Skip to content

ירי נשק קל וארטילריה לעבר כוח צה"ל ברמת הגולן

לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה השיבו כוחות צה"ל בירי טילים לעבר מקור הירי וזוהתה פגיעה מדויקת במטרה. צה"ל העביר הודעה בנושא לגורמי האו"ם בגולן. בישראל עוקבים בדאגה אחר כוח האו"ם אונדו"ף, המפקח על יישום הסכם הפסקת האש בין ישראל לסוריה מאז מלחמת יום הכיפורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמש (שישי) אחרי השעה שמונה בערב בוצע ירי מנשק קל וארטילריה מכיוון סוריה, אשר פגע סמוך לכוח צה"ל שהיה בפעילות שגרתית בצפון רמת הגולן, לא רחוק מקיבוץ אל-רום. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בעת הירי נשמעו באזור קולות נפץ ופיצוצים מהצד הסורי.

בתגובה השיבו כוחות צה"ל בירי טיל "תמוז" לעבר מקור הירי. זוהתה פגיעה מדויקת במטרה והושמדה העמדה ממנה נורתה האש. צה"ל העביר הודעה בנושא לגורמי האו"ם.

סוכנויות הידיעות הזרות דיווחו על עימותים עזים בכפר אל-חריה שליד העיירה חאן ארנבה בין כוחות אסד למורדים במשטר. הם דיווחו כי צבא אסד יורה פגזים על הכפר וכן על ג'ובתא אל-חשב שבאזור המפורז ברמת גולן. בחצי שנה האחרונה אירעו מספר מקרי ירי "טועה", לעבר ישראל. בתחילה ישראל הזהירה כי לא תסבול ירי לתחומה ולאחר מכן הגיבה באש לעבר מקורות הירי.

גבול סוריה-ישראל (צילום דובר צה"ל)
חשש מנסיגה של כוח האו"ם. גבול סוריה-ישראל (צילום דובר צה"ל)
שר הביטחון והרמטכ"ל (צילום: דו"צ)
"אנחנו מגיבים כדי לשתק את מקורות הירי". שר הביטחון והרמטכ"ל השבוע (צילום: דו"צ)

רק בתחילת החודש בוצע ירי מנשק קל מכיוון סוריה, אשר פגע סמוך לכוח צה“ל, במרכז רמת הגולן. לא היו נפגעים או נזק. כוחות צה“ל הגיבו באש טנקים אל עבר מקור הירי, ממנו זוהו לאחרונה מספר מקרי ירי. זוהתה פגיעה מדויקת במטרה. צה"ל העביר גם אז הודעה בנושא לגורמי האו"ם.

יצוין כי בהנחיית הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, ברגע שנשקפת סכנת חיים לכוח והוא מזהה את מקור הירי, עליו להשיב אש ללא אישורים מיוחדים. בחודשים האחרונים תיגבר פיקוד הצפון את אזור הגבול עם סוריה ברמת הגולן בכוחות מובחרים, ולאחרונה החל בפעילות גדוד הסיור של חטיבת גולני. בניית הגדר הואצה ולאורך הגבול נפרשו אמצעי תצפית והתראה בנקודות רבות.

המצב לאורך הגבול הסורי מעורר דאגה וחשש בצה"ל. צה"ל נוכח כי הצבא הסורי מאבד שליטה בחלקים ניכרים לאורך הגבול ואת מקומו תופסים כוחות המורדים. רבים מהמורדים רואים בישראל אויבת טבעית ומצהירים על כך. בין הכוחות הלוחמים במשטרו של אסד מצוי ארגון "ג'בהת אל נוסרא", הארגון האסלאמי שהוא אחד מהגדולים בקרב המורדים, שמצהיר כי בכוונתו להשיב לסוריה את השליטה ברמת הגולן. לאחרונה הודו מנהיגי הארגון כי כרתו ברית עם הזרוע העיראקית של אל-קעידה וכי הוא נאמן למנהיג ארגון הג'יהאד, אוסמה א-זווהירי.

שר החוץ הסורי פנה השבוע באגרת דחופה, הממוענת למועצת הביטחון באו"ם, בה תובעת סוריה  הכריז אל הארגון המסונף לאל קעידה כארגון טרור. באגרת נוספת שהועברה במקביל לשר החוץ האמריקני נכתב כי סוריה מצפה מארצות הברית ומהאו"ם לשמור על ביטחון העולם ולפעול בדחיפות להכרזת ארגון אל נוסרא כארגון טרור.

בישראל עוקבים בדאגה אחר כוח האו"ם אונדו"ף המפקח על יישום הסכם הפסקת האש בין ישראל לסוריה מאז תום מלחמת יום הכיפורים. על רקע היחלשות צבא אסד, התגברו האיומים והסכנות לחיי אנשי האו"ם ובחצי השנה החולפת הסיגו יפן וקרואטיה את חייליהן מהכוח. לפני יומיים הודיע שר החוץ האוסטרי, כי לנוכח הודעות בריטניה וצרפת שיש בדעתן לחמש את המורדים לאחר פקיעתו בחודש הבא של האמברגו שהטיל האיחוד האירופי על סוריה. אוסטריה תסיג את חיילה מהגבול הישראלי סורי. הכוח האוסטרי, המונה כשלוש מאות חיילים, מהווה שליש ממצבת הכוח של אונדו"ף  בסוריה.

ישראל רואה הודעה זו בדאגה, כי ההערכה היא שללא הכוח האוסטרי, יתפרק כוח האו"ם לאורך הגבול. החשש הוא כי לאחר התפרקות הכוח יקל על אנשי הג'יהאד לכבוש להם את עמדות הצבא הסורי לאורך גבול ישראל כולל גם את מוצב החרמון הסורי.  אוסטריה הודיעה נחרצות, כי היא מתנגדת לאפשרות חימוש המורדים בניגוד לעמדת צרפת, בריטניה וארצות הברית. במקביל החל צבא ארה"ב לאמן כוחות מורדים בשטח ירדן. ישראל אינה מתנגדת לחימוש הקבוצות המתונות מבין המורדים, אולם היא סבורה כי יש לעשות זאת בזהירות רבה. סגן הקאנצלר ושר החוץ של אוסטריה מייקל ספינדלגר הודיע בינתיים כי חייליו יישארו ויבצעו את תפקידם כל עוד זה יתאפשר, אך תתבצע הערכת מצב יומית לגבי הישארותם במקום.

לאחרונה פורסם בתקשורת הזרה כי ארגון החיזבאללה הלבנוני, בעידוד ובההכוונה איראניים, מחדיר את  אנשיו לתוך סוריה ותופס עמדות וכלי נשק של הצבא הסורי. נודע גם כי זרם גדול של מחבלים מאל-קאעידה שוטף את סוריה בשנה האחרונה. החשש בישראל שהגבול הסורי, ששקט במשך עשרות שנים, ייהפך לקו עימות  כשבשטח הסורי תתקבע מובלעת של אנשי אל קעידה וגורמי ג'יהאד. אלה עלולים לפתח באזור מובלעת כפי שהיה בלבנון עד למלחמת לבנון הראשונה, כאשר הפת"ח יצר את ה"פת"ח-לנד" בדרום לבנון מול ישראל.

בסקירה שערך השבוע שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בליווי הרמטכ"ל ומפקד פיקוד הצפון החודש, הוא התייחס לגבול סוריה. "אנחנו לא מתערבים כל עוד זה לא פוגע באינטרסים שלנו“, אמר השר יעלון, ”כשזה פוגע באינטרסים שלנו, בין אם זה ירי או גראדים מעבר לגבול, בין אם זה מכוון או לא מכוון לעבר שטחנו, אנחנו מגיבים כדי לשתק את מקורות הירי כפי שקרה בשבוע שעבר“.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן