Skip to content

מאות מעובדי חברות התעופה הישראליות מפגינים בירושלים

העובדים הדליקו צמיגים והשליכו לתוכם כמה מהשלטים. בשלטים נכתב "ממשלת ישראל אל תפקירי אותנו", "אל על הכי בבית בעולם", "זול היום מחר ביוקר" ו"לפיד, גם אנחנו מעמד ביניים". השביתה החלה בעקבות החלטת הממשלה לדון היום ביישום הסכם שמיים פתוחים במתכונתו הנוכחית בישיבת הממשלה וללא כל התאמות לחברות התעופה הישראליות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות עובדי חברות התעופה הישראליות, בעיקר של אל על, עלו הבוקר לירושלים והתמקמו מול משרד ראש הממשלה, שבו מתקיימת הישיבה שאמורה לאשר את הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי. .הם הדליקו צמיגים וזרקו לתוכם גם כמה מהשלטים. בשלטים נכתב "ממשלת ישראל אל תפקירי אותנו", "אל על הכי בבית בעולם", "זול היום מחר ביוקר" ו"לפיד, גם אנחנו מעמד ביניים".

העובדים מציתים צמיגים ומשליכים שלטים לאש (צילום: יח"צ)
אל תפקירו אותנו. מפגינים בירושלים מול ישיבת הממשלה (צילום: יח"צ)

כשניסו העובדים לפרוץ לשטח משרד ראש הממשלה התפתחו עימותים ומהלומות עם כוחות מג"ב ומאבטחים, שהדפו אותם ומנעו מהם להתקרב למשרד ראש הממשלה ולבנק ישראל הסמוך. חסימת דרכי הגישה למשרד ראש הממשלה מנעה משר האוצר יאיר לפיד להיכנס לשטח המשרד עם מכוניתו והוא נאלץ ללכת ברגל כדי להצטרף לישיבת הממשלה.

כמה שרים, מלבד שר התחבורה ישראל כץ, ביניהם שר התיירות עוזי לנדאו ושר השיכון אורי אריאל, הבהירו לפני תחילת הדיון כי הם מתכוונים לתמוך בהסכם השמים הפתוחים ואמרו, כי ההסכם חיוני והוא יגרום לצמיחה כלכלית במדינה. השר לאיכות הסביבה עמיר פרץ אמר, כי הוא לא בטוח שההסכם ישפיע על כלכלת המדינה וכי חייבים להסתכל על אל על כמו על חברה לאומית, הנושאת בזמן חירום בהוצאות כבדות.

(צילום: יח"צ)
עקב ההפגנה נחסמה הגישה למשרדי הממשלה (צילום: יח"צ)

ההפגנה החלה בשעה 10:00 מול ישיבת הממשלה בירושלים. לפנות בוקר החלה השביתה הכללית של עובדי חברות התעופה הישראליות. זאת בעקבות החלטת הממשלה לדון היום ביישום הסכם שמיים פתוחים במתכונתו הנוכחית בישיבת הממשלה וללא כל התאמות לחברות התעופה הישראליות. כמו כן תוך הסתרת הדו"ח הסודי של משרד התחבורה מהציבור ומשרי הממשלה הקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברות התעופה, דבר המהווה הטעיה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה. בהסתדרות מדגישים כי מדובר בשביתה ללא הגבלת זמן.

מפגינים בירושלים (צילומים: יח"צ)
העובדים מציתים צמיגים ומשליכים שלטים לאש (צילומים: יח"צ)

המשך השביתה תלוי בהחלטת הממשלה

אם הממשלה תדחה את אישור הסכם השמים הפתוחים תתבטל שביתת עובדי חברות התעופה הישראליות. אם הממשלה תאשר את ההסכם השביתה תמשיך ומעריכים, כי ההסתדרות תצרף אליה את עובדי רשות שדות התעופה, נמלי הים ועובדי הרכבת.

הטיסות שהוקדמו פעלו ללא אירועים חריגים

כל הטיסות המתוכננות של חברות התעופה הישראליות הוקדמו לשעה 04:00 בלילה. המהלך עבר בנתב"ג ללא אירועים חריגים. תגבור הנמל במאות עובדים איפשר את הוצאת הטיסות בזמן ועד השעה 06:00 יצאו מנתב"ג 28 טיסות עם כ-4,500 נוסעים. אחר כך חזר נתב"ג ללוח הטיסות הרגיל, ללא הטיסות של חברות התעופה הישראליות.

קריאה דחופה לממשלה

עופר עיני. דיון על בסיס מידע חסר ומוטעה. צילום יח"צ
עופר עיני. דיון על בסיס מידע חסר ומוטעה. צילום יח"צ

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני פנה אתמול בלילה בקריאה דחופה לרה"מ, בנימין נתניהו: "הנני פונה אליך בשעה גורלית זו בקריאה דחופה אל ממשלת ישראל ושריה כולם, להימנע מקבלת החלטות היסטוריות קשות והרסניות, ללא דיון ענייני ועל בסיס מידע חסר ומטעה, בעניין אישור הסכם שמיים פתוחים". עוד אמר עיני לגבי הדו"ח הסודי של משרד התחבורה הקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברות התעופה, הוסתר מהציבור ולא הוצג בפני שרי הממשלה: "אי הצגת 'הדוח הסודי' בפני חברי הממשלה מהווה הטעייה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה בנושא בעל חשיבות לאומית רבה". להתעלמות ממסקנות הדוח הסודי החמור יש השלכות אסטרטגיות ממעלה ראשונה לרבות היבטים ביטחוניים וכלכליים וחמור שדוח זה הוסתר מידיעת השרים והציבור.

יו"ר ההסתדרות קורא לרה"מ להיכנס לתהליך מסודר של דיון וליבון רציני בסוגיה לאומית מהותית זו, תוך שמיעת ושיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר ותוך קיום מו"מ לשמירת זכויות עובדי ענף התעופה האזרחית בישראל והבטחת המשך קיום חברות התעופה הישראליות.

"השביתה היא שביתה קיומית"

אבי ניסקורן. לגלות אחריות לאומית. צילום יח"צ
אבי ניסקורן. לגלות אחריות לאומית. צילום יח"צ

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן: "השביתה היא שביתה קיומית למען עתיד חברות התעופה הישראליות וכנגד פיטורים של עשרות אלפי עובדים בענף בתעופה הישראלי. על המדינה לגלות אחריות לאומית ולהתאים את ההסכם כדי שלא ייפגע בחברות התעופה הישראליות".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי אומר היום: "אין לנו ברירה אלא להשבית את חברות התעופה. אנו בעד ההסכם, בעד הצרכן ובעד התחרות אבל לא כל עוד מחסלים את התעופה הישראלית. אנו רוצים שההצעה הזאת תרד מעל סדר היום ושינהלו איתנו מו"מ ענייני להתאמת ההסכם לחברות התעופה הישראליות".

אבי אדרי. גיבוש דרכי פעולה. צילום יח"צ
אבי אדרי. גיבוש דרכי פעולה. צילום יח"צ

ביום חמישי שעבר כינס יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי לאסיפת חירום את כלל ראשי הוועדים בענף התעופה- אל על, ישראייר וארקיע לצורך גיבוש דרכי פעולה כנגד ההחלטות החד צדדיות הצפויות של הממשלה ליישם את הסכם שמיים פתוחים במתכונתו הנוכחית. המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים בענף ללא כל הגנה על התעופה הישראלית והתאמה למצב חברות התעופה הישראליות לרבות – ערובה עבור תשלום לביטחון הנוסעים, זכויות נחיתה בשדה"ת המרכזיים וכיוצא בזה.

ועדת סיטרמן

בהסתדרות מציינים כי ועדת סיטרמן שהקימה המדינה בשנת 2007 המליצה כי במידה ומקיימים את הסכם שמיים פתוחים יש לתת השתתפות מלאה של ממשלת ישראל בהוצאות הביטחון, מתן הזדמנות שווה ואמיתית בנושא הענקת זכויות נחיתה בנמל תעופה בינלאומיים, הבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות, יצירת נקודות יציאה ואף ביטול של ההסכם בנסיבות מסוימות, יצירת מנגנונים רגולטורים ליצירת תחרות הוגנת בין חברות תעופה ישראליות וזרות.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן