Skip to content

לידיעת גב' ריקי כהן מחדרה: לאן תוכלי להגר

חלקם יקרים וחלקם זולים • חלקם מציעים תרבות והיסטוריה עשירה וחלקם מזג אוויר טרופי • אך המשותף לכל המקומות הם האפשרויות הרבות שהם טומנים לגב' כהן מחדרה - להשקיע ולהיבנות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני שבוע בדיוק, פרסם שר האוצר, יאיר לפיד, על קיר דף העוקבים שלו, פוסט המתייחס לגב' ריקי כהן מחדרה: גב' כהן היא בת 37 ומורה, שיחד עם בעלה העובד במגזר ההיי טק, מרוויחים יותר מ-20,000 שקל בחודש, כך רשם לפיד.

כיכר החשמל בחדרה (מקור: ויקיפדיה)
כיכר החשמל בחדרה (מקור: ויקיפדיה)

בין אם זה נכון ובין אם זה לאו, שר האוצר ביקש להראות לנו כי הוא וצוות המשרד יעשו ימים כלילות, כדי לעזור לגב' כהן לרכוש בית בעבור שלושת ילדיה בארץ. אך עד שזה יקרה, האם תשקול גב' כהן לרדת מהארץ לכמה שנים על מנת לפתח קריירה או עסק מצליח ועל ידי כך לממן בעצמה דירה לכל שלושת ילדיה?

למרבה הצער, לא מעט ישראלים טובים ומוכשרים, כגב' כהן מחדרה, בוחרים בדרך הלא פשוטה הזו. יוקר המחיה, משכורות זעומות, הם שתי סיבות מיני רבות לירידה של ישראלים רבים מהארץ. אז עד ששר האוצר יעזור לגב' כהן מחדרה לרכוש בעבור כל שלושת ילדיה דירה בישראל, בחרנו לגב' כהן ארבעה מקומות בהם היא תוכל להשתקע עד שהאווירה הכלכלית בארץ תאפשר זאת.

איי הבהאמס

שכר דירה (שלושה חדרי שינה) ממוצע לחודש מחוץ למרכז העיר: 8,690 שקל.

סל מוצרים בסיסי ממוצע לחודש: 1,890 שקל.

איי הבהאמס (התמונה באדיבות: Arvind Balaraman, http://www.freedigitalphotos.net/)
איי הבהאמס (התמונה באדיבות: Arvind Balaraman, http://www.freedigitalphotos.net/)

מה שהייתה פעם גן עדן לשודדי ים, כמו אן בוני, מרי ריד ואדוארד טיץ', נהפכה הבהאמס עם השנים לאחת המדינות העשירות באיים הקאריביים. עם מזג אוויר טרופי, טמפרטורות נוחות בחורף ובקיץ ויופייה המרהיב, נהפכה הבהאמס עם השנים ליעד תיירותי פופולארי.

ענף התיירות הוא אחד מעמודי התווך של כלכלת הבהאמס. כ-60% מסך התוצר המקומי הגולמי מקורם בענף התיירות. כמחצית מאזרחי המדינה מועסקים בתעשייה הזו, ונכון לשנת 2008, כ-5 מיליון תיירים ביקרו במדינה בעיקר מארצות הברית. אך מעבר לתעבורה גבוהה של תיירות לקבוצת האיים, המדינה מושכת אליה לא מעט השקעות.

הבאהמס היא גן עדן בכמה מובנים. היא גן עדן לא רק עבור אלה שרוצים לברוח מחיי היום יום השגרתיים. היא גם גן עדן למשקיעים. בבהאמס קל להשיג תושבות קבע עבור משקיעים גדולים ועבור בעלי נכסים העולים על 500,000 דולר בהאמי (כ-1.8 מיליון שקל).

ענף התיירות בבהאמס יכול להיות יעד מוצלח עבור גב' כהן מחדרה. האפשרויות הן רבות בין אם להיות בעלים של בית מלון או חברה להשכרת אופנועים, בעלים של מטוס אזרחים או ספינה שיט בינונית, או פשוט להמשיך בחיים כשכיר עם משכורת חודשית נאה. החיסרון הינם מגורים יקרים, אך ניתן לפצות על כך בקלות עם הכנסה חודשית נאה. נכון להיום המשכורת החציונית בבאהמס, לאחר מיסים, נאמדת בכמעט 14,310 שקל לחודש.

כמובן, שאי אפשר ללא הקשר הישראלי. הסופר הבריטי, איאן פלמינג, השתמש בבהאמס ובמיוחד בעיר הבירה נסאו כתפאורה, לחלק מסיפוריו על המרגל המפורסם בהיסטוריה, הלא הוא סוכן הוד מלכותה 007. בסרט השנים עשר בסדרת סרטי הריגול של ג'ימס בונד, "לעיניך בלבד", מככב השחקן הישראלי חיים טופול. Topol Hotel יכול להיות שם נפלא לבית הארחה שיזמין תיירים רבים, וייתן הזדמנות מצוינת לייצא לאי הקריבי את הצד היותר יפה של ישראל והתרבות שלה.

גרמניה – ברלין

שכר דירה (שלושה חדרי שינה) ממוצע לחודש מחוץ למרכז העיר: 3,640 שקל.

סל מוצרים בסיסי ממוצע לחודש: 1,160 שקל.

כיכר פוטסדאמר בברלין (מקור: ויקיפדיה)
כיכר פוטסדאמר בברלין (מקור: ויקיפדיה)

"ברלין היא העיר החדשה ביותר שהייתי בה. אפילו שיקגו נראית קשישה ומאפירה בהשוואה אליה", אמר פעם הסופר, מארק טווין, על העיר. הוא צדק. ברלין היא עיר הממציאה את עצמה כל פעם מחדש. כמו התרבות והאמנות הגרמנית, שיותר עשירות מהן היא כלכלת גרמניה עצמה, תעשיית היצירה והאמנות הענפה של ברלין היא ללא ספק אחד מעמודי התווך של הכלכלה הברלינאית.

במהלך שנת 2006, כמעט 30,000 עסקים קטנים עד בינוניים בתעשיית היצירה והאמנות, תרמו לכלכלת ברלין תוצר הנאמד בכ-17.5 מיליארד אירו, כ-13% מהתמ"ג של העיר. נכון לשנת 2008, התעשייה העסיקה כ-160,500 מועסקים, נתון הממחיש את הרלוונטיות של הענף לעיר. כך למשל, בסקטור האמנות פעלו בשנת 2006, כ-1,844 חברות שתרמו 8% מסך התוצר, וענף העיצוב כ-2,441 חברות שתרמו יותר מ-10% לתוצר. אך זהו ענף אחד מיני רבים.

בברלין קיימת תעשיית מדע עשירה וענפה. את תחום המחקר המדעי הובילה ברלין שנים רבות. 39 מכוני מחקר הפועלים בה, ממשיכים לשמר את המסורת תוך השקעה עקבית מהממסד, כאשר פארק הטכנולוגיה הגדול בעולם, שנבנה בסמוך לברלין, הוא היסוד לבניית עתידה של העיר.

צרפת – בורדו

שכר דירה (שלושה חדרי שינה) ממוצע לחודש מחוץ למרכז העיר: 5,413 שקל.

סל מוצרים בסיסי לחודש: 1,670 שקל.

כרמים לאורך הרכבת של בורדו (מקור: ויקיפדיה)
כרמים לאורך הרכבת של בורדו (מקור: ויקיפדיה)

היא מכונה בצרפת ה"היפיפייה הנרדמת". אך החיים הדינמיים של בורדו עומדים בסתירה גמורה לכינוי שתייגו לה הצרפתים. פרויקטים גדולים עתידים להיבנות בבורדו שאחד מהם הוא הקמתו של קטע מסילה  של 44 ק"מ עבור ה-TGV, רכבת נוסעים מהירה, בפרויקט המוערך בכמיליארד אירו. ה-TGV, שהיא אחד מעמודי התווך של העיר בורדו, אמורה להיכנס לפעילות מלאה בשנת 2016, ועתידה לחבר בין בורדו לפריס המרוחקת ממנה כ-590 ק"מ בתוך שעתים וחצי. ענף התחבורה הוא רק אחד מהענפים של כלכלת בורדו.

הכלכלה של העיר בורדו מרשימה כמו ההיסטוריה שלה. בבורדו פועלת תעשיית אלקטרוניקה ואווירונאוטיקה, שתורמת לכלכלת העיר כ-4 מיליארד אירו בשנה, ומעסיקה באופן ישיר 27,000 מועסקים, ובאופן עקיף דרך חברות קבלניות 9,000 מועסקים. מלבד תעשייה זו, פועלות בבורדו גם תעשיית תקשורת, בריאות ביוטכנולוגיה, ותעשיית חלל ענפה והיא משמשת בית לנציגויות כמו בואינג, אייר פראנס ונאס"א. אך יותר מכל ידועה בורדו בתעשיית היין שלה.

בורדו היא עיר יין. יותר מ-860 מיליון בקבוקי יין מיוצרים בשנה אחת. בשנת 2007 למשל תעשיית היין תרמה כ-11% מהייצוא של חבל אקיטן, שנייה לאחר תעשיית האווירונאוטיקה בסכום המוערך בכ-1.4 מיליארד דולר. כאזרחית למדינה עם תעשיית יין, גב' כהן מחדרה תוכל למצוא בתעשיית היין המפותחת והעשירה של בורדו אפשרויות תעסוקה והשקעה כסוחרת יינות או כמגדלת גפנים ובעלת יקב פרטי משלה.

גיאורגיה – טביליסי

שכר דירה (שלושה חדרי שינה) ממוצע לחודש מחוץ למרכז העיר: 2,700 שקל.

סל מוצרים בסיסי לחודש: 820 שקל.

התיאטרון העירוני בטיבליסי (מקור: ויקיפדיה)
התיאטרון העירוני בטיבליסי (מקור: ויקיפדיה)

היא שוויץ של מזרח אסיה. יערי עבות שמכסים 40% משטח הארץ, הרים מושלגים, נהרות שוצפים וארכיטקטורה ניאו-קלאסית, מזכירים לא פעם את ארץ השעונים והבנקים ממערב. הטופוגרפיה ומזג האוויר של גיאורגיה הנוחים לעיבוד אדמות, הפכו אותה עם השנים ליעד תיירותי מבוקש במיוחד עבור מטיילים ומטפסי הרים.

ידועה במסורת היין העתיקה שלה המתוארכת 5,000 שנים אחורה, כלכלת גיאורגיה עברה בעת החדשה תמורות רבות עד היותה לאחת מהכלכלות הצומחות והחופשיות ביותר בעולם. רמת הקלות שבה ניתן לפתוח עסק בגיא ורגיה, נכון לשנת 2013, לפי דו"ח הבנק העולמי Doing Business 2013, שם את גיאורגיה במקום 9 מתוך 185 מדינות ברמת הקלות שבה ניתן לפתוח עסק. לשם השוואה, ישראל נמצאת במקום ה-38. הכלכלה המגוונת של גיאורגיה שכוללת את ענף התקשורת והתחבורה, מזמינה גם את היזמית גברת כהן לקחת חלק בתנופת הבניה בארץ האיכרים.

בית מלון לתיירים וטיילים מכל רחבי העולם ובפרט אלו המגיעים מישראל, יכולה להיות הזדמנות נפלאה עבור גברת כהן מחדרה להשקיע בגיאורגיה. בראיון שנתנה שרת הכלכלה של גיאורגיה, ורה קובליה, לעיתון כלכליסט, בעת ביקורה בארץ בפברואר 2012, אמרה קובליה, כי המדינה תספק קרקעות ללא תמורה עבור יזמים שיבואו לבנות מיזמי תיירות על גדות הים השחור.

גיאורגיה היא גם מדינה זולה לחיות בה. ואם לחיות במדינה עם תנאי מחיה זולים, אפשר גם ליהנות מכל העולמות ולחיות בעיר עם ניחוח אירופי קלאסי טיפוסי. עיר הבירה טביליסי היא אחת כזאת. הוקמה במאה החמישית לספירה, טביליסי שכנה סמוך לנתיבי מסחר חשובים בצפון מזרח המדינה, אשר הפכו אותה למוקד של קונפליקטים לא מעטים בין אימפריות שונות במהלך 1,500 שנה בה הייתה עיר הבירה. תנאי המחיה הזולים של העיר ויופיה עוצר הנשימה, יכולים להפוך אותה ליעד אטרקטיבי להזרמת הון והשקעות לתיירות ונדל"ן.

אחרונה אך בהחלט חביבה.

ישראל – מצפה רמון

שכר דירה (שלושה חדרי שינה) ממוצע לחודש מחוץ לעיר: 1,900 שקל.

סל מוצרים בסיסי לחודש:  1,400 שקל.

מצפה רמון (מקור: ויקיפדיה)
מצפה רמון (מקור: ויקיפדיה)

וויליאם לייטורץ', או כפי שחבריו האמריקאים קוראים לו בקיצור, וויל לייטורץ', הוא בן 50, נשוי, עיתונאי שעבוד בתחנת טלוויזיה מצליחה בתפוח הגדול, ושייך למה שאפשר להגדיר למעמד העשירון העליון. לפני קצת יותר משנה, חצה את הקווים ומעיתונאי מצליח הוא שוקל כיהודי טוב, אך ללא ידע כלכלי רב, לעזור לכלכלתה של ארץ הקודש ומשקיע מחשבה רבה על עליה לישראל. ואין מקום טוב, שקט ויפה להשתכן בו ולתרום לעתידה הכלכלי של ישראל מאשר פנינת המדבר.

שוכנת סמוך למכתש טבעי הגדול בעולם הלא הוא מכתש רמון, מצפה רמון היא עיר שמושכת אליה המוני מטיילים ותיירים. התיירות הנכנסת יצרה מקומות עבודה רבים בענף תוך שהיא מעוררת את ענף המלונאות. בתי הארחה רבים נבנו במקום ומותגי מלונאות כמו ישרוטל לא פסחו על העיר.

משרד הפרסום הגדול בארץ מקאן אריקסון הודיע לפני כחודש על הקמת שלוחה בעיר. המשרד יקים משרד דיגיטל וניו מדיה ויעסיק בתוך כך כ-120 עובדים. המשרד שיוקם בעלות של מאות אלפי שקלים שייקרא מקאן ואלי יגייס אל שורותיו צעירים רבים ומוכשרים, ובתוך כך יעשה את מה שרבים ניסו ומעטים הצליחו ולהפריח את השממה בנגב.

רבים וטובים בארץ רוצים להשקיע לבנות ולהיבנות במצפה רמון ובמקומות רבים בארץ. אך לשם כך הם יזדקקו לעזרת הממשלה ומשרד האוצר. הם יזדקקו לעזרה פיננסית כדי להמשיך ולהתקיים בכבוד, כדי שיוכלו לקנות דירה לילדיהם ובכדי שיוכלו להמשיך ולחיות בארץ.

1 Comment

  1. פנינה כץ
    7 באפריל 2013 @ 10:32

    לפיד כנראה קלט את הטעות שהוא עשה עם ה-20 אלף שקל של ריקי כהן בכל מקרה הוא תיקן לברוטו ולמעשה מדובר ב-14 נטו. ברור גם כך שמדובר במעמד הביניים העליון כי מי שמשתכשך במעמד הזה יודע שיש את אלה שהבוץ מגיע להם עד הפה, ויש את אלה שדורכים עליו. אז במקום סיסמאות, דוגמאות ואייטמים תקשורתיים בפייסבוק היה כדאי שעד שכבוד שר האוצר לא מסיים ללמוד "על בשרנו" איך מטפלים באוצר, מומלץ שבעת ההיא המשכיל ידום!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן