Skip to content

פערים גדולים בין טורקיה לישראל בתחילת המו"מ על פיצויים

משפחות הרוגי ה"מרמרה" דורשות פיצויים בגובה מיליון דולר לכל משפחה ואת העמדת חיילי צה"ל לדין. כמו כן הודיעו שלא יסכימו לחתום על שום הסכם פיצויים עד שיוסר לחלוטין הסגר על עזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור ושליחו של ראש הממשלה עו"ד יוסף צ'חנובר יצאו היום לטורקיה, כדי לנהל עם הממשל הטורקי משא ומתן על גובה הפיצויים שתשלם ישראל למשפחות הרוגי ה"מאווי מרמרה".

בין שתי המדינות ישנו פער גדול ביותר, בשלב זה. הטורקים ומשפחות ההרוגים דורשות פיצויים בגובה מיליון דולר לכל משפחה. ישראל מוכנה לפצות כל משפחה בסכום שלא יעלה על 150 אלף דולר. גורם אחר המקשה מאוד על הגעה לסיכום: אי נכונותן של המשפחות הטורקיות  לוותר על העמדתם לדין של הקצינים והחיילים שהיו מעורבים בפרשת המשט הטורקי – וזאת, בניגוד מוחלט להסכמה הטורקית לוותר על ההעמדה לדין להסיר את האיום המשפטי מעל קציני וחיילי צה"ל. בימים האחרונים קיימו בני המשפחות בטורקיה מסיבת עיתונאים – ובה הודיעו שלא יסכימו לחתום על שום הסכם פיצויים, עד אשר יוסר לחלוטין הסגר על עזה.

מנהל את המו"מ עם טורקיה. אלוף (מיל.) יעקב עמידרור (צילום: ויקיפדיה)
מנהל את המו"מ עם טורקיה. אלוף (מיל.) יעקב עמידרור (צילום: ויקיפדיה)

בטורקיה גם הכחישו את הדיווח שהתפרסם ב"סאנדיי טיימס" הבריטי, ולפיו ישראל תבקש להשתמש בבסיס צבאי בטורקיה, כדי לתקוף באיראן. גורם רשמי צוטט בעיתון הטורקי "הורייט": "שיקום היחסים עם ישראל ייעשה בהדרגה, ואין זה רלוונטי לדון בשיתוף פעולה צבאי בשלב הזה".

השיחות בין ישראל לטורקיה הן תוצאת התנצלותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפני ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, בזמן ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בישראל. ראש ממשלת טורקיה, ארדואן אינו מוכן בשלב זה לסגת מתוכניותיו לבקר ברצועת עזה – למרות הלחצים המופעלים עליו בעניין זה גם מצד ארצות הברית וגם מצד הרשות הפלסטינית.

בינתיים דורש ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) שלא לשלם פיצוי למשפחות הטורקים שנהרגו במשט המרמרה, בטרם יסיים אגף השיקום במשרד הביטחון  את כל הטיפול בנפגעי השייטת ויפצה את החיילים. ח"כ יוגב פנה, כחבר ועדת חוץ וביטחון, ליו"ר הוועדה אביגדור ליברמן בדרישה כי ידאג שיסתיים הליך הטיפול בחייל צה"ל טרם יפוצו הטורקים.

"מדינת ישראל נאלצה להתנצל בפני טורקיה עקב שיקולים אסטרטגיים לאומיים ובין-לאומיים הקשורים גם במענה לאיום האיראני. כחלק מתנאי שיחות הפיוס עם טורקיה נדרשת ישראל לפצות את משפחות הרוגי משט המרמרה. עלינו לדעת כי עדיין קיימים פצועים מקרב לוחמי צה"ל מהשייטת, חיילים נועזים שבאומץ לב השתלטו על הספינה תוך סיכון חייהם. חיילינו פעלו בכל הדרכים כדי למנוע פגיעות במחבלי המרמרה, שהחזירו באלימות קשה נגד הלוחמים שחלקם נפגעו קשות", כתב ח"כ יוגב בעמוד הפייסבוק שלו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן