Skip to content

ממשלה יקרה, מה כבר ביקשנו? כולה בירה!

אולי בכייני להתלונן על מחירי הבירות, וברור שברגע שתגידו "קוטג'" או "דלק" או "קניית דירה" נשתוק ממש מהר, אבל אפשר קצת תרבות בילוי? קצת רוגע ושמחת חיים? להרגיש קצת כמו באירופה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טור זה נכתב עוד בטרם הצביעה הממשלה על העלאת המס על הבירות בחוק, אבל מכיוון שהתקנה על העלאת המס כבר בתוקף למעלה מחצי שנה, בואו נדבר רגע על העניין הזה – בירה.

>>> היום: ההכרעה על העלאת מס הבירה

נעבור מהר על כל הקלישאות הנכונות: עדויות ראשונות לבירה התגלו כבר בימי הזוהר של מזופותמיה. באירופה של ימי הביניים נהוג היה לשתות בירה, שהיתה הרבה יותר נקיה ובריאה  מהמים המלוכלכים שיועדו לשתייה. בירה היא תרבות בילוי לגיטימית בכל מדינות העולם המערבי.  בירה מכילה הרבה מאוד ויטמינים ונוגדי חמצון בריאים. בירה זה משמין (קולה עדיין משמינה יותר),  שלא לדבר על כך שבירה עשויה מחומרים טבעיים בלבד, בעוד שקולה – איך לומר – קצת פחות.

בירה (צילם: דין לנר)
דווקא בריא ופחות משמין מקולה. בירה (צילם: דין לנר)

אז קפצו להם כל אנשי החינוך להמונים בכנסת ברעיון המבריק הזה, שאם נעלה את המס על הבירה  אנשים ישתו פחות, ואז על הדרך נפתור גם את בעיית האלכוהוליזם והנוער השותה וגם, איזה יופי, נוסיף עוד כסף לקופת הגרעון שלנו. ובכלל, עושה רושם לפי מה שהולך שם שאם יעלו את המס על הבירות נתקרב עוד צעד אחד לאוטופיה.

חברי ממשלה יקרים – הנה לפניכם מספר השגות:

1. יש סיכוי סביר שהעלאת המס על הבירה לא תפתור ואפילו לא תקל את בעיית הגירעון. אם אנשים ישתו פחות, המדינה גם תקבל פחות מיסים מהבירות, ולא צריך להיות כלכלן מבריק בשביל להבין את זה.

 2. פגשתי הרבה שיכורים בימי חיי, חלקם אפילו אלכוהוליסטים. טרם פגשתי אלכוהוליסט שפיתח את האלכוהוליזם שלו ומתחזק אותו דרך קבע על בירות. זה פשוט לא כל כך אפקטיבי, בהתחשב בעובדה שברוב הבירות יש בסביבות החמישה אחוזי אלכוהול, בניגוד לוודקה, למשל, שיש בה 40  אחוז. אגב, אפילו באגף הזוטות – חמרמורת מטקילה, לדוגמה, גרועה יותר מחמרמורת מצויה מבירה.

3. לפני עשר שנים כל המדינה פרחה בהתרגשות כשדיברו על איזה יופי צומחים כאן יקבי הבוטיק.  לפני שנים בודדות, בהשראת התעשייה המבורכת הזאת, התחילה לשגשג גם תעשייה מדהימה של בירות בוטיק, עסקים קטנים ויצרניים שיוצרים מקומות תעסוקה ותוצרת מקומית. מה, לא בא לכם קצת ציונות? לא מתאים לכם עסקים קטנים שלא בתכנון שלהם לצמוח להיות מפלצות הייטק או רשתות ענק ותאגידים דורסניים? ואפילו לא העזתי לדבר פה על פאבים ומועדונים.

אל תספרו לחברי הממשלה שסמים בארץ כבר כמעט יותר זולים מבירה

4. נגלה לכם סוד קטן: לפי השמועה מרי אנטואנט אמרה  שאם אין לחם – תאכלו עוגות, או בתרגום לישראל 2013: אם אתה בן 18 ובירה בקיוסק עולה לך 15 שקל לשליש ליטר, למה שלא תצרף כמה חברים לקבוצת הרכישה, וב-45 שקל תקנה ליטר וודקה מהסוג הכי מפוקפק שתוכל למצוא ותדפוק לך את הראש בכיף גדול ביתר קלות ובצורה משמעותית הרבה יותר. אגב, אם במקרה אתם סטודנטים מסכנים שרוצים לנוח מהלימודים, אל תספרו לחברי הממשלה שסמים בארץ כבר כמעט יותר זולים מבירה כי זה לא חוקי ולפיד לא אוהב גם את הרעיון הזה, הס נא מלהזכיר לגליזציה. לכו פשוט תהיו עבריינים, כמו בכל ענף אחר במשק – גם כאן זה יותר חסכוני.

ממשלה יקרה, גרעון, יוקר מחייה, הכל נכון. אולי תתנו לנו לחיות? קצת? בבקשה?

נכון, זה אולי בכייני להתלונן על מחירי הבירות, וברור שברגע שתגידו "קוטג'" או "דלק" או "קניית דירה" נשתוק ממש מהר, אבל אפשר קצת תרבות בילוי? קצת רוגע ושמחת חיים? להרגיש קצת "כמו באירופה"?

לא דיברנו על הסיגריות, זה באמת לא בריא. לא ביקשנו הקלות בסיגרים, זה עושה נעים בגרון ובפוזה בעיקר לחבר'ה כמוכם, ואפילו לא חלמנו  על הקלות במיסוי על וויסקי, או שחלילה וחס יום אחד מישהו בישראל יקבל מוטיבציה ויתחיל ליצר וויסקי אמיתי להמונים ולא רק במעבדות לזיופים בנשר. מה ביקשנו? כולה בירה. ושלא תגידו שאנחנו רק בוכים על מיסים ואיפה הכסף והנה הכסף – בואו קבלו הצעה פרקטית: ממשלת ישראל היקרה, מה אתם עשיתם לאחרונה לגבי שתי חברות הענק שמחזיקות 98 אחוז משוק הבירה בישראל? אולי גם זה שווה דיון בכנסת? אחרי שהממונה על ההגבלים העסקיים יסיים עם הטייקונים שעכשיו בכותרות, מה דעתו לשים לב גם לעניין הזה?, נכון שכבר אף אחד לא זוכר שפעם פעם גם איזה בחור אחד, יאיר לפיד, כיכב בפרסומת של גולדסטאר, אבל אולי בכל זאת נבדוק את העניין?

אנחנו יודעים שהרבה יותר קשה לטרוח ללכת לחפש את הכסף רחוק כל כך כמו נגיד באיזה מפעל בנתניה שב–2012 עשה רווח נקי של 35.5 מיליון שקל, בעלי המניות שלו חילקו דיווידנד ע"ס 12 מיליון שקל ועלות השכר של המנכ"ל שלו באותה השנה היתה כ-4.49 מיליון שקל, כשאפשר למצוא את הכסף בכיס של כל מבשל בירה או סטודנט יושב פאבים מצוי. אבל אולי בכל זאת?

לחיים, חברי ממשלה יקרים שלנו, אתם באמת יקרים לנו מאוד. בהכל.

[related-posts title="טורים נוספים מאת נעה שפיגל"]

____________________________________________________________________________

נעה שפיגל

  • נעה שפיגל היא בעלת פאב ואשת תקשורת
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן