Skip to content

נתניהו ופרס סופדים לתאצ'ר: מנהיגה דגולה, אישה גדולה

היום אני אבל על מותה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, הברונית תאצ'ר. היא הייתה מנהיגה דגולה. אשת עקרונות, בעלת נחישות, אמונה עצמית, כוח, אישה גדולה", כך ספד היום ראש הממשלה לגברת הברזל שהלכה לעולמה. הנשיא פרס סופד לתאצ'ר: "מנהיגה יוצאת דופן, עמיתה בזירה הבינלאומית וחברה אישית שלי. ידידת אמת לישראל, עמדה לצדנו ברגעי משבר, והשתמשה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד היום לראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר, שהלכה לעולמה בגיל 87 לאחר שלקתה בשבץ מוחי: "היום אני אבל על מותה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, הברונית תאצ'ר. היא הייתה מנהיגה דגולה. אשת עקרונות, בעלת נחישות, אמונה עצמית, כוח, אישה גדולה". 

עוד אמר: "היא הייתה ידידה איתנה של מדינת ישראל והעם היהודי. היא העניקה השראה לדור של מנהיגים פוליטיים. אני שולח את תנחומיי הכנים למשפחתה, ולממשלה והעם בבריטניה".

מרגרט תאצ'ר (צילום: ויקימדיה)
"הראתה כמה רחוק ניתן להגיע עם חוזק פנימי נחישות וחזון ברור". מרגרט תאצ'ר (צילום: ויקימדיה)

גם נשיא המדינה, שמעון פרס, פירסם הספד מיוחד ל"ידידתו הקרובה ועמיתתו משכבר הימים, ראש-ממשלת בריטניה לשעבר": ישנם אנשים וישנן אידיאות. לעיתים רחוקות הם משתלבים יחדיו כדי ליצור חזון. ליידי ת'אצ'ר הייתה מנהיגה יוצאת דופן, עמיתה בזירה הבינלאומית וחברה אישית שלי. היא היוותה השראה למנהיגים אחרים, כאישה הראשונה שנשאה בתפקיד ראש-ממשלת בריטניה, היא שברה תקרת זכוכית. היא הראתה כמה רחוק ניתן להגיע עם חוזק פנימי נחישות וחזון ברור.

"היא הייתה ידידת אמת לישראל, סייעה לנו בהמון תחומים כולל תחום החינוך. ליידי ת'אצ'ר עמדה לצדנו ברגעי משבר, והשתמשה בהשפעתה ובכוחה בכדי לעזור לנו לעשות שלום. בזמן המשא ומתן עם הירדנים בסוף שנות ה-80, היוותה ת'אצ'ר מקור ידע וחוכמה לי ולמלך ירדן, ידענו שאפשר לסמוך על שיקול דעתה ועל מסירותה. שולח את תנחומיי הכנים למשפחתה, לחבריה ולכל אזרחי בריטניה".

פרס ותאצ'ר (צילום ארכיון: יעקב סער/לע"מ)
פרס ותאצ'ר (צילום ארכיון: יעקב סער/לע"מ)

תאצ'ר כיהנה כראש ממשלת בריטניה והנהיגה את המפלגה השמרנית ממאי 1979 ועד נובמבר 1990. היא תמכה בליברליזם וכלכלת שוק חופשי וקידמה רפורמות משמעותיות במהלך שלוש תקופות הכהונה שלה. מהלכיה שינו דרמטית את מבנה הכלכלה הבריטית והיא הצליחה במידה רבה להכניע את האיגודים המקצועיים. היא כונתה "אשת הברזל" הן על ידי מתנגדיה והן על ידי תומכיה.

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, העורך מסע דיפלומטי אירופה, הודיע שיקצר את מסעו בעקבות מותה של תאצ'ר: "בריטניה איבדה מנהיגה גדולה, בריטית גדולה וראש ממשלה גדולה. היא לא רק הנהיגה את בריטניה, היא הצילה אותה".

היא נולדה בשנת 1925 בעיירה גראנתם באנגליה לאלפרד רוברטס, בעל חנות מכולת צנועה ומטיף בכנסיה, שלבסוף נבחר לתפקיד ראש העירייה. תאצ'ר לא שכחה להזכיר את מוצאה הצנוע בכל פעם שהואשמה ביהירות ובהתנכלות לעניים. בזמנה הגיע שיעור המובטלים באנגליה באופן רשמי ל-3.6 מיליון מובטלים (ובאופן לא רשמי אף יותר) אך רמת החיים באנגליה עלתה.

במהלך כהונתה הראשונה (1979-83) היא הנהיגה מדיניות כלכלית שהעדיפה מיסוי עקיף על פני מיסוי ההכנסה, והמע"מ הועלה באופן חד ל-15 אחוז – מהלך שכתוצאה מכך עלתה האינפלציה. צעדים אלו פגעו בייצור, ושיעור האבטלה עבר במהרה את קו שני מיליון האנשים. בכהונה זו פלשה ארגנטינה לאיי פוקלנד ותאצ'ר, בתוך מספר ימים, שלחה כוח משימה ימי שכבש מחדש את האיים. מלחמה זו, שנודעה כמלחמת פוקלנד, יצרה גל פטריוטיזם בריטי ואהדה אישית כלפי תאצ'ר, בתקופה בה הפופולריות שלה הייתה בשפל. היא גם זו שהביאה לניצחונה בבחירות באנגליה ב-1983.

בכהונתה השנייה כונתה מדיניותה הכלכלית תאצ'ריזם. תאצ'ר פעלה להפחתה של מעורבות המדינה בכלכלה, הפרטת חברות ממשלתיות, הפחתת כוחם של ועדי העובדים, הפחתת מס הכנסה ומחויבות להקטנת החוב הלאומי. הקרב הגדול שלה היה נגד תעשיית מכרות הפחם, שהייתה מולאמת ושרויה בהפסדים כבדים. בעקבות הרפורמה שהנהיגה, פתחו הכורים בשביתה שנמשכה כשנה. תאצ'ר לא נכנעה והכורים שבו לעבודה ללא הישגים משמעותיים. תאצ'ר פיתחה את שיטת "מניית הזהב", שהשאירה למדינה זכות וטו על החלטות בחלק מהחברות המופרטות, כדי שנכסים חיוניים למדינה לא יפלו בידי גורמים שיזיקו למדינה.

ב-1987 נבחרה תאצ'ר בפעם השלישית, אך הפופולריות שלה דעכה. היא נתפסה כנוקשה (גם בתוך מפלגתה) ולא אכפתית, ובשנת 1990 איבדה את השליטה במפלגת השמרנים לטובת ג'ון מייג'ור. היא נפרדה מדאונינג 10 בנאום קצר ומרשים בו אמרה כי היא עוזבת את אנגליה במצב טוב  משהייתה, כשנכנסה לתפקידה 11 שנים קודם לכן.

בשנת 2011 הופק סרט על דמותה וחייה בכיכובה של מריל סטריפ – אשת הברזל.

2 Comments

  1. אנטון
    8 באפריל 2013 @ 23:47

    מה שבטוח שעכשיו גם הגיהנום הופרט.

  2. מנצל
    8 באפריל 2013 @ 20:08

    פעם ראשונה שאני מאמין שנתניהו מתכוון לכל מילה שהוא אומר…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן