Skip to content

ביה"ד לעבודה למדינה ולחברה לישראל: לדווח על כל שינוי בעמדתם

השופט פסק הבוקר כי על המדינה והחברה לישראל למסור עדכון מיידי בכל שינוי שיחול בהודעות שמסרו לבית הדין בעניין העיסקה עם החברה הקנדית "פטאש" ועובדי מפעלי ים המלח. לנקרי, יו"ר ועד העובדים, מביע חשש לעתיד הנגב ואוצרות המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלושה שבועות לאחר שפתחו עובדי מפעלי ים המלח בעיצומים עקב מה שהם מכנים "הסתרת מידע" על העסקה המתגבשת מטעם החברה לישראל והמדינה, בין חברת כי"ל לחברת "פוטאש" הקנדית. קבע היום (ראשון) בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופט אלון שוסטר, כי "בשלב זה, וכול עוד מתנהלים ההליכים בתיק זה, מתבקשת המדינה וכן החברה לישראל לדווח לבית הדין על כל שינוי שיחול בעמדתן… למען הסר ספק מתבקשות המדינה והחברה לישראל למסור הודעות עדכון בתוך 24 שעות ממועד שיחול שינוי בנסיבות ההודעות שמסרו לבית הדין".

נציג המדינה ועורכי הדין של ועד העובדים (צילם: אלברטו)
הבוקר, נציג המדינה ועורכי הדין של ועד העובדים (צילם: אלברטו דנקברג)
חברת כי"ל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל, מעסיקה כ-5,300 עובדים המתגוררים באזור הנגב ובעיקר בדימונה, באר שבע וערד, ואחראית לכ-20% מהתמ"ג של הנגב. העובדים חוששים כי העברת השליטה לחברה הקנדית, שמייצרת אשלג בצד הירדני של ים המלח, תגרום להעברת הייצור לירדן, לפיטורי אלפי עובדים, לקריסת כלכלת הנגב ולהברחת אוצרות הטבע של ישראל לחו"ל.

בא כח המדינה עורך הדין יעקב אזולאי, ממונה פרקליטות דרום בתחום דיני עבודה, פתח ואמר כי אין שינוי בעמדת המדינה הכוללת את משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, התמ"ת והלשכות המשפטיות
וכי "עד למועד זה לא הוגשה כל בקשה רשמית של החברה הקנדית למיזוג ולכן אין מקום לצרף את המדינה בנסיבות העניין".

עו"ד אזולאי ציין, כי "היו בעבר מגעים אבל נכון לרגע זה לא מתנהלים מגעים, אין משא ומתן ואין מניעה כי אנחנו נמסור הודעה תוך זמן שבית הדין יקצוב". עוד הוסיף, כי כל עוד לא הוגשה בקשה רשמית של החברה עצמה הרי שאין מקום לסעד.

בא כח המדינה עורך הדין יעקב אזולאי , הבוקר (צילם: אלברטו)
בא כח המדינה, עורך הדין יעקב אזולאי (צילם: אלברטו דנקברג)

עורך הדין גדעון רובין, בא כוח העובדים, טען כי "מתרחשים פה דברים מוזרים" ושאל האם הדברים הם המצאה של העיתונות: "בידיעות שהופיעו בעיתונות נאמר שיו"ר החברה הישראלית מלווה מקרוב את  מכירת החברה, האם לא היו דברים מעולם? כך לפחות משתמע מדברי המדינה. אני מבקש שהחברה לישראל והמדינה יצורפו כצדדים". עוד הוסיף רובין שהוא מבקש שמזכיר הממשלה, שעל פי הידיעות אמון על המגעים, ויו"ר החברה לישראל, יגישו תצהירים.

בא כח המבקשת, עו"ד מלי דגני, חזרה והדגישה כי לא מתנהלים שום מגעים: "אנו אומרים זאת מההתחלה – לא יכול להיות שיוכרז סכסוך על סמך ידיעות מהעיתונות. הסעד מתייחס לחברה לישראל והמדינה ולכן יש לצרפם לדיון".

נציג החברה לישראל בע"מ, עו"ד יעקב מלשקביץ, הרגיע את העובדים באמרו "אין כל תסריט שבו יקומו העובדים בבוקר וימצאו את עצמם בפני עסקה גמורה וחתומה עם חברת פונטש. זה סרט שלא קיים". עוד הוסיף "כל טענות חבריי נסמכות על גזרי עיתון" והביא ציטוט מדברי השופט חשין באחד מתיקי בג"ץ: "נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי עתירה ראויה שכל כולה נסמכת אך ורק על דברים שנכתבו בעיתון כדברים אומרי אמת".

ארמונד לנקרי, יו"ר מועצת עובדי ים המלח, בתגובה להחלטה: "זהו צעד קטן של התקדמות אך אנו עדיין מודאגים מהמגעים הלא פורמליים, שיכולים למעשה להביא לסגירת עסקה מאחורי גבנו. אנו נמשיך במאבק שלנו עד להכרזת החברה לישראל וראש הממשלה כי לא תהיה עסקה".

מאיר בביוף, יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב, אמר: "זוהי החלטה תקדימית שבה מחייב בית הדין את המדינה והחברה לישראל לעדכן תוך 24 שעות על כל התקדמות. החשש שלנו היה ועודנו, שבוקר אחד נקום למציאות שבה המדינה שוב מוכרת את העובדים יחד עם משאבי הטבע לגורם חיצוני ובכך תביא לחוסר יציבות כלכלית ותעסוקתית בדרום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן