סיאול כלפי הצפון, להשיג בשיחות הדיפלומטיות מול וושינגטון ולחיזוק תדמיתו של קים ג'ונג און הצעיר. חלק גדול מאיומים אלה מתפרסמים בשעות הלילה המאוחרות בפיונגיאנג – שעות שבהן שורר בארה"ב אור יום מלא וקיימת תשומת לב רבה כלפי שידורי החדשות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן