Skip to content

כלכלנים הם שימושיים

נגיד בנק ישראל, ד"ר סטנלי פישר, בהרצאה באוניברסיטת ת"א: הורדת הריבית היתה צעד הכרחי במניעת המיתון והבראת הבנקים היא הכרחית לבריאות הציבור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נגיד בנק ישראל, ד"ר סטנלי פישר, בהרצאה באוניברסיטת ת"א: הורדת הריבית היתה צעד הכרחי במניעת המיתון והבראת הבנקים היא הכרחית לבריאות הציבור

מאת כתבי מגפון

סטנלי פישר הגיע באיחור אופנתי להרצאתו "ישראל והמשבר העולמי 2007-2009", במסגרת פורום הסטודנטים לכלכלה של אוניברסיטת תל-אביב.

ד"ר פישר דיבר על מקום הכלכלן במדינת ישראל. לדבריו, כלכלנים הם שימושיים. הוא ציטט את קיינס, שהביא דוגמה לצורך בפגישה עם כלכלן בקביעות, כמו עם רופא השיניים.

פישר סיפר, כי גילה התעניינות בכלכלה עוד בנערותו ברודזיה. הוא התרשם אז עמוקות מספרו של קיינס והמערכת המאוד מסובכת של העולם הכלכלי איתגרה אותו מגיל צעיר. כסף מסובב את העולם,  למרות שהוא מודע לכך שיש אנשים שחושבים אחרת. לדבריו, הערכים הכי חשובים אינם באים מעולם הכלכלה, אך חלק גדול מההחלטות לפתרון בעיות במדינה הן כלכליות.

פישר הסביר, כי מערכת ללא תכנון מרכזי יכולה להתנהל גם באמצעותה של "יד נעלמה". לכל דבר שאין עליו ידע ברור, יש תיאוריה והמודלים הכי פשוטים במקרו כלכלה עוזרים. חשוב גם להבין היטב את ההיסטוריה של הכלכלה. בעבר הלא רחוק, כאשר החליט להזרים הרבה כסף לשוק, הוא עשה זאת אחרי שזה עבד בארה"ב.  עוד סיפר, כי הידע בתורת המשחקים  עזר לו רבות בהחלטות שקיבל. מעבר לידע הפורמלי, יש החלטות מוסריות שכלכלן צריך לקבל, ואת העמדה המוסרית צריך להביא מהבית.

הנגיד התתייחס לכוונות לבחור בו כנשיא המדינה ואמר שהמסלול שבחר לא בהכרח מכשיר אותו להיות נשיא. לטענתו, הידיעות שפורסמו בנושא "אינן מבוססות".

פישר סקר את הפתרונות למשבר במשק וטען כי הגעה לאפס אחוזי ריבית אינה מבשרת את סופה של המדיניות המוניטארית. ישנם עוד צעדים שאפשר לעשות, כמו הכנסה של כמויות גדולות של כסף לשוק בזמן קצר, באמצעות רכישת נכסים מהציבור.

בשלב זה קטעו מספר פעילים מהמחאה החברתית את נאומו וקראו, בין היתר: "הציבור מממן את עושק הבנקים, הבנקים יציבים והאזרחים קורסים. העתיד נגזל מדור שלם של צעירים". פישר השיב על כך, שהורדת הריבית היתה צעד הכרחי במניעת המיתון והבראת הבנקים היא הכרחית לבריאות הציבור. ארה"ב ואנגליה, לדבריו, יאלצו להתמודד עוד עשרות שנים עם תוצאות המשבר.

כלל נוסף שמסייע ביציאה מהמשבר הוא, לדעת פישר, לא להכנס לפאניקה ולעולם לא לומר "אף פעם" (כנראה בהשפעת סרטי ג'יימס בונד). בתשובה לסטודנטית לכלכלה בדבר מחיר הדיור ענה, כי צריך לשחרר יותר קרקעות על ידי מנהל מקרקעי ישראל.

בהתייחסו להשקעה בזהב אמר פישר, כי ערך הזהב מאוד תנודתי וישראל לא מתכוונת לקנות זהב. עוד אמר, כי השכר הגבוה במערכת הבנקאית הוא בעייתי. לגבי התספורות במשק, אמר, כי דיווידנדים משולמים לאחר מס ולכן מס על אג"ח נמוך ממס על דיווידנדים ואם משחקים עם האג"ח א. זה בעייתי ואם החברות מנצלות את זה אפשר להשוות מסים, ובכך לאלץ אותן לא לעשות זאת.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן