Skip to content

"ישראל רואה באזרבייג'אן בעלת ברית חשובה וידידת אמת"

כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, לשר החוץ של האזבייג'אן, המבקר ביקור היסטורי ראשון, מאז כוננו יחסים בין שתי המדינות לפני כעשרים שנה. שר החוץ האזרי השיב: "אזרבייג'אן חייה ופועלת בשכונה לא קלה. אנו בונים את עצמנו כמדינה עצמאית, רב-תרבותית, ואנו נמצאים בשלב לא קל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 "מיקומכם הגאוגרפי הייחודי הופך את אזרבייג'אן למדינת מפתח משמעותית ביותר באזור". כך אמר הבוקר נשיא המדינה, שמעון פרס, לשר החוץ של אזרבייג'אן אלמר ממדיאירוב. ביקורו של שר החוץ האזרי בישראל הוא ביקור היסטורי ראשון של שר חוץ  אזרי בישראל, מאז תחילת כינון היחסים בין שתי המדינות לפני כ-20 שנים. אזרבייג'אן הינה מדינה בעלת רוב מוסלמי הגובלת באיראן ומגדירה עצמה כמדינה חילונית, רב תרבותית ובין שתי המדינות יש יחסים אסטרטגיים הדוקים.

ביקור היסטורי. יחסים אסטרטגיים. הנשיא פרס ושר החוץ האזרי ממדיאירוב (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
ביקור היסטורי. יחסים אסטרטגיים. הנשיא פרס ושר החוץ האזרי ממדיאירוב (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

בפתח הפגישה ברך הנשיא פרס את שר החוץ האזרי ואמר: "ביקורך ההיסטורי בישראל מעיד על היחסים הטובים של שתי המדינות ואנו מעריכים מאוד את ביקורך בארצנו. אזרבייג'אן נוקטת במדיניות אמיצה- שואפת ליצור את היחסים הטובים ביותר עם שכנותיה, אך בו בזמן להישאר עצמאית ובלתי תלויה. מיקומכם הגאוגרפי הייחודי הופך את אזרבייג'אן למדינת מפתח משמעותית ביותר באזור. אתם נוקטים עמדה ברורה נגד טרור ונגד מלחמה, ומנסים לקדם שלום באיזור, שאינו לגמרי נקי מטרור ואלימות".

הנשיא התייחס במהלך הפגישה לאיראן, שהיא אחת משכנותיה של אזרבייג'אן, ואמר לשר החוץ האזרי כי איראן מהווה את הסכנה הגדולה ביותר לשלום העולם וליציבות האיזורית, בהיותה מממנת טרור, מפתחת נשק גרעיני להשמדה המונית, ומטילה צל כבד על המזה"ת. הנשיא הדגיש כי ישראל רואה באזרבייג'אן בעלת ברית חשובה וידידת אמת של ישראל ומתוך כך פועלת מול אזרבייג'אן לחיזוק והעמקת היחסים האסטרטגיים במגוון רחב מאוד של תחומים. בתחום המסחר  קיים  היקף סחר של כ-125 מליון דולר לשנה בין שתי המדינות, בתוספת הסחר באנרגיה, היקף הסחר אף מגיע ל-3 מיליארד דולר בשנה.

שר החוץ האזרי הודה לנשיא פרס על קבלת הפנים החמה ואמר: "תודה רבה על המילים החמות ועל החזון שלך בנוגע לעתיד מדינתי, אני מודה לך על תמיכתך בהנהגה האזרית. אזרבייג'אן חייה ופועלת "בשכונה לא קלה". אנו בונים את עצמנו כמדינה עצמאית, רב-תרבותית, ואנו נמצאים בשלב לא קל. במדיניות החוץ שלנו-אנו מבינים כי פיתוח ושגשוג יושגו רק דרך שכנות טובה. אחד האלמנטים החשובים לנו ביותר כמדינה, זו השמירה על רב-התרבותיות.   שר החוץ הדגיש כי אזרבייג'אן מייחסת חשיבות רבה לשמירה על חופש פולחן מלא לחברי הקהילה היהודית: "מדובר בקהילה שנמצאת ביחסים טובים מאוד עם הממשל, ונציגה אף מכהן כנציג בכיר בפמלייתי".

בתום הפגישה סיכמו השניים על המשך העמקת והרחבת הקשרים בין שתי המדינות. בתום הפגישה שיגר הנשיא פרס הזמנה רשמית לנשיא אזרבייג'אן אילהם אלייב, לביקור ממלכתי בישראל.

גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נפגש עם שר החוץ של אזרבייג'אן, אלמר ממדיארוב. במהלך הפגישה אמר שר הביטחון, כי "יש לשתי המדינות יחסים ואינטרסים משותפים, ואני מקווה שנמצא דרך לעמוד בפני האתגרים אל מול הגורמים החותרים להגמוניה אזורית. אנו חיים בשכונה קשה, ולכם יש את השכן הקשה ביותר. איראן היא הסיבה המרכזית לחוסר היציבות באזור".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן