Skip to content

ביום א' שביתה כללית של עובדי חברות התעופה הישראליות

השביתה בעקבות ההחלטה לדון בממשלה ביישום הסכם השמים הפתוחים במתכונתו הנוכחית. ההחלטה לשבות התקבלה בפגישה שכינס יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עם ועדי אל על, ישראייר וארקיע. יו"ר האגף לאיגוד מקצועי: "זו שביתה קיומית למען עתיד חברות התעופה הישראליות וכנגד פיטורים של עשרות אלפי עובדים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החל מיום ראשון בשעה 05:00 בבוקר יפתחו עובדי חברות התעופה הישראליות בשביתה כללית. זאת בעקבות החלטת הממשלה לדון ביום ראשון הקרוב ביישום הסכם "שמיים פתוחים" במתכונתו הנוכחית בישיבת הממשלה וללא כל התאמות לחברות התעופה הישראליות. בהסתדרות מדגישים, כי "אזרחי ישראל לא יתנו יד להסכם שמקריב אלפי משפחות כדי לשאת חן בעיני חברות תעופה זרות".

אסיפת חירום

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי כינס היום לאסיפת חירום את כלל ראשי הוועדים בענף התעופה- אל על, ישראייר וארקיע לצורך גיבוש דרכי פעולה כנגד ההחלטות החד צדדיות הצפויות של הממשלה ליישם את הסכם "שמיים פתוחים" במתכונתו הנוכחית. לדברי המשתתפים בפגישה, המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים בענף ללא כל הגנה על התעופה הישראלית והתאמה למצב חברות התעופה הישראליות לרבות – ערובה עבור תשלום לביטחון הנוסעים, זכויות נחיתה בנמלי תעופה מרכזיים וכיוצא בזה.

הסכם השמים הפתוחים הוא בלתי נמנע. השר ישראל כץ (צילום: יח"צ)
הסכם השמים הפתוחים הוא בלתי נמנע. השר ישראל כץ (צילום: יח"צ)

בהסתדרות מציינים כי "ועדת סיטרמן" שהקימה המדינה בשנת 2007 המליצה, כי במידה ומקיימים את הסכם שמיים פתוחים יש לתת השתתפות מלאה של ממשלת ישראל בהוצאות הביטחון, מתן הזדמנות שווה ואמיתית בנושא הענקת זכויות נחיתה בנמלי תעופה בינלאומיים, הבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות, יצירת נקודות יציאה ואף ביטול של ההסכם בנסיבות מסוימות, ויצירת מנגנונים רגולטורים ליצירת תחרות הוגנת בין חברות תעופה ישראליות וזרות.

"שביתה קיומית"

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן אומר: "השביתה היא שביתה קיומית למען עתיד חברות התעופה הישראליות וכנגד פיטורים של עשרות אלפי עובדים בענף בתעופה הישראלי. על המדינה לגלות אחריות לאומית ולהתאים את ההסכם כדי שלא ייפגע בחברות התעופה הישראליות".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי מוסיף: "אין לנו ברירה אלא להשבית את חברות התעופה. אנו בעד ההסכם, בעד הצרכן ובעד התחרות אבל לא כל עוד מחסלים את התעופה הישראלית. אנו רוצים שההצעה הזאת תרד מעל סדר היום ושינהלו איתנו מו"מ ענייני להתאמת ההסכם לחברות התעופה הישראליות".

השר כץ: ההסכם בלתי נמנע

בכנס מכון פישר שדן היום בפיתוח תשתיות תעופה בישראל, אמר ישראל כץ שר התחבורה, בין שאר דבריו, כי "לגבי הסכם השמיים הפתוחים חתמנו בראשי תיבות והאירופאים חתמו חתימה מלאה. בגלל הבחירות לא חתמנו חתימה מלאה. ממש בקרוב ייחתם ההסכם שהוא בלתי נמנע" והדגיש כי הסכם זה יגביר את תנועת הנוסעים בנתב"ג ולכן צריך למהר ולהקים את שדה התעופה משלים ואפשר לעשות זאת.

גיורא רום, מנהל הרשות לתעופה אזרחית אמר היום בשיחה באותו הכנס "שעם הכניסה של שמים פתוחים תגבר הדרישה לטוס אלינו ובין היתר יהיה צורך בשדה תעופה חלופי לנתב"ג".

"בעד תחרות שיוויונית"

יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי אומר היום: "אנחנו לא נגד תחרות אבל אנחנו בעד תחרות שיוויונית והוגנת. חברות התעופה הישראליות ובראשן חברת אל על הן החברות היחידות שמטיסות בשעת משבר ונותנות את המענה הראשוני למדינת ישראל. שר התחבורה הבטיח לנו לפני כשנה לשמור על חוסנן של חברות התעופה והיום הוא הראשון שתוקע לנו סכין בגב ומחסל את חברות התעופה".

יו"ר ועד עובדי ארקיע, יגאל כהן אומר היום: "מדובר במלחמת הישרדות שיכולה להיות האחרונה וזאת בעקבות ההחלטה ההרסנית וחסרת האחריות של שר התחבורה. מדובר בהחלטה תמוהה שתזרוק לרחובות עשרות אלפי עובדים בעקבות קריסת חברות התעופה הישראליות".

מאל על נמסר: "כרגע אין כל שינוי בלוח הטיסות של אל על ליום א' הקרוב. אנחנו מאמינים כי ממשלת ישראל תקבל החלטה אחראית בנושא השמים הפתוחים".

מישראייר נמסר: "חברת ישראיר הצהירה בעבר כי היא נערכת לתרחיש של פתיחת השמים באמצעות שינוי המודל העסקי, התייעלות וקיצוץ חד בהוצאות. ישראיר ביקשה כי קודם לחתימת הסכם על שמים פתוחים יתבצע סנכרון בין גופי הממשל בישראל באופן שיאפשר לחברות ישראליות להתחרות בצורה הוגנת. כך לדוגמא כיסוי מלא של הוצאות הביטחון, שימוש בטרמינל המוזל בנתב"ג גמישות בשעות המראה ועוד. לצערנו עד כה לא נעשה דבר בכל אחד מהתחומים הללו. אשר לשביתה המאורגנת על ידי וועדי העובדים, אנו נפעל להקטין למינימום הנזק הנגרם ללקוחותינו כתוצאה משביתה זאת".

קוראות לממשלה לחתום על ההסכם

מלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל והתאחדות המלונות בישראל נמסר, כי הן קוראות לממשלה לחתום על הסכם התעופה בין ממשלת ישראל והאיחוד האירופי לצורך פיתוח תיירות נכנסת לישראל. "בעמדה זו תומכים גופים נוספים המייצגים את התיירות הנכנסת לישראל ובכללם: איגוד השכרות הרכב, אגודת מורי הדרך וגורמים רבים נוספים בתעשיית התיירות, המייצגים כ- 200,000 בתי אב המתפרנסים מתיירות!".

לטענת הגופים השונים בתעשיית התיירות: חתימה על ההסכם הינה אחת ההחלטות הכלכליות החשובות של הממשלה החדשה!, אשר תתרום לחיזוק הכלכלה, ולהגדלת מקומות העבודה במשק עקב הגידול הצפוי במספר התיירים, שיגיעו לישראל.

לדבריהם, המשמעות של חתימה על הסכם התעופה הינה "הורדת מחירי הטיסות לחלק מהיעדים לתייר הנכנס ולישראלי היוצא. הורדת מחירים זו טובה למשק וטובה לצרכן הישראלי. אי חתימה על הסכם התעופה כתוצאה מלחצי הוועדים, תפגע בפוטנציאל של התיירות הנכנסת לישראל ובצרכן הישראלי. אם ההסכם לא ייחתם – זאת תהיה העדפה סקטוריאלית פסולה של טובת מיעוט ע"פ טובת הרוב.

עוד נמסר, כי "התשתיות התיירותית הקיימות בישראל יכולות לקלוט תיירים נוספים- דבר אשר יטיב עם המשק! נושא החתימה על הסכם תעופה בין ממשלת ישראל והאיחוד האירופי נבדק במשך תקופה ארוכה. כתוצאה מבדיקות אלה הושגה הבנה ליישום הדרגתי של ההסכם בתקופה של 5 שנים וניתנו פתרונות לחברות תעופה ישראליות בתחומים שונים. אסור ששמירה על ענף התעופה הישראלי תפגע בהתפתחות התיירות הנכנסת לישראל!"

משרד התיירות תומך: מהלך חיוני

שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו, אומר בתגובה הצעת ההחלטה לאישור הסכם שמיים פתוחים כי מדובר במהלך חיוני, אשר בלעדיו תעשיית התיירות, על למעלה מ-200,000 עובדיה, עומדת בפני משבר. "עם זאת", הדגיש שר התיירות, "על הממשלה לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להבטיח לאל-על וליתר חברות התעופה הישראליות יכולת להתחרות בשוק התעופה. גם לאחר כניסת ההסכם לתוקף, חיוני שתישאר לרשותה של ישראל תשתית תעופה אזרחית כחול-לבן, הן בימות השגרה והן במצבי חירום".

שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו. לאשר ההסכם, תוך הגנה על החברות הישראליות
שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו. לאשר ההסכם, תוך הגנה על החברות הישראליות

משרד התיירות תמך במהלך שהוביל משרד התחבורה ופעל נמרצות לקדמו לטובת הוזלת מחירי הנופש בישראל. עמדת המשרד היא שמדובר במהלך חיוני שיזניק את התיירות לישראל במאות אלפי תיירים חדשים ויביא להורדת מחירי הטיסות גם עבור הצרכן הישראלי.

לפי עמדת משרד התיירות, צירופה של ישראל למועדון האירופי, פותח הזדמנויות חדשות גם עבור שחקנים נוספים בענף התעופה, דבר שיביא להגברת התחרות. כמו כן עמדת המשרד היא שעל המדינה למצוא דרך להבטיח את איתנותן של חברות התעופה הישראליות במסגרת ההסכם החדש.

חתימת הסכם שמיים פתוחים הוא נדבך חשוב בהמלצות דו"ח ועדת בר ניר, שאושרו על ידי הממשלה בסוף 2012, ואשר לפיהן יש להוריד את עלויות הנופש בישראל, ובין היתר הפחתת עלויות הטיסה, על ידי פתיחת השמיים לתחרות.

שנת 2012 הייתה שנת שיא בתיירות לישראל עם 3.52 מיליון כניסות, שתרמו ליצירת תעסוקה, בעיקר בפריפריה, ולהכנסות למשק. ליברליזציה בתעופה תמשיך את התנופה. הצורך בה גובר במיוחד בתקופה זו של משבר כלכלי עולמי ומצב גיאופוליטי לא יציב באזור – קובעים במשרד התיירות.

התאחדות סוכני הנסיעות: חוברים למועדון מפוקפק

לדברי יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, המדינה עומדת להציב 300 חברות תעופה מול חברות התעופה הישראליות, שיורשו לטוס "באופן חופשי ומופקר" לישראל. לדבריו, השמים כבר פתוחים: כבר כיום, רובן המוחלט של הבקשות לטוס לישראל מאושרות ע"י רשות התעופה האזרחית (רת"א), כך שהדיון נגוע בדמגוגיה.

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל: השמיים כבר פתוחים
מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל: השמיים כבר פתוחים

פתאל מביע דאגה ממצב התעופה באירופה: "אישור הסכם השמים הפתוחים עולה על הפרק דווקא בתקופה שבה חברות תעופה אירופיות פושטות את הרגל. ארגון חברות התעופה הבינלאומי מודאג ממצב התיירות והתעופה באירופה. חבירה למועדון האירופי בעת הזו היא הצטרפות למועדון מפוקפק מאד".

עוד הוא טוען כי הסכם השמים פתוחים אינו רלוונטי לטיסות שכר. כבר היום כל חברת שכר שמבקשת להפעיל טיסות שכר לישראל רשאית לעשות זאת ואינה תלויה בהסכם המוצע.

לדבריו, חתימה על ההסכם תחייב את מדינת ישראל לוותר על מערך חוקי הגנת הצרכן הקיים בישראל ולאמץ את החוקים האירופיים. "לא מיותר לציין, שזכויות רבות לצרכן הישראלי שנחקקו רק בשנים האחרונות, לא יהיו רלוונטיות לאחר החתימה על ההסכם עם השוק האירופי.

פתאל: "ההתאחדות כבר הביעה עמדתה: מוקד הבעיה ביוקר מוצר התיירות הישראלית מצוי בתחום מחירי המלון, שהם מן הגבוהים בעולם. כל נסיון להציע פתרון ליוקר המוצר התיירותי בישראל דרך השמים הפתוחים אינו מדויק, במקרה הטוב".

1 Comment

  1. יגאל
    18 באפריל 2013 @ 23:20

    ישראל כץ הוכיח כבר בהתנהלות מול רכבת ישראל שהוא לא מסוגל להעביר שום החלטה משמעותית בדרך המלך. אנחנו עכשיו עדים לפרק ב' בסדרה: לאחר שכץ ינסה ולא יצליח לצפצף ולדרוך על כולם , בסופו של דבר העובדים והחברות יפוצו וכץ יאמר שכולם יצאו מרויחים. זאת כמובן לא לפני שתגרם לציבור עגמת נפש ולמשק אבדן של מליארדים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן