Skip to content

החמאס מאמן את צבא המורדים בסוריה

על פי הטיימס הלונדוני מסייעים אנשי החמאס למורדים גם בחפירת מנהרות באזור דמשק, כחלק ממתקפה כוללת שמכין צבא סוריה החופשית על משטר אסד בבירה. נציגי החמאס דוחים טענה זו באופן רשמי וטוענים כי החמאס לא מתערב בנעשה בסוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מאמנת את לוחמי הצבא הסורי החופשי במזרח דמשק, כך מדווח הלילה (שישי), ניקולא בלנדפורד, כתב ה"טיימס" הבריטי. לדבריו, מקורות דיפלומטיים אמרו כי אנשי הזרוע הצבאית של הארגון, שבעברו נודע בקשריו הקרובים לנשיא סוריה בשאר אסד – מכשירים יחידות בצבא המורדים בשכונות ילדא, ג'רמאנה ובבילא שבשליטת כוחות האופוזיציה.

"גדודי הקסאם מאמנים יחידות קרוב מאוד לדמשק. הם מומחים בזה והם באמת טובים", אמר דיפלומט מערבי המקורב למשטר אסד ולאופוזיציה ומבקר בבירה הסורית לעתים קרובות. עובדות אלו מאשררות את הנתק הסופי בין ממשל החמאס ברצועת עזה למשטרו של אסד, שהיה  פטרונו ומקור הכנסתו העיקרית של החמאס.

מחסום של המורדים בפרברים ההרוסים של דמשק (מקור: יו טיוב)
מחסום של המורדים בפרברים ההרוסים של דמשק (מקור: יו טיוב)

במקומו של הנשיא הסורי נכנס פטרון חדש, האמיר של קטאר, שמעביר את רוב הסיוע הכלכלי לחמאס כשחלק קטן מגיע גם ממדינות הליגה הערבית. על פי הפרסום, פעילי חמאס מסייעים למורדים לחפור מנהרות מתחת לשטח מריבה אחד לפחות בסביבת דמשק, כהכנה למתקפה נרחבת במרכז הבירה.

מקור פלסטיני ממחנה הפליטים עין אל-חלווה בלבנון אמר לעיתון, כי ברור לכל שכמה מאות פעילי חמאס חמושים נלחמים לצדם של אנשי הצבא הסורי החופשי במחנות הפליטים הפלסטיניים אל-ירמוכ וניירב בדמשק בחאלב.

בחמאס דחו בתוקף את הדיווח על סיוע שמעניק ארגונם למתנגדי אסד. "זה לא נכון, אין פעילים של עז א-דין אל-קסאם, או פעילי חמאס אחרים בסוריה" אמר נציג חמאס בלבנון, אוסמה חמדאן. הוא הבהיר:  "איננו מתערבים בבעיות הפנימיות של סוריה. אנשינו הם אזרחים רגילים, פלסטינים-סורים, המתגוררים שם יחד עם משפחותיהם. דחינו, כתנועה, כל התערבות פלסטינית באירועים המתחוללים בסוריה".

בעבר העניק משטר אסד לחמאס מקלט בדמשק, לאחר שאנשי הארגון גורשו מירדן ב-1999. כשפרצה ההתקוממות לפני יותר משנתיים, החלה ההצטננות ביחסי החמאס-סוריה. הארגון שקרא את המפה, הבין כי מרבית הציבור הפלסטיני בסוריה נמצא בין המורדים. הנתק נוצר כשחאלד משעל, שנבחר השבוע לעמוד פעם נוספת בראש החמאס, הודיע על נטישת הבירה דמשק ועבר זמנית לטוניס ומשם למצרים.

במהלך השנה האחרונה התנהל ויכוח בין מצדדי משטרו של אסד בהנהגת החמאס כמו איסמעיל הנייה, ראש ממשלת החמאס ברצועה, לבין משעל ותומכיו, שתבעו בגלוי לנתק את היחסים עם שלטונו המתמוטט של אסד. הוויכוח הוכרע לטובת הניתוק המוחלט עם המשטר הסורי ומתבטא בעזרה ואימון של המורדים. מולם מתייצב ארגון החיזבאללה הלבנוני, הפרו איראני, שפועל ללא הרף לצדו של הנשיא הסורי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן