Skip to content

השיקוי הממכר ושמו סירופ

חלק גומעים אותו בפרצוף מעוך כשכואב הגרון, אבל רובנו מלקקים את השפתיים כשהוא מעשיר עוגות משובחות • תמר לסלרוט לוקחת אותנו למקור האמיתי של אותו סירופ מיתולוגי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בספר "כמו מים לשוקולדה", טיטה – גיבורת הספר, המבלה את מרבית חייה במטבח, אופה עוגת חתונה לאחותה הבכורה העומדת להינשא לאהוב ליבה של טיטה. בעת אפיית העוגה, טיטה אינה פוסקת מלבכות, ומאוחר יותר, כל הקהל שטועם מן העוגה בוכה גם הוא על אהבתו האבודה… זו הייתה עוגת טורט פשוטה, שנוסף לה גרד של ליים בודד, מלית משמש ולבסוף זיגוג – הלא הוא הסירופ. 

סירופ מתוק, לא סירופ לשיעול (באדיבות: Ambro, http://www.freedigitalphotos.net)
סירופ מתוק, לא סירופ לשיעול (באדיבות: Ambro, http://www.freedigitalphotos.net)

"מערבבים את הסוכר והמים בסיר ומחממים, בתוך כדי בחישה מתמדת עד לרתיחה. מסננים לתוך סיר אחר ומחממים מחדש, מוסיפים את מיץ הליים ומבשלים עד לשלב הכדור הרך, בתוך כדי ניגוב דופנות הסיר במטלית לחה לסירוגין כדי למנוע את התגבשות הסוכר. כשהתערובת מגיעה לשלב הזה, מעבירים אותה לסיר לח, מטפטפים עליה מים, ומצננים מעט" (כמו מים לשוקולדה, הוצאת אור-עם, עמוד 34).
., 

זכרונות הסירופ

במבט לאחור, זכרוני לוקח אותי לשני סוגי סירופ: זה שסבתי ז"ל קראה לו – סִירוּפּ, והוא תרכיז טעים ודביק, עשוי מעלי ורדים (סיִרוּפּ שושנים), אותו שותים עם סודה מסיפולוקס; והשני גם הוא דביק ומתוק נורא, והוא נגד שיעול.

בצרפתית הנוזל נקרא syrup גם כן, אך כנראה שמקור המילה הוא דווקא מערבית, מהמילה שַרְבְּ, שמשמעותה משקה. "שִירוֹב – תמיסה מרוכזת וסמיכה של מיצים שונים להמתקת מים או סודה", על-פי מילון אבן שושן.        

המילונאי הגסטרונומי, לַה-רוּס, מרחיב את יכולת השימוש במילה, ואנו למדים כי המילה sorbet, גם היא נלקחה מאותה שַרְבְּ הערבית. הוא מגדיר: פתרון שימורי של סוכר ומים, אשר יכול לשמש, חם או קר, בהכנת ריבות, מיצים קפואים, בצקים ומוצרי קונדיטוריה בכלל.

אם אין אני לי, הסירופ לי

הסירופ, יוכל פעמים רבות לחלץ אותנו מפשלות קטנות שקורות במטבח, או לתת טעם וניחוח נוספים למיני אוכל שונים. עוגה שעמדה כמה דקות יותר מדי ונתייבשה – סירופ חם יְחיה, או עוגה שחסר בה טעם, חמיצות או מתיקות או קינמון או מי ורדים… פירות שנשארים אפשר לבשל בסירופ.

סירופ, אם כן, הוא שלב ביניים בין מים עם סוכר, פשוט כך, לבין קרמל, שזף הסוכר. איפשהו באמצע הדרך צריך לדאוג שהסירופ לא יהיה פחות מידי עשוי, וגרוע מכך, עשוי מדי (מה שהופך אותו לזגוגית דביקה). סמיכות הסירופ תלויה בזמן הבישול, בטמפרטורה וביחס בין הסוכר לנוזלים.

כל מופין, סקון, עוגת לחם בננה, או עוגת גזר; כל אנגליש קייק וכל עוגת שיש, יכולות לקבל סירופ ריחני שיהווה מנת לחות מסוכרת, שתשאיר אותו טרי יותר לזמן רב יותר. ישנן גם העוגות הקלאסיות שסירופ הוא חלק משמעותי, חיוני והולם אותן: התישפישתיל, הסברינה, כנאפה, בקלאווה ועוד.

מתוך מבחר העוגות שהסירופ הולם אותן, כנראה שעוגת הסולת היא בראש הרשימה, ולהלן המתכון הייחודי:

עוגת סולת

חומרי גלם לעוגה

עוגת סולת, במקורה עוגה המגיעה מהאי קפריסין
עוגת סולת, במקורה עוגה המגיעה מהאי קפריסין
  • 4 ביצים
  • ¼1 כוסות סוכר
  • 1 כוסות חמאה מומסת
  • ¼2 כוסות סולת
  • 50  גרם קוקוס
  • 50  גרם שקדים טחונים
  • 1 גביע שמנת חמוצה
  • ½1 כוסות קמח
  • 1 כפית אבקת אפייה
  • 1 שקית סוכר וניל

חומרי גלם לסירופ

  • ¼1 כוס סוכר
  • כוס מים
  • רום / תמצית וניל / מי ורדים

אופן ההכנה

  1. לחמם תנור ל-170 מעלות.
  2. בקערת המיקסר לערבל את הביצים עם הסוכר עד לכדי תערובת תפוחה, בהירה ומבריקה.
  3. לקפל פנימה בעזרת מטרפה ידנית את כל שאר חומרי העוגה.
  4. למזוג לתבנית מלבנית או שתי תבניות אינגליש קייק ולאפות כ-40 עד 55 דקות או לבדוק עם קיסם.
  5. כאשר העוגה בתנור, להרתיח את חומרי הסירופ ולבשל עוד שתיים שלוש דקות לאחר הרתיחה.
  6. כשהעוגה יוצאת מן התנור – מוזגים עליה את הסירופ.
  7. אפשר לקשט בפתיתי קוקוס ושקדים קלויים.

בתיאבון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן