Skip to content

לא תיכון בישראל פוליטיקה חדשה

אנו מרבים לדבר על ריכוזיות ועל קשרי הון-שלטון אך ממעטים לעסוק במונופול שיש כיום לקבוצה השלטת במדינה על השיח הפוליטי. המלכוד של הפוליטיקה הישראלית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה שלנו נראה ביום יום כמובן מאליו בשיח הציבורי-פוליטי של חיינו "אינו אלא צירוף של אופני שיח הנגזרים מתשתית רעיונית ייחודית, שנקבעה באופן היסטורי והיא תלוית הקשרים פוליטיים וחברתיים", כך כותב פרופסור עמוס הופמן בספרו החדש והחשוב "מהפכה של הרוח" על הקשר בין הנאורות למהפכה הצרפתית בהציגו את תפיסתו של האנתרופולוג המודרני קלוד לוי שטראוס.

עטיפת הספר מהפכה של הרוח מאת עמוס הופמן
עטיפת הספר "מהפכה של הרוח" מאת עמוס הופמן

רעיונות דומים נוסחו על ידי הוגה הדעות מישל פוקו, גם הוא בן תקופתנו, והתנסחו בספר בצורה הבאה: "הסמכות הפוליטית מגדירה את הסדר החברתי באמצעות השיח הדומיננטי שהיא משליטה. מבחינה זו, פוליטיקה היא מערכת של אופני שיח, שבאמצעותם מוצגים טיעונים פוליטיים או תביעות פוליטיות  מטעם פרטים או קבוצות. אופני שיח אלה מכוננים את גבולות הזהות הקבוצתית של הקהילות המרכיבות את החברה, קובעים את משמעות המושגים שבהם הן משתמשות ואת עצם סמכותן להשתמש במושגים מסוימים".

כדי לצאת מן המיצר הזה ולפרוץ אל עבר מרחבים חדשים יהיה עלינו לפתח רגישות לאופני השיח הפוליטי בישראל ולהבין שהם כלי בידי הקבוצה השלטת כיום במדינה בשאיפתה הגלויה והסמויה להנציח את עליונותה ולשמר את נכסי הכוח והתגמולים שהצטברו בידי חבריה.

נדרש להבין שכל שינוי שאנו שואפים אליו חייב להתחיל בבניית אופני שיח פוליטיים חדשים.

בעניין זה ניצבים בפנינו שני מכשולים גדולים. הראשון, מקורו בכך שמבלי דעת כולנו שבויים בכלוב של השיח הקיים וקשה עד מאוד להיחלץ  ממנו. השני, מקורו בתקשורת, שאף שהיא מתנאה על היותה כלב השמירה של הדמוקרטיה, אך פועלת בשירותה של הקבוצה השלטת במדינה להנצחת המצב הקיים, ובכך היא סוגרת אותו על מנעול ובריח בפני כל ניסיון להציג לציבור יסודות של שיח פוליטי חדש. היא תעמוד על רגליה האחוריות כדי לא לתת פומבי לדעות חדשות ולאנשים חדשים. זכות זו שמורה אך ורק לאנשי הקבוצה השלטת, המוצגים בפני הציבור כברי סמכה, שאין בילתם, אשר להם הפריבילגיה על הידע והיכולות האנושיות.

לא תיכון בישראל פוליטיקה חדשה כל עוד אנו ממשיכים לאחוז באופני השיח הפוליטי הקיים.

במובן המהותי של הדברים אפשר לומר, כי אף שבבחירות האחרונות לכנסת נכנסו אליה אחוז גבוה של חברים חדשים, השיח נשאר אותו שיח ודפוסי המחשבה אותם דפוסים. בכך מובטח לנו שנמשיך לצעוד במשעולי הפוליטיקה הישנה, והפער בין המצוי לרצוי ילך ויתרחב ועמו גם ההפסדים הגדולים ההולכים ומצטברים לחברה ולמדינה.

כל דבר מהותי מתחיל בשינוי תודעתי ושינוי תודעתי באשר לחיינו הפוליטיים חייב להיגזר מתהליכים נרחבים ואיכותיים של עיון והגות בשאלות היסוד והאמת של חיינו הציבוריים.

אנו מרבים לדבר על ריכוזיות ועל קשרי הון שלטון אך ממעטים לעסוק במונופול שיש כיום לקבוצה השלטת במדינה על השיח הפוליטי.

את האור בקצה המנהרה לא יביאו אנשי "הקליקה" המובילה אותנו כיום, ומנגד אין ביכולתו של הדור הנוכחי לפרוץ את גבולות היש הקיים. זה דור של ממשיכים ולא דור מכונן. זה המלכוד של חיינו הפוליטיים במדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן