Skip to content

ברבע מכלל התאונות הקטלניות מעורבות משאיות

19 משאיות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות, מתחילת שנת 2013 – כרבע מסך כל התאונות הקטלניות. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מינה ועדה לביצוע חקירת עומק בעקבות תאונת המשאית בנשר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי נתוני עמותת "אור ירוק" עולה, כי מתחילת שנת 2013 ועד היום – 19 משאיות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות מתוך 81 תאונות הדרכים במדינה. כלומר, כרבע מכלל תאונות הדרכים. לפני כחודש, עקב ריבוי התאונות בהן היו מעורבות משאיות, קיימו הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משטרת ישראל ומשרד התחבורה פעילות אכיפה לנהגי משאיות. במהלך הפעילות נבדקו קרוב ל-1,500 משאיות על ידי בוחני אגף התנועה, מתוכן רק 40% נמצאו תקינות. 16% מהמשאיות הורדו מהכביש על ידי הבוחנים בגלל ליקויי בטיחות חמורים ואילו ב -44% מהמשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים קלים.

משאיות במשקל עד 34 טונות מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. משאיות מעל 34 טונות מעורבות בתאונות קטלניות פי 24 לעומת מכוניות.

נהגי משאיות (צילום: PRA, ויקימדיה)
משאיות מעל 34 טונות מעורבות בתאונות קטלניות פי 24 ממכוניות רגילות (צילום: PRA, ויקימדיה)

מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירים את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים.

מתחילת שנת 2013 חלה עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בכבישים. כמאה בני אדם נהרגו בתאונות דרכים, עלייה של יותר מעשרים אחוז במספר ההרוגים ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ, הודיע אמש על הקמת ועדת לביצוע חקירת עומק לבחינת הגורמים הישירים והעקיפים של תאונת המשאית הקטלנית שהתרחשה אתמול (רביעי, 10.4.2013) בצומת הרחובות בר יהודה ודרך משה בנשר, בה מצאו את מותם שישה בני אדם ו-14 נוספים נפצעו.

(צילום: דוברות מד"א)
זירת התאונה בנשר (צילום: דוברות מד"א)

בראש הוועדה יעמוד המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר שי סופר, וחברים בה ד"ר דן לינק, נצ"מ (בדימוס) משה בן זיקרי, היועץ המשפטי של הרשות הלאומית, עו"ד עמי רוטמן, מנהל אגף תאום גורמי חוץ ברשות הלאומית, מאיר אלרם ומנהל מרחב צפון ברשות הלאומית, קובי גזית. חברי הוועדה הונחו להיעזר במידת הצורך במומחי הטכניון על מנת לבחון את מערכות המשאית.

במסגרת עבודתה תבחן הוועדה את הגורמים הישירים והעקיפים להתרחשותה של התאונה, תוך מתן התייחסות מיוחדת לנושאים הבאים:

• בטיחות משאיות, בדגש על מערכות הבלמים ומשקל עודף.
• מאפייני התנהגות הנהג במקרה של אובדן בלמים או תקלות אחרות.
• מערכת התמיכה והבטיחות שאמורה לבדוק ולהדריך את הנהג ולוודא את תקינות המשאית, לרבות הכשרת הנהג, תחזוקת המשאית, הטסט השנתי וכו'.

מסקנות הוועדה וההמלצות למניעתן של תאונות בעלות מאפיינים דומים בעתיד יוגשו למנכ"ל הרשות הלאומית בתוך 90 יום. הודעה בדבר הקמת הוועדה נמסרה לשר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ליו"ר מועצת הרשות הלאומית, למנכ"ל משרד התחבורה, לראש אגף התנועה במשטרת ישראל ולגורמים נוספים.

יש לציין, שמסקנות ועדה וחקירת משטרה בעקבות תאונה קטלנית אחרת, התאונה הטרגית בה נספו שמונה מבני משפחת אטיאס בהתדרדרות רכבם בכביש היורד לטבריה, טרם פורסמו, למרות שעברו יותר מ-11 חודשים מאז קרות התאונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן