Skip to content

השר לפיד מתנגד בתוקף למכירת כי"ל לחברת פוטאש

"משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי", הוא אמר והחליט להקים ועדה ציבורית אשר תבחן מחדש את כל זכויות המדינה במשאבי הטבע שלה, המנוהלים על ידי חברות פרטיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האוצר יאיר לפיד מתנגד בתוקף למכירת חברת כימיקלים לישראל לחברת פוטאש הקנדית.

לפיד עידכן את בכירי משרדו על כוונתו לנהל מדיניות לוחמנית לשמירה על אוצרות הטבע במדינת ישראל ואמר: "משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי, והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך ליהנות מהם".

עוד החליט לפיד להקים ועדה ציבורית אשר תבחן מחדש את כל זכויות המדינה במשאבי הטבע שלה, המנוהלים על ידי חברות פרטיות.

פוטאש, הנחשבת ליצרנית הדשנים הראשונה בעולם מעוניינת לרכוש את כי"ל, הנחשבת לשישית בעולם בתחום זה, השייכת לחברה לישראל. המדינה מחזיקה בחברה במניית זהב, לכן היא נדרשת לתת את הסכמתה לרכישה שכזאת.

הציבור הישראלי חייב ליהנות ממשאבי הטבע של המדינה. לפיד (צילום: דן בר דוב)
הציבור הישראלי חייב ליהנות ממשאבי הטבע של המדינה. לפיד (צילום: דן בר דוב)

במחצית 2012 פנתה פוטאש למדינה וביקשה לבחון אפשרות להגדיל את אחזקותיה בכי"ל מ־13.9% ל־25%. רשות ההגבלים העסקיים התנגדה לבקשה, זאת מכיוון שהרשות חששה שבכך תגדל הריכוזיות במשק, בגלל שחיפה כימיקלים יכולה לרכוש אשלג רק מכיל, או מחברת האשלג הירדנית, ופוטאש כבר מחזיקה בנתח משמעותי מהחברה הירדנית.

נתניהו נפגש

לקראת סוף 2012 נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ביל דויל, מנכ"ל פוטאש ויו"ר החברה לישראל אמיר אלשטיין, ובכך נחשפה לראשונה האפשרות לבישול עסקת מכירה של כיל לפוטאש.

בתחילת השנה אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, כי הוא אינו מתנגד למכירת כי"ל לפוטאש הקנדית. הוא ציין, שאם כי"ל תמשיך לייצר בישראל, אין סיבה מהותית לא למכור. הרווחים יעברו אמנם לחו"ל במקום להישאר בתוך הכלכלה הישראלית, אבל החשש העיקרי הוא קיצוץ משרות וכשכי"ל מייצרת זה לא בהכרח יקרה.

ב-2030 יסתיים הזיכיון

יחד עם זאת חייבים לזכור, כי הזיכיון של כיל להפיק אשלג אמור להסתיים ב-2030 ולכן קיים חשש סביר שפוטאש תבקש להספיק ולכרות כמות גדולה מאוד של אשלג בתקופה זו על מנת למקסם את השקעתה, צעד המהווה פגיעה באינטרסים החיוניים של המדינה.

נציג המדינה אמר השבוע בבית הדין לעבודה בבאר שבע, שבו מתנהל דיון במאבק עובדי כיל נגד ההנהלה, כי לא מתנהל מו"מ עם פוטאש למכירת כיל. העובדים חוששים כי מכירת החברה תגרום לפיטורים המוניים והעברת הייצור לירדן, ששם העבודה זולה יותר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן