Skip to content

כחול עמוק

מהמכנסיים של הפועלים הצרפתים והמלחים האיטלקים במאה ה-17 אל הבוקרים ומחפשי הזהב האמריקנים. מהראש היהודי של לוי שטראוס ועד למחאת ילדי הפרחים. מבגדי עבודה גסים לבגדי מעצבים כמו דולצ'ה וגבאנה, ארמני וראלף לורן. על הפריט שנמצא כיום כמעט בכל ארון בגדים בישראל ובעולם. קיצור תולדות הג'ינס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ג'ינס. צילומים: יח"ץ

אחד הטרנדים הגורפים של הקיץ הוא הג'ינס – גלאם, משופשף, עם קרעים, רקמות, חרוזים, ניטים והרבה קריסטלים נוצצים. מאז הומצא לפני 132 שנים כמכנסיים לכורי זהב, הפך הג'ינס  לפריט יומיומי המשקף סגנון חיים. בשנות ה-90 גילו אותו גם מעצבי העל. "הם מרתקים, שימושיים, נוחים ולא מחייבים. יש להם הבעה, צניעות, סקס-אפיל, פשטות-כל מה שאני מאחל לבגדים שאני מעצב," תיאר את הג'ינס מעצב-העל איב סן לורן. באותן שנים זכה הג'ינס לתערוכה במוזיאון "אלברט וויקטוריה" בלונדון – הומאז' לבד הדנים. מעצבים מכל העולם עיצבו את ז'קט הג'ינס הקלאסי, הבטלדרס, והתוצאות היו מרהיבות.

ג'ינס. צילומים: יח"ץ

ממציא הג'ינס הוא לוי שטראוס, מהגר יהודי מגרמניה, שהגיע לניו-יורק בגיל 18. עם זאת, קיימות עדויות כי עוד במאה ה-16, נמכרו בהודו בגדים עמידים לשימושם של מלחים, שהיו עשויים מאריג דונגארי בצבע אינדיגו. משם הגיע הבד במאה ה-17 אל דייגים ומלחים בעיר הנמל האיטלקית ג'נואה (ג'נובה). האיטלקים הם האחראים לשמו של הבד. בתחילה הוא נקרא ג'ין (קיצור של ג'נובה) ובהמשך – ג'ינוס, כינויים של המלחים.

כשהיה בן 24 הגיעה לאוזניו של לוי שטראוס השמועה שהכורים בשדות הזהב של אזור קליפורניה חיים בתנאים מחפירים. הוא גרר איתו מניו יורק גליל של בד ברזנט חום ותכנן לחתוך ולעצב ממנו אוהלים לפועלים. כורה קשה יום שפגש אותו, גיחך ואמר לו: "יריעות לאוהלים?! היית צריך להביא לנו מכנסיים. הם לא מחזיקים כאן מעמד יותר משבוע." שטראוס ניגש לחייט מקומי עם בד הברזנט וכך נולדו המכנסיים הראשונים. היצרן קרא להם "פנטלונס", והפועלים המרוצים הדביקו להם את שם החיבה "ליווי'ס" ("של לוי") על-שם יוצרו. כשאזל גליל הברזנט החום, חיפש שטראוס ומצא בד כותנה חזק במיוחד שנצבע בצבע אינדיגו כחול. האריג הגיע מהעיירה נים שבדרום צרפת, והייתה מודבקת עליו תווית: "סרג' דה נים", ובקיצור – בד דנים, שם אריג הג'ינס עד היום.

ג'ינס. צילומים: יח"ץ

לוי שטראוס אמנם הפך לשם נרדף לג'ינס האמריקני, אבל למעשה הייתה זו משפחה ממוצא בריטי שיצרה במסצ'וסטס מכנסיים מבד הג'ינס מאתיים שנים לפניו. החיבור בין שטראוס לבין אחד מלקוחותיו, ג'ייקובס דיוויס, הוא שעשה את ההבדל. דיוויס הגה את הרעיון לחזק את המכנסיים, העשויים בד מתרחב, במסמרי נחושת. מכיוון שלדיוויס לא היה מספיק כסף כדי לרשום את הפטנט שלו, הוא הציע לשטראוס להקים עסק משותף. דיוויס ושטראוס הפכו לשותפים עסקיים ובמאי 1873 רשמו יחד את הפטנט על "שיפור בהידוק הכיסים" במשרד הפטנטים האמריקאי. ההצלחה הגיעה לשיאה בשנות התשעים של המאה התשע-עשרה, במהלכה נחשבה "ליוויס" ליצרנית הבגדים הגדולה בעולם.

ג'ינס. צילומים: יח"ץ

בשנת 1911 הוקמה חברת "LEE" על-ידי הארי לי. עשרים שנה לאחר מכן, הייתה זו "לי" שייצרה את ז'קט הג'ינס הראשון. הז'קט היה פיתוח של  ז'קט דנים מחוייט – התפתחות של חולצת ג'ינס מבית "ליוויס" שהושקה ב-1905. בשנת 1935, הופיעה לראשונה, פרסומת לג'ינס במגזין VOGUE. כשפרצה מלחמת העולם השנייה, הוכרז קו היצור של "ליוויס "חיוני למלחמה" וככזה – רק חיילים יכלו ליהנות ממנו. המחסור יצר ביקוש וסביב המכנסיים הנחשקים התפתח שוק שחור.

ג'ינס. צילומים: יח"ץ

בשנות העשרים  של המאה הקודמת, נולדה "רנגלר" בשם "בלו בל", והחלה לייצר בשנות החמישים את הג'ינס השחור שאומץ על-ידי גיבורי תרבות כמו אלוויס פרסלי וג'וני קש. חברת "LEE" הגיבה למתחרים על-ידי יציאה לשוק עם ג'ינס לבן, שהפך ללהיט של שנות השישים. בשנות השבעים יצרה סדרת ג'ינסים צבעוניים.

ג'ינס. צילומים: יח"ץ

הביסוס  הסופי  של הג'ינס  כפריט מצ'ואיסטי הגיע בשנות החמישים מהקולנוע – מרלון ברנדו לבש מכנסי "ליוויס" הדוקים בסרט "הפרא". שנה מאוחר יותר לבש את אותו דגם ג'יימס דין ב"מרד הנעורים". הג'ינס הפך בן לילה לבגד המוני ומכאן ולהבא הוא יפשוט וילבש צורה בהתאם לגחמות האופנה המזדמנות. ההיפים בשנות השישים יעמיסו על הג'ינס את כל ההצהרות שלהם – גרפיטי שקורא שלום, פרחים וטלאים עם קריאות לאהבה וליציאה מווייטנאם. בשנות השבעים והשמונים יוסיפו להם הפאנקיסטים סיכות ביטחון, יטביעו ניטים ויאבזרו אותם בחגורות כדורים. "פרוצ'י ג'ינס", היו מכנסי הג'ינס הראשונים עם הדפסים בהשראת ילדי הפרחים.

בראשית שנות השמונים הוקמה חברת "דיזל" האיטלקית. רנזו רוסו, מקים החברה, רצה לברוח מהתדמית האמריקאית של בוקרים אמריקנים מהמערב-התיכון ויצר דימוי חדש: ג'ינס כחלק מהוויה אורבנית. הקמפיינים הפרסומיים למותגי הג'ינס השונים, כמו זה של ג'ורדש, שילבו מיניות בוטה – נערות חשופות חזה דוהרות על סוסים כשרק ג'ינס הדוק לגופן. האחים מרציאנו מחברת "גס" הבינו שג'ינס ומין הולכים ביחד. נואל גראולין, שכתב את הספר "ההיסטוריה של ליוויס", סיכם ש"הג'ינס הוא הטבע האנושי עצמו."

מעצב-העל קלווין קליין חולל מהפכה של ממש כאשר השיק את הג'ינס שלו – CK. בשנת 1993 מכר קליין מעל 200,000 זוגות ג'ינס תוך שבוע מיום השקת המוצר. קליין אחראי גם לסקיני ג'ינס הראשון בשנות השמונים.

* * *

צילומים: יח"ץ; עיצוב גרפי: רונית מטיאס.

* * *

[related-posts title="עוד על ג'ינס, פועלים וטרנדים:"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן