Skip to content

רגליו היו בפלסטין, אך ראשו היה בישראל

אובמה התהלך בפלסטין, דיבר לפלסטינים, אך חשב על הישראלים. גם כשאמר דברים טובים, המילים שלו נשמעו מזויפות. הוא אימץ לעצמו לגמרי את הנרטיב של צד אחד. כל מילה שפלט בישראל העידה על אמונתו הציונית המושרשת. שום הבנה כזאת כלפי הפלסטינים לא הורגשה בביקור ברמאללה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אובמה בישראל: כל מילה נכונה. כל מחווה אמיתית. כל פרט במקומו. מושלם.

אובמה בפלסטין: כל מילה שגויה. כל מחווה בלתי-אמינה. כל פרט שלא במקומו. מושלם.

זה התחיל ממש מהרגע הראשון. נשיא ארצות הברית בא לרמאללה. הוא ביקר במוקטעה, משרדו של נשיא הרשות הפלסטינית.

קבר ערפאת ברמאללה (צילום: Effi Schweizer / ויקיפדיה)

אי-אפשר להיכנס למוקטעה מבלי לשים לב לקברו של יאסר ערפאת, מרחק של כמה עשרות מטרים מהכניסה.

ממש אי-אפשר להתעלם מאתר בולט זה כשעוברים לידו. אך אובמה הצליח לעשות זאת.

הייתה זאת יריקה בפרצופו של העם הפלסטיני כולו. האם אפשר לתאר שנשיא זר יערוך ביקור בפאריס ולא יניח זר על קבר החייל האלמוני? או שיבוא לישראל ולא יבקר ב"יד ושם"? זה לא רק מעליב. זה טיפשי.

יאסר ערפאת הוא לפלסטינים מה שג'ורג' וושינגטון הוא לאמריקנים, מהטמה גנדי להודים, דויד בן-גוריון לישראלים. אבי האומה. אפילו מבקריו מבית, משמאל ומימין, מכבדים את זכרו. הוא הסמל העליון של התנועה הלאומית הפלסטינית החדשה. תמונתו תלויה בכל משרד ממשלתי ובכל בית-ספר.

אז למה לא לכבד אותו? למה לא להניח זר על קברו, כפי שעשו מנהיגים זרים אחרים לפני אובמה?

מפני שבישראל נעשתה לערפאת דמוניזציה שאין דומה לה. השמיצו אותו אצלנו כפי שלא הושמץ שום אדם אחר, זולת היטלר. וזה נמשך גם עכשיו.

אובמה פשוט פחד מפני התגובה הישראלית. אחרי הצלחתו המסחררת בישראל, הוא חשש שמא מחווה כזאת תשבש את הצלחת הנאום שלו לאומה הישראלית.

שיקול זה הדריך את אובמה בכל מהלך ביקורו הקצר בגדה המערבית. אמנם רגליו היו בפלסטין, אך ראשו היה בישראל.

הוא התהלך בפלסטין. הוא דיבר לפלסטינים. אך הוא חשב על הישראלים.

גם כשאמר דברים טובים, המילים שלו נשמעו מזויפות. הוא פשוט לא הצליח למצוא את הטון הנכון.

מדוע? בגלל חוסר מוחלט של אמפתיה.

מה זאת אמפתיה? קשה להגדיר. אני מפונק מבחינה זו, מפני שהיה לי המזל הטוב לחיות שנים רבות עם אישה שהייתה כל-כולה אמפתיה. רחל אשתי מצאה את הטון הנכון עם כל אדם, בעל מעמד רם או נמוך, מקומי או זר, זקן או ילד קטן.

אובמה שפע אמפתיה בישראל. הוא היה מדהים. נראה שחקר אותנו היטב. הוא ידע במה כוחנו ובמה חולשתנו, מה הן הפרנויות שלנו והשיגיונות שלנו, מהם זכרונותינו ההיסטוריים וחלומותינו לעתיד.

ומה הפלא? הוא מוקף ביהודים. הם יועציו הקרובים ביותר, ידידיו וה"מומחים" שלו למזרח התיכון. די במגע איתם כדי שילמד הרבה על רגישויותינו.

עד כמה שאני יודע, אין אפילו ערבי אחד, שלא לדבר על פלסטיני, בבית הלבן ובסביבתו.

אני מניח שאובמה מקבל מפעם לפעם ממשרד-החוץ שלו תדריכים על עניינים ערביים. אך תזכירים יבשים כאלה אינם יוצרים אמפתיה. מה גם שדיפלומטים חכמים בוושינגטון בוודאי למדו מזמן שלא כדאי לכתוב משהו העלול להרגיז את הישראלים.

אז מניין יכול היה המסכן לספוג אמפתיה כלפי הפלסטינים?

לא הפלסטינים הרגו שישה מיליון יהודים

הסכסוך בין ישראל ופלסטין נובע מסיבות מוחשיות מאוד. אך הוא תואר בצדק גם כ"התנגשות בין טראומות": טראומת השואה מכאן וטראומת הנכבה מכאן (מבלי להשוות בין שני האסונות, כמובן).

לפני הרבה שנים פגשתי בניו-יורק ידיד טוב. הוא היה ערבי, אזרח מדינת ישראל, משורר צעיר שעזב את ישראל והצטרף לאש"ף. הוא הזמין אותי לפגוש מספר פלסטינים בביתו. שם משפחתו היה, אגב, כשמו האמצעי של אובמה.

כאשר הגענו לדירה בפרבר ניו-יורקי, היא הייתה מלאה וגדושה עד אפס מקום. היו שם פלסטינים מכל הסוגים – תושבי ישראל, עזה, הגדה המערבית, מחנות-הפליטים והפזורה. היה לנו ויכוח רגשני מאוד, מלא בטענות ובטענות-שכנגד. כאשר יצאנו, שאלתי את רחל מה, לדעתה, היה הדבר הכי חשוב שאיחד את כולם. "תחושה של אי-צדק!" השיבה.

כך בדיוק הרגשתי גם אני. "אילו יכלה ישראל להתנצל על מה שעוללנו לעם הפלסטיני, זה היה מסלק מכשול ענק מהדרך לשלום", אמרתי לה.

אילו נגע אובמה בנקודה זו, זאת הייתה יכולה להיות התחלה טובה לביקורו ברמאללה. לא הפלסטינים הרגו שישה מיליון יהודים. ארצות אירופה – ואכן, גם ארצות-הברית – הן שנעלו את שעריהן בפני היהודים שניסו בייאוש לברוח מהגורל שחיכה להם בגרמניה. והיה זה העולם המוסלמי שקיבל לפני 500 שנה בזרועות פתוחות את מאות אלפי היהודים שברחו מספרד הקתולית ומהאינקוויזיציה.

אחת הטרגדיות היא שאי-אפשר להאשים צד אחד בלבד

הסכסוך שלנו הוא טראגי, יותר טראגי מאשר רוב הסכסוכים בעולם. אחת הטרגדיות היא שאי-אפשר להאשים בו צד אחד בלבד. אין נרטיב אחד, אלא שניים. כל צד משוכנע בצדקתו המוחלטת. כל צד חש שהוא הקורבן. למרות שאין סימטריה בין כובש ונכבש, שני הצדדים שווים מבחינה זו.

הצרה של אובמה היא, שהוא אימץ לעצמו לגמרי, לחלוטין ובאופן שלם את הנרטיב של צד אחד, מבלי לדעת דבר על הנרטיב של הצד האחר. כל מילה שפלט בישראל העידה על אמונתו הציונית המושרשת. ולא רק המלים – גם הטון ושפת-הגוף העידו על כנותו. ברור שהפנים את הגירסה הציונית של כל פרטי הסכסוך.

שום הבנה כזאת כלפי הפלסטינים לא הורגשה בביקור ברמאללה. היו מספר נוסחאות יבשות, היו מספר מאמצים כנים לשבור את הקרח, אך לא היה דבר וחצי-דבר שיכול היה לגעת לליבם של הפלסטינים.

נכון, הוא אמר לקהל הישראלי שלו: "שימו את עצמכם בנעליהם של הפלסטינים". אך האם נהג כך בעצמו? האם הוא יכול לדמיין לעצמו מה זה לחכות בכל לילה לנקישות הגסות על הדלת? להתעורר לקול הדחפורים המתקרבים, ולחשוש שמא הם באים להרוס את הבית שלו? לראות התנחלות צומחת על אדמתו, ולהמתין למתנחלות שיבואו לעשות פוגרום בכפרו? להיות מנוע מלנסוע בכבישים שלו? לראות את אביו מושפל במחסום? לידות אבנים בחיילים חמושים ולהתמודד עם גז מדמיע, כדורים מצופים בגומי, ומידי פעם גם באש חיה?

האם הוא יכול בכלל לדמיין לעצמו שאחיו, בן-דודו או אחד מיקיריו נמק בכלא בגלל מעשיו או דעותיו הפטריוטיות, אחרי דיון שרירותי ב"בית-דין" צבאי, או בלי משפט בכלל?

השבוע מת בכלא אסיר בשם מייסרה אבו-חמדיה, והגדה המערבית התפוצצה מזעם. הפרשנים הישראליים לעגו למחאה, מכיוון שהאיש הרי מת ממחלה ממארת, כך שאי-אפשר להאשים את ישראל במותו.

האם מישהו מהם דימיין לעצמו לרגע מה זה לסבול מסרטן בכלא, כשהמחלה מתפשטת לאט-לאט בגוף, מבלי לזכות בטיפול רפואי מתאים, מנותק ממשפחתו ומידידיו, כשהמוות מתקרב? מה אם האיש הזה היה אביכם?

הכיבוש אינו עניין מופשט. הוא מציאות יומיומית לשניים וחצי מיליון פלסטינים בגדה המערבית ובמזרח-ירושלים, שלא לדבר על הציבור המנותק ברצועת-עזה. הוא לא נוגע רק ליחידים, המשוללים כל זכויות-אדם. הוא נוגע קודם כל לפלסטינים כאומה.

אנחנו, הישראלים, אמורים לדעת, אולי יותר מכל ציבור אחר, שהשתייכותו של אדם לעמו, במדינה משלו, תחת דגלו, היא זכות יסודית. זהו חלק בלתי-נפרד מכבוד האדם. שום עם לא יסתפק בפחות.

ממשלתנו עומדת על כך שהפלסטינים יכירו בישראל כ"מדינת-הלאום של העם היהודי". אך היא מסרבת בתוקף להכיר בפלסטין כ"מדינת-הלאום של העם הפלסטיני". מה דעתו של אובמה על כך?

עכשיו, אחרי ביקורו של אובמה, עמל שר-החוץ האמריקני ג'ון קרי על "הכשרת הקרקע" ל"חידוש" של "שיחות השלום" בין ישראל לאש"ף. הרבה מרכאות לעניין כל-כך קלוש.

דיפלומטים יכולים להשחיל נוסחאות נבובות וליצור את האשליה של התקדמות. זהו אחד מכישוריהם. אך אחרי סכסוך היסטורי הנמשך 130 שנה ויותר, שום התקדמות לקראת שלום בין שני העמים אינה אפשרית אם אין כבוד שווה להיסטוריה הלאומית, לזכויות ולשאיפות של שני העמים.

כל עוד לא הפנימה זאת ההנהגה האמריקנית, הסיכויים להשגת השלום שואפים לאפס.

[related-posts title="עוד טורים מאת אורי אבנרי"]

7 Comments

  1. sofar
    7 באפריל 2013 @ 17:38

    אתה לא יכול להיות בטוח כלל אם אובמה כפה על ביבי את ההתנצלות, או ביבי ביקש מאובמה לסדר לו סצנריו נח.
    מה שלא ספקולציה זו החנופה של ביבי לארדואן. ישראל צריכה את תורכיה, יותר מאשר תורכיה זקוקה לישראל.
    אבל החנופה מצד אובמה,אם היתה – היתה רק בנאום בהר הצופים לקהל הישראלי, שאובמה לא מכיר כלל!
    בשאר הדברים אובמה מפגין courtesy וזאת איננה חנופה!

  2. שער
    7 באפריל 2013 @ 11:22

    מעניין מה אובמה מבין שאתה לא מבין .?
    מישהו צריך לאזן אותך( אורי אבנרי),שרגליך בישראל וראשך בפלסטין.
    אורי מתי תעור.

  3. sofar
    6 באפריל 2013 @ 19:49

    כולכם – גם אורי אבנרי וגם עומסי וגם שרה עוסקים בספקולציות. בשדה זה אתה יכול או להיות צודק או לשגות(כלומר זה תפיסה של "פיפטי פיפטי").
    יש לי הרושם שכולכם טועים.
    הפטריותיות איננה מילה גסה, אלא אם כן היא הופכת ללאומנות. ואצלנו – הרי זה מה שקורה.ואי אפשר ליפות את זה!

    מצד שני – אובמה לא מתחנף לאף אחד, ולא נותן ג'סטות לאיש. אולי הפלשתינים רגילים שעם כל ביקור או לכל צעד הם צריכים לקבל משהו – אז שיחדלו לקוות.
    נכון – הכיבוש הוא איוולת ונכון שלא רק צד אחד אשם. עם זאת – רק צד אחד מתבצר בעמדותיו. לא נעים לי להצדיק את ביבי, אבל ישראל עשתה את כל הויתורים והג'סטות המתבקשות. אבל צר לי לאמר גם – עם ערבים ומוסלמים עד שלא יורדים על הברכיים – שום דבר לא עובד, וגם אז, זה בטוח. רוצים דוגמא??
    ארדואן, במקום לקבל את ההתנצלות ולזרום בכוון – החל להשתחצן עוד יותר, הקשיח עמדתו. זה אומר כנראה שהלחץ של אובמה נשא פרי, אבל רק עבור ארה"ב. ישראל שילמה את מלוא המחיר בשביל לקדם אינטרס אמריקאי.
    ולא בטוח כלל שיחסי ישראל – טורקיה יעלו על הפסים הנכונים, והלואי ואתבדה…

    אז נכון שסיכויי השלום שואפים לאפס. הסיבה העיקרית לכך היא סירובם של הערבים להכיר בישראל בשום תנאי.

    • Omessi
      7 באפריל 2013 @ 8:43

      גם בלוטו אתה יכול לזכות או לא לזכות. זה לא עושה את זה פיפטי-פיפטי…

  4. שרה
    5 באפריל 2013 @ 21:38

    עם "ישראלים״ ו״יהודים״ נאמנים כמותכם הפלסטינים לא צריכים להתאמץ יותר מדי כדי להצדיק את השקרים שהם מפיצים. ממתי פטריוטיות היא מילה גסה? ואם אובמה השמיע דברים ערבים לאזניים ישראליות מה רע בכך?

    • Omessi
      6 באפריל 2013 @ 11:07

      יפה שאת מכירה אותי ושמה את היהדות שלי ואת הישראליות שלי במרכאות.
      אני, מצד שני, לא מכיר אותך. בשבילי את הגברת עם המרכאות.

      ואכן, כפי שציינת, אין שום רע בשמיעת דברים ערבים.
      בשפה ישירה יותר קוראים לזה "חנופה", ואובמה ידע בדיוק מה הוא עושה.
      חנופה ללא הפסק במשך שלושה ימים דחוסים – והופ, ביבי מבקש סליחה מארדואן.
      יופי לנו.

  5. Omessi
    5 באפריל 2013 @ 17:26

    אורי,
    אתה טועה, לדעתי (דווקא די נדיר מצדך), בהבנת מטרת הביקור.
    זה לא היה ביקור בשביל לתווך או לתת הרגשה טובה ומאוזנת לשני הצדדים.

    זה היה ביקור חנופה, בשביל להוציא מביבי שיחת-חוץ לטורקיה.
    הוא הצליח.

    מי שלימד אותו שחנופה עובדת יופי על הישראלים עשה עבודה טובה (לשיטתו).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן